kapat

06.12.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Pilotları kim denetler?
Uçağa bindiğimiz andan itibaren onların elindeyiz. Onlarca kişinin hayati sorumluluğunu taşıyorlar. Ancak onların ehil olduğuna kim ve nasıl karar veriyor?

GÜLDENİZ AYRAL

Bundan sonra uçağa bindiğinizde birazdan hosteslerin ne ikram edeceğini düşünmeyin. Çünkü düşünecek daha hayati bir konu var. Kokpitteki mürettebatın hem sizin hem de yüzlerce insanın hayatından sorumlu olduğunu düşünün. Sizi basınçlı metal bir tüpün içinde yaklaşık 10 bin metre yükseklikte kilometrelerce uzağa taşıyor bu insanlar...

Mısır Havayolları'na ait uçağın hâlâ belirlenemeyen bir nedenden dolayı düşmesinden sonra, kazanın yardımcı pilotun intihar teşebbüsü sonucu meydana geldiği spekülasyonu yapıldı.

Belki intihar değildi. Uçakta meydana gelen mekanik bir hataydı. Ancak radar kayıtlarında ve kara kutularda pilotun şüpheli sözler söylediği öne sürüldü. sonuç olarak 200'ün üstünde insan yaşamını okyanusunu derin sularında noktaladı.

Bugüne kadar çok az kazada pilotun kasıtlı olarak uçağı düşürdüğüne rastlandı. Ancak yine de canımızı emanet ettiğimiz pilotların psikolojik durumları çok sıkı kontrollerden geçiriliyor. Standartlar değişik olsa da Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün (ICAO) pilotların piskolojik sağlığı ile ilgili belirlediği bir dizi kural çoğu havayolu tarafından kabul edilmiştir. 185 üye ülkesi bulunan bu örgüte Amerika da, Mısır da, Türkiye de üyedir. Üyeler, tüm ticari havayollarında uçan pilotlarını her yıl havacılık tıbbı uzmanı bir uzman tarafından muayeneden geçirtmek zorundadır. Bu muayene her ne kadar vücut sağlığı üzerine odaklansa da ICAO'nun kurallarına göre

* Psikozlar

* Alkolizm

* İlaç bağımlılığı

* Kişilik bozukluğu

* Akıl sağlığında bozukluk

olan pilotların uçmasına asla izin verilmez. ICAO her ne kadar psikolojik testleri zorunlu koşmasa da dünyanın önde gelen hava yolları bunu gerekli görüyorlar.

İrlanda'daki Cerrahlar Kraliyet Koleji'nden psikoloji profesörü ve havacılık endüstrisi danışmanı Doktor Ciaron O'Boyle psikolojik testlerin niteliği hakkında şöyle konuştu: Psikoloji testlerinde kişiliğin 5 anahtar bölümüne bakılıyor. Bunlar:

* Endişeyi kontrol etme yeteneği

* Uyum

* Liderlik

* İddiacılık

* Ekip çalışması

Psikologlar, bir pilot 'endişesini bastırabiliyor mu, stresini kontrol edebiliyor mu' görmek ister. Yapılan testler de pilotun endişe düzeyinin, performansını etkileyecek bir düzeye erişip erişmediğini kontrol etmek için yapılır. Pilotların her ne kadar sakin olmaları şart koşulsa da gerekli durumlarda sert davranışlar göstermesi de vazgeçilmez bir kuraldır.

Doktor O'Boyle'a göre, ticari havayollarının uçuşları son derece rutindir. Her bir uçuş arasında küçük farklar vardır. Özellikle jet pilotları bu uçuşlar için uygun değillerdir çünkü onlar hava kuvvetleri tarafından daha fazla yaratıcı olmaları için özel olarak seçilmişlerdir.

Stres tatbikatı
Uluslararası anlaşmalar, hava taşımacılığı yapan şirketleri düzenli teftiş uçuşları yapma yükümlülüğü altına sokmuştur. Kaptanlar büyük uçaklarda eğitilir, uçuş mürettebatı da 6 ay boyunca "normal olmayan uçuşlar"da tatbikatı yoluyla, davranış, karakter ve olaya müdahaleleri test edilir. İngiltere'de geçen yıl bu simülasyon testinden geçemeyen ve psikolojik bozukluklar tespit edilen bir pilot görevinden uzaklaştırıldı. Aslında mürettebatın ya da kaptanın anormal davranışları çalışma arkadaşlarının ihbarıyla daha çok ortaya çıkıyor. Zaten havacılık endüstrisi de bu tarz gammazlığa prim tanıyan bir sektör. Öte yandan pilotlar, kendini bir uçuşa hazır hissetmiyorsa uçuşa çıkmadan bunu bildirmekten hukuken sorumlu.

"Shell" Modeli
Modern havacılık, uçak kazalarının soruşturmasında bir zincir sistemi kullanıyor. Bu zincir sisteminde insan faktörü en zayıf halka olarak değerlendiriliyor. Pilot merkezli yaklaşım, kaza soruşturmalarında kullanılan SHELL modelinde de karşımıza çıkıyor. İngilizce'de "Software, Hardware, Environment, Livewire, Livewire" (Bilgisayar programı, Bilgisayar araçları, Çevre, İnsanlar, İnsanlar) sözcüklerinin ilk harflerinden oluşan SHELL, bir pilotun performansını etkileyecek en küçük ayrıntıyı bile irdeler. Modelde uçuşun hazırlanışından, mürettebatın moraline kadar her şeyin pilotun performansını etkileyeceği dikkate alınır.

Pilotların intiharıyla düşen uçaklar

* Japonya Havayolları 1982, Pilot, uçakla Tokyo Körfezi'ne daldı, 24 ölü.

KANITLANDI
* Fas Havayolları 1994, Pilot, bir yolcu uçağına çarptı, 51 ölü. ŞÜPHELİ

* Silkair 1997, Pilot uçağı Endonezya üzerine çaktı, 104 ölü.

Pilotun tıbbi muayenesi

* Fiziksel kondisyon

* Akli durum

* Görüş kapasitesi

* Renk seçimi

* İşitme kabiliyeti


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır