kapat

27.04.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
microbanner
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Yabancı sermayeyi ancak eşitlik getirir'
Arthur Andersen'ın Türkiye patronu Şaban Erdikler, yabancı sermayeyi çekmek için istikrarın yetmediğini, mutlaka sermayedar eşitliğinin de sağlanması gerektiğini söyledi

* Uygulamaya konan ekonomik programa rağmen yabancı sermaye Türkiye'ye karşı pek iştahlı değil. Neden acaba?

Programla ortaya koyduklarımız olmazsa olmaz ön koşullar. Hükümetin yaptıkları güzel şeyler. Ama bunların yerine gelmesi sürülmeye hazır toprak durumunu yaratıyor. Yine de o toprağın ekilmesi için uygun hava koşullarının olması, uygun sulama yapılması lazım. Türkiye'de yabancı sermayenin önünü görmesini sağlayacak imkanları getirmemiz lazım. Hem mevzuat anlamında hem uygulamada. Vergi kanunları çok sık değişmemeli. Oradan başlıyor. Örneğin muhasebe standartları açık ve net olmalı. 1998-1999 arasında Türkiye'ye giren yabancı sermaye oranı sıfıra yakındır. Girdiği varsayılan o yabancı sermaye de Türkiye'de yatırımını artıran yabancı sermayenin ilave yatırımlarıdır.

* Standartları oluştururken hangi kriterler gözönüne alınmalı?

Yabancı sermayeye kendi ülkesinde tanınan imkanların benzerleri burada da sağlanmalı. O olmazsa, en azından Türkiye'nin yabancı sermaye bakımından rekabet içinde bulunduğu ülkelerin sağladığı imkanlar sağlanmalı. Bazı örnekler var. Yabancı sermayeli kuruluşa yatırım teşvik belgesi veriliyor, faydalanacağı teşvikler sıralanıyor, ama iş uygulamaya geldiğinde bu teşvikler ödenmiyor, hatta bazıları cezalı olarak geri alınıyor. 1954 tarihli yasayla yabancı sermayeyi çekip çevirmek bizi imaj ve uygulamalar bakımından zedeliyor. Neticede 13-14 maddelik bir kanundan sözediyoruz.

* Yabancı sermaye nasıl bir hukuki altyapı arıyor?

Yabancı sermaye, kanunla düzenlenmiş haklarının değişmeyeceği, sağlam, güvenilir bir ortam arıyor. Bu da çerçevelerle olmuyor. En az Bakanlar Kurulu kararıyla yapılacak bir düzenleme gerekiyor.

* Yabancı sermayeyi çekmek için diğer ülkeler ne yapıyor?

Avrupa'daki uygulamalara bakıldığında teşviklerin olduğu görülüyor. Özellikle sektörlere yönelik konularda teşviklere imkan tanınıyor. Mesela İrlanda'da vergi oranı hala yüzde 10. Türkiye de en azından kendisi için hayati önem taşıyan sektörlerinde vergi istisnaları başta olmak üzere çeşitli sübvansiyonlar yapılabilir. Aksi halde rekabet içinde olduğu ülkelerle mücadele etmesi mümkün değil. Yabancı sermaye Polonya'ya gittiğinde daha iyi şartları buluyor. En azından bu şartlarla mukayese edilebilir şartları Türkiye'de de bulmak zorunda.

* Bu konuda başka hangi sıkıntılar var?

İnşaat kontrolü, güvenlik gibi alanlarda hizmet veren şirketler için de çoğunluk hisselerinin Türkler'de olmasını gerektiren kanunlar var. Bunlar tedirğinliğe yol açıyor, soru işaretleri yapıyor. Yabancı sermayeli şirketlerde çalışan mühendis ve uzmanların diploma denkliği konusunda ciddi problemleri var. Yabancı sermayenin Türkiye'ye sağlayacağı en büyük avantajlardan biri teknolojide know how. Öyle olunca yabancı uzman Türkiye'ye gelemiyor. O Türkiye'ye gelmeden teknolojinin gelmesi pek de kolay değil. Eğer mühendis Türkiye'ye gelemeyecekse, en azından belli bir süre için, know how'ı nasıl getirecek?

* Türkiye'nin yabancı sermayeye cazip gelecek avantajları neler?

Türkiye'nin şartlarında iyileşme var. İki nokta bulunuyor. Siyasi istikrarın bulunması konusunda olumlu gelişmeler var. Ekonomik istikrarın sağlanması yolunda da güçlü işaretler var. Ama yine de bunlar ön şartlar.

Yabancı tek muhatap arıyor
* Daha fazla yabancı sermayenin çekilmesi için ne yapılmalı?

Türkiye'de yabancı sermaye uygulamaları konusunda tek ve yetkili bir merciye ihtiyaç var. 24 Ocak 1980 kararlarından sonra Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü, bu uygulamalar konusunda tek yetkili birimdi. Bütün problemlerin görüşüleceği, çözüleceği yerdi. Ama zaman içinde bu durum değişti. Yabancı sermayeli kuruluş Türkiye'de banka kurmak istediği zaman Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü'nden mi izin alacak, Hazine'den mi müsade alacak? Bu konu finansal kiralama şirketleri için de böyle. Peki şimdi Türkiye'de faaliyet gösterenler ne yaptı? Onlar önce birinden izin aldılar, oradan aldıkları izinle diğer tarafa başvuru yaptılar. Oysa böyle bir uygulamaya gerek yok. Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü'nü yetkili merci kılarsanız, başka mercilerle yapılması gereken yazışmaları onlar yapar. Karşısında tek muhatap olur.

'Kanuna makyaj gerek'
* 1954 tarihli kanun, içeriği iyi olmasına rağmen yabancı yatırımcıyı cezbetmiyor. Biraz makyaj yapmak gerekiyor.

* Vergi kanunlarının çok sık değişmesi kafalarda soru işareti yaratıyor

* Yabancı sermaye çekmek için kendi ülkesindeki yada rakibimiz ülkelerin şartlarını sunmak gerekiyor

* Yabancı sermaye için tek muhatap olmalı. Bunun eksikliği sorun yaratıyor


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır