Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 31 Mart 2008, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Küçük yaşlardan itibaren çocuğun olumlu davranışlarını takdir etmek hem çocuğu mutlu eder, hem de bu olumlu davranışların sürmesini sağlar. Çocuğa hangi davranışının olumlu olduğunu açıkça belirterek, takdir etmek gereklidir. Çocuk okuldan döndüğünde üstünden çıkardıklarını toplayıp yerine yerleştirdiyse, "Üstünden çıkarttıklarını topladığın için çok mutlu oldum" denebilir. Ödüllerin maddi değil manevi olması çok önemlidir. Maddi ödüller çocuğu her yaptığı olumlu davranışın sonucunda rüşvete kadar götürebilir. Çocukla sevdiği şeyleri paylaşmak, sözle takdir etmek, takdir belirten bir dokunuş, kucaklamak, parka gitmek, birlikte kek yapmak daha etkili olacaktır. Çocuğu takdir ederken anne-baba kendi duygularını belirtmelidir. Örneğin, "Yemeğini tabağında bırakmadan bitirdin, çok hoşuma gitti" gibi. Ancak duyguları ifade ederken ses tonu ve yüz ifadesi de takdirin inandırıcı olması için çok önemli. Yaptığı davranışlar nedeniyle takdir edilen çocuk kendiyle gurur duyacağı için kendine güveni gelişecektir.

ORTAM HAZIRLAYIN

Çocukların enerjisini, zevk alacakları öğrenme deneyimlerine dönüştürmek ve bunu yaparken ortamı güvenli hale getirmek önemlidir. Bu çocuğu değil, ortam kontrol altına almaktır. Ortam hazırlamak her yaş grubu için farklı bir anlam taşır. Örneğin, tuvaleti keşfeden 1.5 yaşındaki çocuk için banyo kapısını kilitlemek ya da tuvalet kapağına güvenlik kilidi ile kilitlemek gerekir. Üç yaşındaki bir çocuk için buna gerek kalmayacaktır. Evdeki bıçak ve makasları okul öncesi yaşlarda da çocuğunun erişeceği alanlardan kaldırmak gibi. Çocukların enerjilerini atabilecekleri güvenli ortam sunmak gelişimlerini destekleyecektir. Örneğin, evde zıplaması için tehlikeli eşyaları kaldırmak ve bir minder koymak. Özellikle küçük yaşlarda, onun da oturarak zaman geçirebileceği masa/sandalye temin edilirse, çocuk önemsendiğini hissedecektir.