|
KISA KISA KISA
Makam aracı saltanatı
Maliye Bakanlığı, aylar önce tamamlanan Taşıt Kanunu Tasarısı'nı, yoğun siyasi gündem ve ekonominin diğer öncelikleri yüzünden bir türlü TBMM gündemine taşıyamıyor. Oysa, kamuoyunda "makam aracı saltanatı" görüntüsüne duyulan rahatsızlık giderek artıyor. Bir dönem, resmi plakalı araçlarda, hangi kuruma ait olduğu gösterir yazı bulunması zorunlu idi. Devlet hizmeti dışında, çarşıda pazarda, eş dost ziyaretinde kullanıldığından şüphe edilen araçların plakaları Maliye'ye ya da Başbakanlığa bildirilir ve hesap sorulurdu. Bu otokontrol mekanizması, daha sonra güvenlik gerekçesi ile sulandırıldı. İşin bir başka yönü de makam aracı sayısının azaltılıp araçlara, makama göre standart getirilmesinde. Bunun örnekleri çok.
Gelin, müsteşar ve genel müdür düzeyinde makam araçlarında bir dolaşalım. Merkez Bankası Başkanı ve kamu bankası genel müdürleri yüksek model Mercedes'e biniyor. Hazine Müsteşarı ve Özelleştirme İdaresi Başkanı'nda Renault Safrane, DPT Müsteşarı'nda Renault 21, Dış Ticaret Müsteşarı'nda Opel Omega, Gümrük Müsteşarı'nda Volvo, Maliye Müsteşarı'nda Opel Vectra var. Devlet bütçesini hazırlayan, katrilyonluk ödeneğin başındaki Bütçe Genel Müdürü'ne 1993 model Doğan otomobil tahsis ediliyor. Aynı durum, Hazine Genel Müdürleri için de geçerli. Buna karşın DSİ, Köy Hizmetleri gibi yatırımcı kuruluşların sıradan memurlarının altında şu ya da bu proje sırasında edinilmiş marka marka jeepler var. 6 silindirli, siyah camlı, klimalı jeeplerde kimlerin neden Ankara turu attığını, kimse bilmiyor, takibini yapamıyor.
2001 yılı bütçesi için Ağustos'ta Ankara'ya gelecek olan IMF Türkiye Masası uzmanları, ek gelir getirici önlemlerin sürdürülmesinin yanısıra tasarruf önlemleri de istiyor. Devletin, 86 bin 528 resmi aracını envanterden düşmesinin zamanı geldi de geçiyor.
Güneydoğu'ya Silikon Vadisi
Alarko Holding, Adıyaman, Kahramanmaraş veya Urfa illerinden birinde tarım, hayvancılık ve gıda sektörlerine yönelik çalışmalar yapan bir teknokent kuracak. Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Üzeyir Garih, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde tarım ve gıda sektörlerine yönelik teknokent kurma girişimleri olduğunu söyledi. Teknokentin fizibilite çalışmalarını Amerikalı bir şirkete yaptırdıklarını belirten Garih, projenin 10 yılda tamamlanacağını ve toplam 4.5 milyar dolara malolacağını kaydetti.
Yer seçiminde anayollara, tren ve hava taşımacığına yakın bir bölgenin tercih edileceğini ifade eden Garih, "Hedefimiz, bölgeye ekonomik ve sosyal canlılık getirmek. Tarım ve hayvancılık alanında üretim yapanlara daha çok verim alınması yolunda fikir üretecek bir merkez olacak" dedi.
'500 trilyonluk buğday alacağız'
Tarım ve Köy İşleri Bakanı Hüsnü Yusuf Gökalp, bu yıl 500 trilyon liraya yakın buğday alacaklarını ve ödemeleri hemen yapacaklarını söyledi. Hükümetin hububat fiyatları nedeniyle haksız eleştirilere maruz kaldığını belirten Gökalp, "Benim ailem de buğday, arpa ekiyor. Soruyorum; Türkiye'de hangi yıl çiftçimizin durumu iyi oldu? Ne zaman ürettiğinin karşılığını aldı? Ben de fazla fiyat vermek isterim ama, buğday yok ki fiyat veresiniz. Toplam 45 bin ton buğday alacağız. Hububata yüksek fiyat vermek çiftçiyi kurtarmaz. Çiftçinin alın teriyle kimse siyaset yapmasın" dedi. Gökalp, üretimin dünya standartlarına yükseltilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Sorun verimliliktir. Bize düşen özel sektörün önünü açmaktır. Tarıma dayalı sanayii güçlendirilmeli" diye konuştu.
Cep'ten bir milyar mesaj gönderildi
Avrupalı mobil telefon kullanıcıları, 1999 yılında cep telefonundan 1 milyar kısa mesaj görderdi. OECD tarafından yayınlanan rapora göre, ülkelerin kısa mesaja uyguladığı fiyatlar oldukça büyük farklılıklar gösteriyor.
Türkiye, mesaj konusunda uyguladığı fiyat politikasıyla 22 ülke arasında 15'inci sıraya yerleşti. Şu anda Turkcell mesaj başına 46 bin lira, Telsim ise 45 bin lira ücret uyguluyor. Fransa, İtalya, İspanya gibi ülkeler Türkiye'nin üzerinde yeralırken, Almanya, Amerika ve Japonya Türkiye'den daha ucuz fiyat uygulayan ülkeler arasında bulundu. OECD'nin araştırmasına göre kısa mesajda en pahalı fiyat politikası izleyen ülke Macaristan oldu. Onu Polonya ve İsveç izledi. Ancak yetkililer, seyahat-uçak bilgileri, hava durumu, haberler vb. konularda kısa mesajın kullanımının artmasıyla, bu hizmet için daha dikkatli bir fiyat politikası izleneceğine dikkat çekiyor.
|
Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|