Elektronik ortamda alışveriş yapan tüketicinin nasıl korunacağı tartışılıyor. İnternette yayınlanan reklamların denetimi ise bir başka sorun
Patlaması beklenen elektronik ticaretin önemli bir bölümünü tüketici alımları oluşturulacak. Fakat Türkiye'de henüz elektronik alışveriş yapan tüketicinin korunmasına ilişkin herhangi bir düzenleme yok.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na bağlı Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü yetkilileri, elektronik alışverişi mevcut Tüketici Kanunu içinde değerlendirmeye çalışıyor.
E-ticarette, kapıdan satış yapma eğilimi ağır basıyor. Uygulamada yaşanacak sorunlar ise hesaba katılmıyor.
Örneğin; kapıdan satışlarda tüketicinin 7 günlük vazgeçme hakkı var. Firma bu yükümlülüğü yerine getirmek üzere tüketiciye bir cayma bildirim belgesi veriyor. Bakanlık tarafından onaylanan bu belgelerin, sanal mağazacılık yapanlara da verilmesi, mağazacıların ise tüketiciye ulaştırması gerekiyor.
Sorun yine belge düzenine gelip takılıyor.
İnternet pazarında rekabeti etkileyen ve tüketiciyi ilgilendiren bir başka konu ise reklam, ilan.
İnternette yayınlanan reklam ve ilanların denetimi ile cezalandırılması veya durdurulması kimin yetkisinde olacak ve nasıl uygulanacak?
Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü buna da pratik (!) bir çözüm bulmuş. "Mevcut Reklam Kurulu, internet reklamlarını da inceleyecek, cezalandıracak veya durduracak" deniyor. Kullanıcının isteği dışında gönderilen reklamların bir 'spam' konusu olduğu, bunları engellemenin zorluğu ve suçlunun fiziki olarak bulunup cezalandırılamayacağı gibi sorunlar yaşanacak.
Elektronik ticaretle ilgili sorunlar geldi, kapımıza dayandı. Çözmek için sorun yumağı olmasını mı bekliyoruz?