kapat

20.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Yedek parça da işçilik de el yakıyor
Otomobili satın alınca iş bitmiyor. Otomobil servise girdikçe cebinizden de para çıkıyor. Değiştirilecek parçalar ise ateş pahası

Türkiye'de 3 milyar liranın altında satılan otomobil kalmadığı gibi, yedek parça, bakım ve servis hizmetleri de tırmanışa geçti. Bir çok tüketici, bakım sonrası ellerine tutuşturulan yüksek fatura nedeniyle otomobilin periyodik bakımlarını yaptırmaktan kaçınıyor. Ancak yine de mecburi bakımlarda otomobilin en sık değiştirilen parçalarının el yakan fiyatlarından kurtulamıyor.

Üretici ve ithalatçı firmalar ise, yedek parçada olabildiğince yerli ürünlere yönelerek, fiyatları aşağı çekmeye çalışıyor. Ancak Türkiye'de Lada hariç hiçbir markaya ait yedek parça fiyatları tüketici için makul sayılabilecek seviyelere inmiş durumda değil. Üstelik saat başına alınan işçilik ücretiyle fiyatlar daha da yukarı çıkıyor.

Türkiye'de en ucuz otomobil, ithalatı bir süre durdurulduktan sonra yeniden getirilmeye başlanan Lada. Teknoloji ve ekipman açısından pek de cazip bir otomobil olmayan Lada'nın Vega adındaki yeni modeli ve bir dönem en çok satan ithal otomobil ünvanını kazanan Samara'sı Türkiye'de. Üstelik, pazara girer girmez, en çok satan dördüncü otomobil olan Lada'nın distribütörü Çelik Motor, otomobilin fiyatı da 3-3.5 milyar lira arasında tutmaya çalışıyor.

Çelik Motor, Lada'nın debriyaj dışındaki bütün parçalarını yerli olarak ürettirerek, yedek parça fiyatlarını aşağı çekti. Sadece debriyajda yerliye henüz geçmeyen Çelik Motor, yakında yerli debriyajla fiyatın 25 milyondan 15 milyona kadar gerileyeceğini duyurdu.

Almanya'dan ucuz!
En çok satan ithal otomobil Volkswagen'in de yedek parça fiyatları yüksek. Volkswagen yetkilileri, yedek parçada fiyatların Almanya fiyatlarının altında tutulmaya çalışıldığını söylediler. En büyük yerli üretici Tofaş'ın Siena modeli 28 milyon liraya değiştirilen debriyaj takımıyla dikkat çekiyor. Debriyaj takımını değiştirmek Honda ve Volkswagen de 100 milyon lirayı aşıyor.

Bu arada, satış ve satış sonrası hizmetlerde plazalaşma dönemine girilen Türkiye'de otomobil firmaları bayilerini milyonlarca dolara malolan plaza yapmaya yöneltiyor. Böyle modern binalara sahip otomobil bayilerin de yükselen maliyetlerin altında ezildiği belirtiliyor. Tüm bu gelişmelerin ise bakıma giren otomobilin maliyetini yukarı çektiğine dikkat çekiliyor.

ŞELALE KADAK
Geleceğin Hondası gece kulübü gibi

Daha önce, 'küçük akıllıdır' sloganıyla hareket eden Japonya'nın otomobil devi Honda, 21'inci yüzyıla, yepyeni bir slogan ve yepyeni otomobillerle giriyor. Japonya'da bu hafta başlayan Tokyo Motor Show'da yeni konseptini ve ürünlerini tanıtan Honda, yeni yüzyıldaki otomobillerinin ve motosikletlerinin çevre ve güvenlik açısından 'akıllı' olacağını ancak 'eğlenceli' olmayı asla kurban vermeyeceğini duyurdu. Honda'nın Neukom adını verdiği komünikasyon kapsülleri geleceğe yön verecek. Kapsül otomobilde çok rahat bir atmosfer sunarken, yıldız şeklinde dizilen koltuklar da isteğe göre ayarlanıyor.

Honda'nın otomobilleri gerektiğinde yıldızları seyredebileceğin, müziğin asla durmadığı bir gece klübüne, ailenizle film izleyebileceğiniz bir mini sinema salonuna ya da çocuklar için oyun salonuna dönüşebiliyor. Otomobilin birbirinden çarpıcı dizayna sahip koltukları her yöne dönebiliyor. Rüya ve teknolojinin buluştuğu modellerini fuarda sergileyen Honda, 2003 yılına kadar seri üretimine geçilecek olan elektrikli, hem elektrikli hem benzinli hibrid, hidrojenle çalışan otomobillerini tanıttı. Şuanda Honda'nın rüya otomobilleri olan birçok modelin henüz ismi de belirlenmiş değil. Örneğin FCX adı verilen modelin yakın gelecekte Honda'nın sedan modellerini biçimlendireceği belirtiliyor.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır