kapat

PERŞEMBE 24 EYLÜL 1998

Havaş, THY'yi uçurdu!

THY geçen yıla göre yılın ilk altı ayında kârını 10 kat artırarak 3 trilyon liraya çıkardı. Kârın yarısı, Havaş'ın özelleştirme gelirinin bilançoya yansımasından kaynaklanırken, THY geçen yıla göre yüzde 10 daha fazla yolcu taşıdı.

ÖZLEM AKSOY

Türk Hava Yolları, bu yılın ilk altı ayı için 3 trilyon lira net kâr açıkladı. THY'nin geçen yıl aynı dönemde kârı 314.3 milyar lira olmuştu. Buna göre THY, lira bazında net kârını 10 kat artırdı.

THY'nin dolar bazındaki kârı ise ilk altı aylık dönemde 5 kat artışla 12.8 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu rakam geçtiğimiz yıl 2.5 milyon dolar idi.

THY'nin bu kadar yüksek bir kâr elde etmesinde en büyük etken Havaş'ın satışından elde edilen gelir oldu. Bu satıştan Türk Hava Yolları'nın payına düşen gelir 3 trilyon 87 milyar lira idi. Bununla birlikte gelir ve gider yönetimlerinin bir önceki yıla göre daha iyi kontrol edilmesi ve bütçenin sıkı kontrolü de kârın elde edilmesinde çok önemli bir rol oynadı. Eğer Havaş satışından elde edilen gelir olmasaydı ilk altı aylık brüt dönem kârı 6.1 trilyon lira yerine yaklaşık 3.1 trilyon lira olarak gerçekleşecek ve ödenecek vergiler düşüldükten sonra net dönem kârı yaklaşık 1.5 trilyon civarında seyredecekti. Böyle bir durumda bile THY'nin kârı geçen yılın aynı dönemine göre 5 kat artmış olacaktı.

"Daha iyi olabilirdi"

İlk altı ay için açıklanan rakamın üzerinde bir kâr elde etmeleri gerektiğini söyleyen Türk Hava Yolları Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı, dünyayı etkileyen krizden THY'nin de bir oranda zarar gördüğünü ifade etti. Uzakdoğu krizinin kurumu sarstığını ve doluluk oranlarının düştüğünü söyleyen Bolayırlı, şöyle konuştu: "Japonya uçağındaki doluluk oranı yüzde 70'lerden yüzde 50'lere düştü. Yine Seul ve Jakarta hatlarımızı kapadık. Ancak kârımız yine de geçen yıla göre oldukça iyi bir artış. Bunun nedeni de aynı filo kapasitesi ile daha fazla uçuş yapmak ve bütçeyi çok sıkı denetim altında tutmak oldu."

Ticaretten sorumlu genel Müdür Yardımcısı Gürol Yüksel ise kârdaki artışın sebebini, uçakların çok daha planlı uçurulmasına ve çok daha fazla yolcu taşınmasına bağladı. Her ay iç hat bilet ücretlerinin düzenlenmesinin de kâra katkısı olduğunu ifade eden Yüksel, "Yine de kriz daha fazla gelir elde edilmesini engelledi. Eğer geçen yıl Asya'da yaptığımız aynı işi gerçekleştirseydik en az 1.5 trilyon lira daha fazla gelir elde ederdik" dedi. THY'den elde edilen bilgilere göre arzedilen koltuk yüzde 15 artırılırken, taşınan ücretli yolcu artışı da yüzde 10 olarak gerçekleşti.


© COPYRIGHT 1998 MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. (Her hakkı saklıdır)
Yorum ve önerileriniz için: editor@sabah.com.tr