kapat

21.07.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber Ýndeksi
Yazarlar
Günün Ýçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
Ýþte Ýnsan
Astroloji
Reklam
Sarý Sayfalar
Arþiv
Hazýrlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ.
Sorumluluðu geliþmiþ gençler eðitecegiz
21. yüzyýlýn eþiðinde, bilimde ve teknolojide akýllara durgunluk verecek boyutlarda geliþmelerin olduðu günümüzde Milli Eðitim Bakanlýðý 1999/2000 öðretim yýlýnda yapýlacak deðiþiklikleri belirledi. Milli Eðitim Bakaný Metin Bostancýoðlu yeni dönemde yapýlacakr deðiþiklikleri, Gazetemizin Eðitim Sorumlusu Yaþar Özay'a belirlenen hedefleri þu þekilde açýkladý.

"Bilim ve teknolojideki bu hýzlý deðiþim ve geliþimi, iþ alanlarýný, hayatý etkilemekte ve deðiþime zorlamaktadýr. Deðiþmemenin aðýr faturasýný ödememek için, deðiþimin külfetine katlanmak ve ona ayak uydurmak artýk kaçýnýlmaz olmuþtur. Bu nedenle bakanlýk olarak 15 milyon gençe hizmet veriyoruz. Yeni öðretim yýlýnda çaðdaþ dünya ile bütünleþmenin, ekonomik kalkýnma yarýþýnda rekabet gücünü artýrma yolu; bilgi ve teknoloji üretmenin yanýnda, eðitim olmak üzere her sektörde yeni bilgileri ve uygun teknolojileri sadece kullanmaktan deðil, onlarý üretmekten de geçmektedir. Bu durum, gelecek yüzyýlda Bilgi Toplumu için gerekli çabayý harcamayan uluslararasý, çaðýn gerilerinde kalacaklarýnýn sinyallerini þimdiden veriyor."

Milli Eðitim Bakaný olarak yapmamýz gereken, gençlerimizi çaðýn bilgilerine ulaþtýrmak olduðunu belirten Milli Eðitim Bakaný Bu nedenle acil olarak yapýlmasý gerekenler zaman geçirilmeden yapmalýdýr. Yeni uygarlýðýn en önemli öðesi bilgidir. Bilginin üretimi, depolanmasý, anlamlý biçimde kullanýmý ve çekinmeden paylaþýmý toplumlardaki olumlu deðiþimin omurgasýný oluþturur. Yakýn gelecekte ülkelerin dünya bilgi birikimine yapacaklarý katkýnýn boyutu ve niteliðiyle orantýlý olarak yaþam hakký, saygýnlýk ve rekabet gücü kazanacaklarýndan kimsenin kuþkusu olmamalýdýr. Bunun yolu da çaðdaþ yapýlanmýþ eðitim sisteminden geçer. Bu nedenle ülkelerin eðitimlerine verdikleri deðer, geleceklerine verdikleri deðer ile eþdeðerdir.

Olaya bu açýdan bakýyor ve eðitim çalýþmalarýmýzý, Bilgi Toplumu olmanýn yolunu açacak bir yörüngeye oturtmak için çaba harcýyoruz. Bu konuda son yýllarda çok ciddi adýmlar atýldý.

Zorunlu eðitim süresini 5 yýldan kesintisiz 8 yýla çýkaran 4306 sayýlý Kanunla saðlanan katký payýnýn miktarý ile kullanýmý hakkýnda çeþitli platformlarda sýk aralýklarla açýklamalarda bulunmamýza karþýn hala bazý tereddütlerin varlýðýný haberlerden öðreniyoruz. Bu nedenle yapýlanlarý bugüne deðin saðlanan katký paylarý ile nerelere kullanýldýðýna iliþkin bilgiler her zaman açýktýr"^

* Sekiz yýllýk kesintisiz eðitime, 362 trilyon 473 milyar 657 milyonu katký payý, 4 trilyon 036 milyar 852 milyonu da baðýþlar olmak üzere toplam 366 triloyn 510 milyar 509 milyon TL. katký saðlanmýþtýr.

Bu paradan 233 trilyon 567 milyar okul yapýmlarýnda, 39 trilyon 746 milyar taþýmalý eðitim uygulamasýda, 11 trilyon 836 milyar okullarýn donatýmýnda, 14 trilyon 135 milyar arsa kamulaþtýrmasýnda, 1 triliyon 477 milyar kitap basýmýnda, 350 milyar da etüt-proje iþlerinde kullanýlmýþtýr. 54 milyar TL. baðýþ bakiyesi olarak bankada beklemektedir. 40 trilyon 072 milyar TL. de hazineden henüz Bakanlýðýmýza intikal ettirilmemiþtir.

* Geçmiþ yýllarda ortalama 7000 ilköðretim dersliði hizmete alýnýrken saðlanan bu katký ile 1997 yýlýnda 12.103, 1998 yýlýnda ise 21.620 olmak üzere toplam 33.723 derslik tamamlanarak hizmete sunulmuþtur. 22.020 dersliðin yapýmý devam etmekte olup bu yýl hizmete alýnmalarý planlanmýþtýr.

* Ýlköðretim programýnýn; hedeflenen nitelikte ve istenilen þekilde uygulanabilmesine olanak saðlayan, inþaat teknolojilerine, çevre ve iklim koþullarýna uygun yatýrým projeleri geliþtirilmiþtir. Bu projelerin uygulandýðý, 227.560 öðrenci kapasiteli 343 okulun ihalesi, anahtar teslimi yöntemi ile Bakanlýðýmýzca gerçekleþtirilmiþtir. Bu okullardan 114'ü 17 Temmuz, 151'i 1 Aðustos, 72'si de 1 Eylül 1999 tarihinde tamamlanarak öðretim yýlý baþýndan önce hizmete hazýr duruma getirilecektir.

* 222 sayýlý Ýlköðretim ve Eðitim Kanunu'nun yürürlüðe girdiði 1961 yýlýndan 30 Haziran 1999'a kadar geçen 26 yýlda 143 Yatýlý Ýlöðretim Bölge Okulu ile 27 Pansiyonlu Ýlköðretim okulu açýlmýþken 55'inci Cumhuriyet Hükümeti'nin kuruluþundan bu yana geçen iki yýl içerisinde YÝBO sayýsý % .'lýk artýþla 214'e, PÝO sayýsý % 'lük artýþla 98'e, bu kurumlardaki toplam yatýlý öðrenci kapasitesi de % 'lik artýþla 124.974'e çýkarýlmýþtýr.

* Sekiz yýllýk kesintisiz zorunlu ilköðretim uygulamasýnýn fiilen baþladýðý içinde bulunduðumuz öðretim yýlýnda, bir önceki yýla göre, 6'ýncý sýnýfa kayýt olan öðrenci sayýsýnda büyük artýþlar olmuþtur. Örneðin kýrsal kesimde bu artýþ, erkek öðrencilerde % , kýz öðrencilerde ise 0larak gerçekleþmiþitr.

* Birleþtirilmiþ sýnýf uygulamasý minimize edilerek çocuklarýmýz daha nitelikli bir eðitim ortamý saðlamak üzere Taþýmalý Eðitim Uygulamasý yaygýnlaþtýrýlmýþ, geçen öðretim yýlýnda 281.883, bu yýl da 521.784 öðrencimiz bu yöntemle öðretim olanaðýna kavuþturulmuþtur.

* Gelir düzeyi düþük ailelerin ilköðretimde okuyan çocuklarýnýn okul kýyafeti, ders kitaplarý ve kýrtasiye gereksinimleri karþýlanmýþtýr.

* Zorunlu eðitim çaðý dýþýna çýkýp sekiz yýllýk ilköðretimi tamamlamak isteyenler için Açýk Ýlköðretim uygulamasý baþlatýlmýþ, 70.000'e yakýn öðrenci kaydedilmiþtir.

* Ýlköðretim Kurumlarý Yönetmeliði. 4306 sayýlý Kanuna uygun olarak yeniden düzenlenip yürürlüðe konmuþtur.

* Öncelikle YÝBO, PÝO ve Taþamalý Eðitim Merkezleri olmak üzere her ilçede en az iki ilköðretim okuluna Bilgisayar Laboratuvarý kurma çalýþmalarý son aþamasýna gelmiþtir.

* Ortaöðretime yerleþtirilecek öðrenciler için çok kanallý tek sýnav uygulamasýna geçilerek Merkezi Sýnav Sistemi'nde yenilik yapýlmýþtýr.

* Fen Liseleri, Anadolu Liseleri ile Ýmam-Hatip Liselerinin önüne bir yýllýk hazýrlýk sýnýfý konulmuþtur.

* Dört ayrý basamak halinde yapýlan Devlet Parasýz Yatýlýlýk ve Bursluluk sýnavlarý, sýnýf bazýnda tek sýnav halinde yapýlmaya baþlanmýþtýr.

* Ortaöðretim sisteminin, mesleki ve teknik aðýrlýklý olarak yeniden yapýlanmasý, sorunlarýn ortaya çýkarýlmasý, ve çözüm üretilmesi bu konularda gerekli kararlarýn alýnmasý amacýyla Onaltýncý Milli Eðitim Þžrasý gerçekleþtirilmiþtir. Þžra'da alýnan kararlar doðrultusunda, mesleki teknik eðitimin ortaöðretimi içindeki payýný % 'e yükseltmek için gerekli kaynaðýn saðlanabilmesi bakýmýndan;

* 4306 Sayýlý Yasa çerçevesinde, ilköðretim giderlerinde kullanýlmak üzere baþlatýlan eðitime katký payý uygulamasýnýn, 1 Ocak 2001 tarihinden itibaren, ortaöðretimi yaygýnlaþtýrmak ve geliþtirmek amacýyla kullanýlmak üzere, 31 Aralýk 2005 yýlýna kadar uzatýlmasý,

* 3308, 3418 ve 4306 Sayýlý Yasalarla eðitime saðlanan kaynaklarýn her yýl enflasyon oranýnda artýrýlmasý, ayrýca 3308 Sayýlý Yasa ile saðlanan gelirin tamamýnýn mesleki teknik eðitimde kullanýlmak üzere bütçe kapsamý dýþýna çýkarýlmasý gerekmektedir.

* 4 Nisan 1998 tarihinde yürürlüðe giren 4359 Sayýlý Kanunla öðretmenlerin özlük haklarýnda bazý iyileþtirmeler yapýlmýþ, merkez, taþra ve yurt dýþý yönetim görevlerine atanmada ve yükselmede baþarýlý ve liyakatli olmanýn yanýnda her kademede yöneticiliðin gerektirdiði hizmet içi eðitimi almýþ olma esasý getirilmiþtir. Ayrýca ayný kanunla 150.000'i öðretmen olmak üzere Bakanlýðýmýza 165.000 kadro saðlanmýþ, "NORM KADRO" ilkesi getirilerek öðretmenlerin dengesiz daðýlýmý ve dolayýsýyla da kadro israfý önlenmiþtir.

* 1 Temmuz 1997 tarihinden içinde bulunduðumuz öðretim yýlý baþýna deðin 74.727 öðretmen atamasý il tercihi ve eþ durumlarý gözönüne alýnarak bilgisayar kurasý ile yapýlmýþtýr.

Tüm bunlarý gerçekleþtirirken;

*Atatürk ilke ve inkýlâplarýna içtenlikle inanan,

* Betden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakýmýndan saðlýklý ve dengeli geliþmiþ bir kiþiliðe ve karaktere, özgür ve bilimsel düþünce gücüne sahip olan,

* Kendi milli deðerlerini davranýþ haline getiren, kendisiyle barýþýk olan,

*Toplum deðerlerini benimseyen, çevresiyle iyi iliþkiler kurabilen,

* Çaðdaþ uygarlýk deðerlerini benimseyen, dünya ile barýþ içinde yaþayan.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ. - Tüm haklarý saklýdýr