kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
29 Nisan 2009, Çarşamba
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Buzz
 
24 Saat
24 Saat
SAİT GÜRSOY

YÖK'ten bölümsüz üniversitelere uyarı

Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) bölümsüz üniversite olarak bilinen Sabancı, Işık ve Okan üniversitelerine öğrenci alma şartlarını yeniden düzenledi. Program gruplarına göre değil, bölüme göre öğrenci alınması istendi. Bölümsüz üniversite sistemi Türkiye'de ilk olarak 1996'da Sabancı Üniversitesi'nce uygulanmıştı. Bu üniversitede öğrenim görmek isteyen öğrenci, ÖSS sonucuna göre tercihini yaparken bölüm yerine, program gruplarından birini seçiyor. Işık Üniversitesi de iki yıl önce benzer programı uygulamaya başladı. Sistemi geçen yıl uygulamaya koyan Okan Üniversitesi, ÖSS ile gelen öğrencileri fakülte havuzuna alarak, bir yıl hazırlık eğitimi, bir yıl da ortak programdan geçiriyor. Daha sonra bölüm tercihi yapmasını istiyor.

Neden bu karar alındı?
Bence, YÖK bu kararı 2010'da uygulanacak olan üniversiteye girişte yeni sınav sistemini düşünerek aldı. Madalyonun bu yüzünden baktığımızda haklılar. Çünkü 2010'da üniversite adaylarının fen bilimler, sosyal bilimler gibi ders grupları başarısı yerine, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, felsefe grubu gibi ders başarıları ölçülecek. Adaylara her dersin sorularını yanıtlamak için sınırlı bir süre vererek, ders puanlarının eşit koşullarda elde edilmiş karşılaştırılabilir ölçütler olması oluşturulacak. Her sınavda adaylardan birbiriyle ilişkili birkaç dersle ilgili soruları yanıtlamaları istenecek. Ders puanlarını kullanarak çok sayıda puan hesaplanacak.
Böylece seçme ve yerleştirmenin etkinliği artırılacak. Adayların ikinci aşama sınavlarından yalnız seçtiklerine girebilmeleri sağlanacak. Puan türleri 4 grupta toplanacak. Matematikfen ( MF1, MF2, MF3...), Türkçesosyal (TS1, TS2, TS3...), Türkçematematik (TM1, TM2, TM3...), Yabancı dil (DİL1, DİL2...) gibi yaklaşık 20 ayrı puan türü olabilecek. Örneğin MF puanları oluşurken, fizik tıp için A, mühendislik için B katsayısıyla değerlendirilebilecek. Mevcut sistemde yükseköğretim programlarına öğrenci alınırken, SAY 2, SÖZ 2, EA 2, DİL gibi tek puan türleri kullanılıyor. Bu yüzden üç üniversitemiz bölüm yerine program tercihine göre öğrenci alıyordu. Şimdi sorun hangi puan değerine göre öğrenci alacakları konusunda kilitlendi.

Niçin üniversiteler haklı?
Sabancı, Işık ve Okan üniversitelerinde öğrenim görmek isteyen öğrenci, ÖSS sonucuna göre tercihini yaparken bölüm değil, program grupları bazında seçim yapıyor. Bu uygulamayla öğrenci doğrudan fakülte havuzuna kabul ediliyor. İlk iki veya bir yıllık süre zarfında, öğrencilerin tümü tercih ettikleri programın temel kapsamında aldıkları üniversite dersleri ile aralarındaki eğitim farklılıklarını giderip eşit düzeye geliyor. Diplomasıyla barışık bireyler yetiştirmeyi hedefleyen bu sistem sayesinde öğrenciler, disiplinleri bir bütün olarak algılama ve kavrama yetisi kazanıyor. Bütünü görerek, kendi uzmanlık alanları dışındaki disiplinler hakkında da bilgi sahibi oluyor. Sonuçta tam donanımlı bireyler olarak yetişiyor.
Bölümsüz yapıda fakülteye yerleştirilen öğrenci, öğretim üyelerinin danışmanlığında, ilk iki veya bir yıl süresince lisans programlarından farklı dersler seçerek tüm lisans programlarını detaylı biçimde tanıma fırsatına kavuşuyor. Öğrenci, ancak ikinci veya birinci sınıfın sonuna geldiğinde kendi özgür tercihini kullanarak, fazladan herhangi bir sınava tabi tutulmaksızın programlar arasından kendi diploma alanını belirliyor. Böylece, öğrenci kendi ilgi, istek ve yetenek alanlarını keşfeder, okumak istedikleri alanı seçebiliyor. Bu tür kendini tanıyan öğrenci de hayatta daha başarılı oluyor. Madalyonun bu yüzünden baktığımızda da bu üç üniversitemiz haklı.

YÖK doğru yolu bulmalı
Öğrenci Seçme Sınavı yaklaşırken öğrencilerde sınav stresi dışında meslek ve üniversite seçimi kaygısı da artıyor. ÖSS, öğrencilerin sadece üniversitelerini değil, mesleklerini seçmelerinde de etkili oluyor. Dolayısıyla sınav sonuçlarının öğrenilmesinden sonra yapılacak tercihler, öğrencilerin sadece üniversite hayatını değil, bütün yaşamlarını etkiliyor. Bu sebeple sınava giren öğrenciler için tercih dönemi, önemli bir dönüm noktası oluşturuyor. Sabancı, Işık ve Okan üniversiteleri bu zorlu seçim yükünü biraz olsun hafifletebilmek, öğrencilerin bölüm ve meslek seçiminde daha sağlıklı karar verebilmelerine olanak tanımak amacıyla bu ortak program sistemini seçti. Bence de son derece doğru ve sağlıklı bir sistem. Üniversitelerimizin rektörlerinin Ankara'ya giderek, YÖK'ün değerli yöneticileriyle bu konuyu yeniden masaya yatırmalarında yarar var.


Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir.

Ayrıntılar için lütfen tıklayın