kapat

29.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Bülteni çöpten kurtarın
Emek vererek yazdığınız bültenin çöp sepetine gitmesini istemiyorsanız, kendinizi okuyacak kişinin yerine koyun, kısa ve öz yazın.

FARUK TÜRKOĞLU

Duyuru ve tanıtım günümüzde çok önemli. Dünyanın en önemli işini başarsanız da, bunu kamuoyuna ve ilgililere duyuramadınız mı, hak ettiği yankıyı yaratamazsınız. Bu gerçeği bilenler, bir sayfalık bültene bile çok emek verir. Araştırma, iletinin oluşturulması ve yazım için saatler, bazen günler harcanır. Bu emek ve zamana rağmen, hedefteki kişi, bu bültene maalesef 20 saniyeden fazla zaman ayıramaz. Faksın yaygınlaşması ile başlayan bülten bombardımanı nedeniyle bu süre daha da kısalma eğiliminde. Önünde bir tomar yazı, bülten ve basın açıklaması bulunan editörün triyaj (sınıflama) işlemi için ayırdığı zaman giderek kısalıyor. Hedeflenen kişi bir dernek oda yöneticisi veya bir müşteri ise de aynı zaman sınırlaması geçerli. Bir basın açıklaması veya bülten yazarken kurallara uyanlar, tüm zorluklara rağmen hedefini 12'den vurabilir.

Etkin bir bülten için
Bunun için şu noktaların dikkate alınması gerekir:

* Yazarken, kendinizi okuyan kişinin yerine koyun.

* İletmek istediğiniz mesajı, gazetecilerin yaptığı gibi ilk paragrafta belirgin hale getirmeye gayret edin. 20 saniyede okunacak ilk paragrafta 100 kelimeden fazlasını kullanmayın. Mesajın tamamı 200 kelimeyi aşmasın. Daha ayrıntılı bilgi isteyenler için kurumdaki tanıtım yetkilisinin adını ve direkt telefonunu verin.

* Önemli olaylarda, basın açıklamanıza bir tanıtım "kit"i veya broşür eklemeyi unutmayın. Ürün ve sektörün tarihsel gelişimini özet olarak ve görüntü ile veren broşürler saklanacağı için daha fazla ileti değerine sahip olur.

* Açıklamanızı kişiselleştirin. Bültende bir yetkilinin bir-iki cümlesi yazıya nefes aldırır.

* Cümleleriniz ortalama 7-8 kelimeyi pek aşmasın. Uzun cümleler, okuyanı sıkar ve onun dikkatini dağıtır. Sonuçta mesajınız gürültüye gider..

* Edilgen (pasif) cümlelerden kaçının. Edilgen cümleyi, ancak işin "yapılması", kimin yaptığından daha önemliyse kullanabilirsiniz. Pasif cümleler yere sağlam basmaz.

* Bültenlerde soyut ve genelifadeler de iletiyi sıradanlaştırır.

* Ne yapıp yapıp hedefe ulaşan kelimeleri seçmeye çalışın. "Daima doğru kelimeyi kullanın, kardeşini değil..." diyen Mark Twain'in öğüdünü aklınızdan çıkarmayın.

* Yazı stiliniz yalın ve doğrudan olsun. Cafcaflı ve iddialı ifadeler, iletiyi örtebilir.

Hedef hep zirve olmasın
* Hedef kişiyi de çok dikkatli seçin. Bültenleri, hep zirvedeki adama yolluyorsanız, dikkati çekmeyebilir. Aynı bülteni bir de görevi bunları doğrudan değerlendirmek olan orta kademedeki yöneticiye iletirseniz, karavana ihtimali azalır.

* Bülten yolladığınız kişileri şahsen tanımak için, hiç olmazsa yılda bir-iki kez ziyaret edin. İletilerin dikkate alınması için, üst kademelerden bir aracı kullanmak da ancak bir kez işe yarayabilir. Bu tür kestirme yollar çoğu kez geri teper. Değerlendirme konusunda yaptığınız önerilerin, baskıya dönüşmesi de aynı kapıya çıkar.

* Duyuruyu tam zamanında yollayın. Gazete ve dergilerin hangi gün ve saatte baskıya girdiklerini araştırın.

Zamanlamayı iyi yapın
* Bir yeniliği duyurmak istediğinizde erken davranmak da geç kalmak kadar tehlikelidir. Söz konusu olay veya lansmandan çok önce gönderilen bülten ileride ilgilenilmek üzere bir köşeye konur ve unutulur...

* Bültende bir istatistik veya belgeden bahsedilmişse, dosyaya bunların kaynağının fotokopisini de ekleyin. Aksi takdirde, açıklama inandırıcı olmaz.

* Adres listelerinizi her üç ayda bir güncelleştirin. Hiçbir kişi selefinin adına yollanmış bir mesaja sempati ile bakmaz ve sizin ciddiyetiniz konusunda kuşkuya düşer. Basın organlarının künyelerini, dernek, şirket ve kurumların yönetici listelerini ayrı bir dosyada saklayın.

* "Acildir", "Kişiye özel" gibi notları sık sık kullandığınızda, okuyan kişi, kendini manipüle ediliyormuş gibi hisseder.

* Zaman ve imkân varsa, basına, odalara, dernek yöneticilerine gönderilecek iletileri farklılaştırın. Çünkü her kesimin olaya bakışı ve değerlendirmesi farklıdır.

Bu ayrıntılara dikkat ettiğiniz takdirde, bülteniniz hedefine ulaşır ve çöp sepetine gitmekten kurtulur.

Etkili bültenin 10 anahtarı
* Yazarken, kendinizi okuyan kişinin yerine koyun.

* Asıl mesajı ilk paragrafta verin.

* Önemli açıklamalarda ürün ve sektöre ait arşiv bilgisi verin.

* Cümleleri kısa tutun.

* Yalın ve doğrudan bir yazı stili geliştirin.

* Hedef kişiyi dikkatli seçin.

* Adres defterinizi üç ayda bir güncelleyin.

* Edilgen (pasif) cümleler kullanmayın.

* Her zaman "doğru" kelimeyi kullanın.

* Bülten yolladığınız kişileri aralıklarla ziyaret edin.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır