METE TANSU
Bundan birkaç ay önce "Kahraman Bakkal Hipermarkete Karşı" misali bir rapor çıktı ortaya. Bakkalların önce süperleşen sonra hiper olan rakipleriyle nasıl başedebileceklerini anlatıyordu. Bu raporu yayınlayan Metro Grosmarket'ti. Türkiye pazarına 1993'te giren Metro, Ankara ve İstanbul'da üç yıl boyunca toptancılara ve bakkalara yönelik satış yaptı. Bu arada kurum imajını yerleştiren Metro, üç yıl sonra atağa kalkarak şube ağını Türkiye'nin dört bir yanına yaydı. Metro Genel Müdürü Hakan Ergin ve İnsan Kaynakları Müdürü Mustafa Meriç ile yeni stratejilerini ve Türkiye pazarını konuştuk.
Metro Grosmarket son yıllarda Türkiye gibi dış pazarlarda büyük atılım yaptı. Bu stratejinin nedeni nedir?
Biz kendimiz aşırı eleştiren bir milletiz. Ama dünyayı dolaşan insanlar Türkiye'yi çok önemli bir pazar olarak görüyor. Özellikle Orta Asya'ya açılmak isteyen bir firma Türkiye'yi elde etmek zorunda. Ankara'nın üzerine bir pergeli koyup, çevirin bakalım. Göreceksiniz ki Türkiye, dünya için çok önemli bir yerde.
Metro Grosmarket perakende değil toptancı olarak çalışıyor ve alanında tek. Rekabeti özlemiyor musunuz?
Özlüyoruz tabii. Sıkı bir rakibimiz olsa çok daha iyi olur. Çünkü rekabet her zaman kaliteyi getirir. Aslında bizim rakibimiz de zorlu: Yeraltı ekonomisi. Somut bir rakibe karşı strateji geliştirmek daha kolaydır. O yüzden bugünkü rekabet daha zor.
İlerde perakende satışa dönmeyi düşünüyor musunuz?
Hayır, kafamızda böyle bir fikir yok. Türkiye'de 150 bine yakın bakkal bulunuyor. Bu bakkal potansiyeli çok önemli. Aynı şekilde restoran potansiyelini de kullanmak istiyoruz.
Türkiye piyasasına ilk girdiğinizde İstanbul ve Ankara haricinde konseptinizi oturtmak için 3 yıl beklediniz. Konseptinizi şimdi belirlediniz mi?
Biz bu üç yıl içinde ilk önce çalışanımızdan başlayarak konseptimizi herkese kabul ettirmek istedik. Basitlik her zaman daha zor. İnsanlara bazı şeylere hemen adapte edememezsiniz. Amacımız insanlara Metro Grossmarket'in hipermarket olmadığını anlatabilmekti. Bunu da başardığımıza inanıyorum.
Piyasada bu kadar hipermarket, süpermarket ve bakkalın olduğunu düşünürsek, bunu pazarın kaldırması mümkün mü?
Tabii sağlıklı olanlar ayakta kalacak. Bizim amacımız da bakkalların ayakta kalmasını sağlamak. Onlar bizim için çok önemli. Sırf bu yüzden, bakkallara rekabette yararlı olacak bazı ipuçları vermek için bir kitapçık yayınladık.
Geçmiş yıllara kıyasladığınızda Metro'nun gelişimi nasıl gidiyor?
3 yıl içinde sağlıklı bir gelişme gösterdik. Dışarıya baktığınızda birçok büyük kamyonet, kamyon ve büyük araba görebilirsiniz. Bu da bizim iyi yolda olduğumuzu gösteriyor.
Nasıl bir eleman politikası izliyorsunuz? Elemanlarınıza yeterli eğitim verebiliyor musunuz?
Şirket içi eğitimlere fazlasıyla önem veriyoruz. Bunun için uzun bir çalışma sonucunda ortak değerlerimizi belirledik. Bunun içinde "insana ve çalışanlara değer vermek en önemli ilkemizdir" ibaresi bulunuyor.
Başarıya giden yol desek...
Müşteri memnuniyeti bizim ana hedefimiz. Çünkü sonuçta bizim maaşımız onlar ödüyor. o yüzden onlara ne kadar iyi mal sunarsak, geri dönüşümünü de o kadar iyi alırız.
Bundan sonraki hedefleriniz neler?
Yılda üç mağaza açmayı hedefliyoruz. Türkiye çok büyük bir ülke ve geleceği çok parlak. Biz de bundan faydalanmak istiyoruz.
Açacağınız mağazaların arasında doğuyu da düşünüyor musunuz?
Doğu'yu şu an için yatırım düşünmüyoruz. Bunun nedeni de arabalaşma oranın yeterli düzeyde değil. Biz mağazalarımızı şehir dışında kurduğumuz için gelenlerin arabalı olmaları şart.