kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
5 Nisan 2009, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Yabancı 6 yıllık kârına şirket alıyor, bebeğimi satmam

SİNAN ÖZEDİNCİK
SİNAN ÖZEDİNCİK
04.04.2009
800 milyon dolarlık Türk saat pazarının lider markası Saat&Saat, dünya devlerinin buluştuğu saat ve mücevher fuarı Baselworld'den iki yeni marka ile Türkiye'ye döndü..
Saat artık salt zamanı gösteren bir araç olmaktan çıktı, bir statü sembolü haline de geldi. Fiyatları neredeyse lüks otomobillerin fiyatlarıyla yarışan saatler dünyada lüks göstergesinin simgesi sayılırken, taşıyana da artı bir değer katıyor. Bunun için saat bir aksesuar olarak en az giyimimiz, kuşamımız kadar önem taşıyor. Türkiye'deki pazar hacmi 800 milyon $'ı aşkın olduğu belirtiliyor.
Pazarın lideri ise segmentinde yüzde 50 pazar payına sahip Saat&Saat firması. Burberry, Emporio Armani, Hugo Boss, Diesel, DKNY, Michael Kors, Hamilton, Balmain, Fosil, Guess, Fere, Roberto Cavalli ve Chronotech gibi 32 markanın Türkiye distribütörlüğünü yürüten Saat&Saat firması yılda 250 bin adet saat satıyor. Türkiye genelinde 500 perakendeci ile çalışan firma, şu anda sektörde lider konumda. Saat&Saat firmasının Yönetim Kurul Başkanı Ramazan Kaya ile Baselworld'ü gezdik.
Baselworld'ün bu yıl 78'incisi düzenlendi. Dünya saat ve mücevher üreticileri her yıl bir hafta süren bu fuarda buluşuyor. 160 bin m2 alana kurulan fuara bu yıl tüm dünyadan 359 saat üretici firma katıldı. 2010 yılı saat modelleri beğeniye sunuldu.

- Ekonomik krize nasıl çalım attınız? Kriz gibi olumsuz bir hava estiğinde insanların saatçilerin önünden geçmeyeceğini düşünüyordum.
Ama ciroları görünce kendimize olan güvenimizi yitirmeyelim dedim. Bir ayakkabının takım elbisenin satıldığı gibi saatte satılıyor.
Bu krizi rahat atlatıyoruz. Gayri ihtiyari hazırlanmış girdik. Amerika'da kriz, 'geliyorum' demişti. Biz dönem dönem arkadaşlarımızla "Bugün kriz çıktı ne yapıyoruz arkadaşlar?" diye sorular sormuşuzdur.
2008 yılında havaların güzel estiği zamanlarda emlak fiyatları alıp basını gitmişken ben bunu değişik zamanlarda üç kere yaptım. Kriz var diye durmuyoruz. Sadece temkinli davranıyoruz. Ne eleman çıkardık ne de mağaza kapattık. Hatta Akmerkez ve Kanyon'da mağaza açmak için yer bakıyoruz. Ayrıca fuarda yakında açıklayacağım iki dünyaca ünlü yeni markanın distribütörlüğü için anlaştım.

- Hiç yabancı ortak düşündünüz mü? Hiç düşünmedim. Ben zor adamım. Bebeğimi zor veririm gibi geliyor. Ama bu tekliflere kapalıyız demek değil. 6 yıllık kâra karışılık şirket satın alıyorlar.
Niye satayım ki? Çarpı 12 olunca mantık kabul ediyor ama 6-7-8 bana göre verilecek rakamlar değil.

Dünya saat sektörü 25 milyar $'lık pazar
- Saat&Saat 3 milyon dolarlık reklam bütçesi ile Türk saat pazarının en büyük reklam verenlerinden biri.
- Saat&Saat, satış ekibi, eğitimi ve danışmanlığı ile görevli danışmanlara sahip.
- Saat&Saat YKM ve Boyner'lerde mağaza içi dükkanlar işletiyor ve kendi mağazalarında kendi bayi sistemini kurdu.
- Türkiye'de Tahtakale piyasası hariç 20 civarı saat firması bulunuyor.
- Dünya saat sektörü tahmini 25 milyar dolar ciroya sahip.

Kaya; 25 yaşında dünyada Adidas temsilciğini alan ilk kişi oldu.
Fossil'in distribütörlüğünü aldıktan hemen sonra, yıllık satışı 25 binlere çıkarınca, dünya bayilerine pazarlama dersi verdi. Dünyanın iki saat devi Sequel AG ve Fossil Group'un distribütörlüğünü aynı anda yürütebilen tek firma.