kapat

18.05.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Denizcilik de canlandı
Art arda gelen krizler sebebiyle 794 seviyesine kadar düşen navlun endeksi, dünya ticaretindeki hareketlenme ile birlikte yükselişe geçti. Endeksin yükselmesi, navlun fiyatlarını da yukarı çekti.

Krizlerin aşılmasıyla birlikte genişleyen dünya ticaret hacmi, denizcilik sektörünü de canlandırdı. Dünyadaki ticaret hacmindeki gelişmeye paralel olarak navlun fiyatları da yükseldi. Asya krizinin Rusya'ya sıçramasının ardından 1999 yılının Aralık ayında 794 puana inerek dibe vuran navlun endeksi, 2000'in Mayıs ayında 1645 puana yükseldi. Özellikle Uzak Doğu ülkelerine yük taşıyan Türk armatörler, navlun fiyatlarındaki bu iyileşmenin 2004 yılına kadar süreceği beklentisi içindeler.

Türk bandıralı gemiler, Uzak Doğu'ya petrol, demir, buğday, tavuk ve demir-çelik taşıyor. Gemilerin büyük çoğunluğu kendi yüklerinin de dışında spot piyasada da taşımacılık yapıyorlar.

FİLO YETERSİZ
Türkiye'nin toplam 130 milyon ton yük taşıma kapasitesi olduğunu belirten denizcilik sektörü yetkilileri, bunun sadece yüzde 28'inin Türk bandıralı gemilerin taşındığını belirtti. Geri kalan kapasitenin ise yabancılar tarafından taşındığını kaydeden yetkililer, "Türkiye10 milyon dtw'luk bir filo kapasitesine sahip. Büyük tonajlı yük gemileri ve tanker yapımının eksikliği yüzenden taşımacılık yabancılara kaptırıldı" dediler.

Bu amaçla, Türkiye bütçesinden 15 milyar doların dışarıya gittiğinden şikayetçi olan Deniz Ticaret Odası Başkanı Cengiz Kaptanoğlu, "Bu bir kayıptır. Gemi inşasına fon ayrılarak daha çok gemi inşa edilmeli. Çünkü gemi inşaa sanayi felç olmuş durumda" dedi.

Zihni Denizcilik'ten Mehmet Sekendiz, Türkiye'nin yüksek tonajlı gemilerine ihtiyaç duyulduğunu belirterek devletin bu işe ayıracağı 500 milyon dolar ile 15 milyar dolarlık bir gelir elde edeceğine dikkat çekti. Sekendiz, "Dökme yük gemileri 2 tane kaldı. Onlar da yaşlı. Navlun fiyatları düştüğü zaman bankalar rant gelirleri yerine sektörü desteklese lerdi, yabancı bayraklı gemilere yüksek navlun ödemezdik. Devlet, bu işe fon ayırsın" dedi.

Rekabet eşitlendi
Uluslararası Gemi Sicil Kanunu'nun çıkmasıyla yabancı gemiler ile eşit çalışma hakkını elde ettiklerini belirten Mete Kardeşler Denizcilik'ten Halim Mete, 6 ay içinde çıkacak yönetmeliklerle birlikte kanunun kendilerine büyük kolaylıklar getirdiği görüşünde.Kanun, gemi alım harçlarını da sıfırlayarak armatöre vergi muafiyeti getiriyor. Türk bayraklı gemilerin uluslararası platformda siforta yaptırabilme fırsatı da sunularak ucuz sigorta yolu da açılmış oluyor. Borsaya açılabilme ve yabancı işçi çalıştırma gibi haklarda kanun yolu ile armatöre sunulan avantajlar arasında.

NUR ÖZTÜRK İLK


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır