kapat

24.08.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Arbeta
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Programdan sapma otoda felaket olur'
HyundaiAssan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Kibar, enflasyon programından sapma olması halinde otomobil sektörünün eski günlerine geri döneceğini söyledi

Bu yılın ilk 7 ayında otomobil sektöründe büyük satış patlaması yaşanıyor. İlk 7 ayda yerli otomobilde geçen seneye oranla yüzde 48'lik bir satış artışı yakalanırken, bu rakam ithal otoda yüzde 112'lere çıktı. Bu arada HyundaiAssan Otomotiv de sadece Temmuz ayında 2000'e yakın otomobil satarak geçen Temmuz'a göre satışlarını yüzde 70 artırdı. Hem yerli üretimde faaliyet gösteren hem de ithalatçı olan şirketin başarısını ve otomotiv pazarının durumunu, HyundaiAssan Otomotiv'in Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar ile konuştuk.

* Otomobil sektöründe büyük bir patlama var. Bu büyümeyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Otomobil piyasasına baktığınızda inanılmaz bir hareket var. Toplam pazar yüzde 35-40'lık bir büyüme yakaladı. Bu büyüme devam edebilir. Enflasyonun kontrol altına alınması, tüketici kredilerinin düşük tutulması, otomobile olan bu yoğun talebi devam ettirebilir.

Fakat bir kontrol boşluğu durumunda otomobil sektörü eski kötü günlerine dönebilir. Otomotiv sanayindeki bu yavaşlama diğer sektörlere de göreceli olarak intikal edebilir. Buradaki en büyük tehlike ithalattan kaynaklanıyor. İthalat pazar payını şu an yüzde 53'lere çıkarttı. Eğer ithalata gerekli önlemler getirilmezse, 2-3 yıl içinde ithalatın pazar payının yüzde 65'lere çıkacağını düşünüyorum.

* HyundaiAssan olarak hem otomobil ithal ediyorsunuz hem de üretiyorsunuz. Neticede ithal otomobilin artması sizin lehinize değil mi?

Bugün dışarda tamamen serbest ekonomi ile mücadele ettiğimiz bir dönemde, yerli üreticilerin korunması gerektiğine inanıyorum. Yerli üreticinin belli adet satış yapabilme garantisini hissetmesi gerekir. Biz iç piyasada satabileceğimiz her malı Türkiye'de üretiriz. Bu yüzden güven çok önemli.

* Yerli üreticinin rekabet gücünün az olması üretim sayılarının düşük olmasından ileri geliyor. Sizce Türkiye'de fazla marka, fazla yatırım mı var?

Fazla markadan ziyade, toplam pazarın düşük olması etkili oluyor. Pazar hacmine baktığınızda 400-500 bin adetlik bir pazar, çok küçük bir pazar konumunda. 70 milyonluk nüfusa baktığımızda yıllık toplam satışın en az 1 milyon civarında olması gerekiyor. Bizlerin projeksiyonuna göre bu sayıya 2003-2004 yıllarında ulaşabileceğimiz düşünüyorduk. Ama şimdi bu tarihin 2007'ye sarkabileceğini sanıyorum.

* İthalatın bu kadar büyük artış göstereceğini tahmin ediyor muydunuz? Bu trend devam eder mi?

İthalat yüzde 65-70'lere geldiği zaman dengelenir. Tabii eğer gerekli önlemler gelirse, bu oranın yüzde 50'lerde kalacağına inanıyorum.

7 koltuklu Trajet geliyor
* Önümüzdeki dönemde Türkiye pazarına ne tür yeni modeller sunacaksınız?

Bunu ilk defa açıklıyorum 7 koltuk kapasiteli olan çok kullanım amaçlı Trajet modelini yakın zamanda tüketicilerin beğenisine sunacağız. Bu yıl yeni Accent'i devreye aldık. 1-2 ay içinde yeni Prime Atos modelini devreye sokmak istiyoruz. Yeni Accent, tüketiciler tarafından büyük ilgi gördü. Açıkçası talepleri karşılayamıyoruz. Bunun nedeni yeni bir ürünle pazara girmemiz ve pazarın büyüme göstermesi. Bunların yanı sıra otomobillerin makul bir fiyatla satılması ve Avrupa standartlarının tüm özelliklerini göstermesi, satışlarımızın başarılı olmasını sağladı. Önümüzdeki dönemde dört çekerli araç olan Santa Fe'yi de piyasaya sürmeyi planlıyoruz.

Mete TANSU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır