KIRK yıla yakın bir süredir denizlerde gezen biri olarak bütün bu basitliğe rağmen meydana gelen kazaları gerçekten de şaşkınlıkla karşılıyorum. Hele hele sis ve tipi gibi görüşü zorlaştıran tabiat şartlarının da bulunmadığı durumlarda!..
ÖNCE denizlerdeki bir iki prensibi söyleyelim:
* Denizlerde gemiler sancaklarında gördükleri diğer gemilere yol verirler. Yani bir gemi senin sağ tarafından geliyorsa yol onundur.
* Arkadan gelen gemi, yetiştiği geminin rotasına girmez.
* Küçük tekneler, manevra gücü daha kısıtlı olan büyük teknelere çapariz verecek (zorluk çıkaracak) şekilde seyredemezler.
* İstanbul ve Çanakkale boğazları SEPERASYON BÖLGESİ ilan edilmiştir. Buradaki gemiler rotalarını en kısa şekilde seperasyonu (ayrımı) dik geçecek rotada belirlerler.
BOĞAZLARDAKİ şehir hatları gemileri büyük çoğunlukla bu yukardaki kaidelere uyarlar. Bazı durumlarda gemilerle telsiz irtibatı kurduklarına da şahit olmuşuzdur.
Bütün bunlara rağmen kaza nasıl olur dersiniz: "teknik arızalar dışında" bazı kaptanlar, inatla transit gemilerin önüne çıkarlar. Transit geminin de yol vermeyeceği veya veremeyeceği tutar. Sonrası!..
SONRASINDA biz gazeteciler sizlere mal ve can kaybı ile biten kaza haberleri vermek zorunda kalırız. Turgay Noyan !