kapat

19.06.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
micro
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Krizde büyüdük'
Ağustos'ta Peugeot'nun ticari araçlarını üretmeye başlayacak olan otomotivin yeni patronu İnan Kıraç, İtalyanlar'la ortak oto, ticari araç ve parça dizaynı da yapacak.

Şelale KADAK

Koç Grubu Yürütme Kurulu Başkanı iken bir buçuk yıl önce emekliye ayrılan ancak kendi işini kurarak aktif iş hayatına dönen Vehbi Koç'un damadı İnan Kıraç, otomotivde iddialı işlere soyundu. 15 aydır hazırlıklarını sürdüren İnan Kıraç, Ağustos'ta "patronu" olduğu Karsan fabrikasında Peugeot marka ticari araç üretmeye başlıyor.

Karsan'ın, 70 milyon dolarlık yatırımla gerçekleşen fabrikasında 2002 yılına kadar yılda 25 bin araç üretilecek. 2002'den sonraki ek yatırımla da bu rakam 40 bine ulaşacak.

Kıraç'ın yapacağı üretime Avrupa'nın başka markaları da gelecekte katılabilir. Çünkü Kıraç, adeta "butik üretim" yapacak. Firma ne istediğini belirtecek, Kıraç da fabrikasında o ürünü üretecek.

Aynı sektörde olan Koç Grubu'na rakip olmadınız mı şeklindeki soruya gülümseyerek, "Onlar büyük gemi, biz küçük gemiyiz" diye cevap verse de, Karsan'ın krize rağmen sektördeki 30 firma arasında tek küçülmeyen olduğunun farkında. Yeni ofisindeki Kıraç sorularımızı yanıtladı.

Yeni işinizde hedefiniz nedir?
Otomotivdeki fazla kapasite sorununun farkındayız. Boş duranı kullanacağız. 1988 ile 1994 arasında büyük yatırımlar oldu. Ancak şöyle bir hata yapıldı. Komşu ne yaparsa herkes onu yaptı ve fazla kapasiteler ortaya çıktı. Biz boş duran kapasiteleri değerlendireceğiz. Ayrıca, Türkiye'deki ISO 9001 almış yan sanayinin yedek parçalarını hakiki dağıtım noktalarından onlar adına dağıtacağız.

Peugeot- Fiat ortaklığıyla üretilen Boxer ticari aracını da üreteceğiz. Anlaşmaya göre, üretimin yüzde 30'u da Fiat'a satılacak. Dukato adıyla bugün Tofaş'ın pazara sunduğu ürün bu. Yani Karsan, Koç Grubu'na Fiat teşkilatı için üretim yapacak.

Karsan krizde nasıldı?
Karsan, otomotiv ihracatında Mercedes, Renault ve Tofaş'dan sonra dördüncü durumda. Krizde büyüdük. Arkadaşların büyük mahareti var bunda. Ticari araç pazarı yüzde 41 küçüldü çünkü. Yaptığımız yatırımı da ucuzlattı.

Eski fabrikada ne yapacaksınız?
Boş kalan fabrika için yeni bir proje var. Bir İtalyan dizayner grubuyla birlikte çalışacağız. Biri derseki, Peugeot gibi, bana şöyle bir araç yap, ya da kapı kolu yap. Biz İtalyanlar'la bunu geliştireceğiz. Bu otomobil de olabilir.

Rahmi Koç'la görüş alışverişinde bulunuyor musunuz?
Tabi. Konuşuyoruz. Nasılsın diyor, iyiyim diyorum! Para kaybediyor musun? Zor döneme girdin diyor. Sonuç olarak biz bir aileyiz.

Yaptıklarınızı neden Koç Grubu'nda yapmak istemediniz?
Emekli olurken, 5 yıl daha uzatsalardı süremi, bu yaptıklarımı Koç içinde yapamazdım. Mani olmazlardı ama markaları, Fiat ve Ford var.

O zaman Karsan Koç'undu. Orada yapamaz mıydınız?
Başında, Ford'un en büyük ısrarı tek başına gelmekti. Niye derdik, 'sen Fiat'la iş yapıyorsun' derlerdi. En sonunda anlatmaya çalıştım ki, ne Koç Grubu Fiat'tan kopabilir, ne de Ford Koç'suz olabilir. Sonunda kabullendiler. Sonra da sizin Karsan'ınız var, diğer şirketleriniz var. Bunlardan da kurtulun dediler. Yani orada yapamazdım. Karsan'da biz hiç yatırım yapmadık. Üvey evlat gibi kaldı. Sonra da Peugeot'yla işbirliği yapmak için çok uğraştık. Kolay işler değil. Koç'la rekabet deniyor. Ama bu rekabet bugün de var. Bu vasıtalar şu anda sıfır gümrükle ithal ediliyor.

Siz emekli değilsiniz, çalışmaya devam ediyorsunuz?
Evet. Örneğin Abim Can Kıraç dedi ki, "ben yoruldum" ve emekliye ayrıldı. Ben anladım ki, yorulsam bile, ki benim iki çok büyük hobim var: Galatasaray Üniversitesi ve çiftliğim, çalışmadan yapamayacağım. Otomotivde yapmak istediklerimi hayata geçiriyorum. Aslında yatırımımız pazarın çok dibe vurduğu bir devrede oldu. Ama benim bir misyonum vardı. 10 milyar dolar üretim kapasitesi olan yan sanayinin önünün açılmasına yardımcı olmalıyız.

Plazalaşma büyük hata
Kıraç, sektörün sorunlarına da değindi ve plazalaşmayı eleştirdi. Kıraç şunları söyledi: "Bana göre en büyük yanlışlık plazalaşmada oldu. Böyle bir binayı kaça yaptıklarını, kaç tane otomobil sattıklarını ve 10 yıl sonra kaç tane satacaklarını sorun göreceksiniz.

Plazada otonuzu kimin yaptığını görmüyorsunuz. Resepsiyonları dahi var. Bunlar güzel ama maliyeti artıyor.

Türkiye bence hala otomobilini bulamadı. Sedan tipi otoda ısrar etti. Bence daha küçük otomobiller olmalı. Çünkü ekonomik.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır