Durum böyle olunca, Mart ayında beyanname veren gelir vergisi mükellefleri ile Nisan ayında beyanname veren kurumlar vergisi mükellefleri, 1994 yılı kazançları için yüzde 7 yerine yüzde 10 oranı üzerinden fon payı ödediler.
Bu arada, bazı mükellefler 'ihtirazi kayıtla' beyanname vererek, 1 Şubat 1995 tarihinde yayımlanan kararname ile '1994 yılına dönük olarak ilave fon payı alınamayacağını' öne sürdüler. Ardından da dava açma yoluna gittiler.
Bu aşamada iki milyona yakın gelir ve kurumlar vergisi mükellefi, 1994 yılı gelirleri üzerinden yüzde 7 yerine yüzde 10 üzerinden ödedikleri için, fon payını 'iade' olarak geri alabilme hakkına kavuştular.
Bunun için, Danıştay'ın yukarıda belirtilen kararından da sözedilerek, İdari Yargılama Usulü Hakkında Kanun'un 11. ve Vergi Usul Kanunu'nun 117/2 ve 110/4. maddeleri uyarınca düzeltme talep etmeleri gerekiyor.
1994 yılının zamanaşımı süresi 31 Aralık 1999'da sona erdiği için mükelleflerin önünde, düzeltme başvurusu için yaklaşık 6 ay süre kaldı. Vergi Dairesinin düzeltme başvurusunu yerine getirmemesi halinde 'şikayet yolu ile Maliye Bakanlığı'na' başvurulması, Maliye Bakanlığı'nın da bu başvuruyu reddetmesi halinde İdare Mahkemesinde 'dava açma' yoluna gidilmesi mümkün.
Bu arada, İdare'nin fon payı iadesindeki kusuruna bağlı olarak 'gecikme faizi' istenmesi de mümkündür. (İYUK Md. 28/6)
Danıştay'ın kararı, 'Yasaların geriye yürümezliği ilkesi'nin doğal bir sonucudur. Benzeri uygulamalar için de emsal olma niteliğindedir.
Bazı stopaj oranlarının belirleneceği şu günlerde, Bakanlar Kurulu'nca yine 'geriye dönük' (yani 1 Ocak 1999 itibariyle) stopaj oranı belirleme yoluna gidilmesi halinde, yargının bu kararnameyi de iptal edeceği kuşkusuzdur.
İyi ki, bu ülkede Danıştay var.