kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
15 Mart 2009, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Hedefimiz perakendede liderlik

ŞELALE KADAK
ŞELALE KADAK
15.03.2009
Birbiri ardına ünlü moda markalarıyla perakendede büyüyen Demsa'nın 3 yıl içinde 40 milyon liralık yeni yatırım yapacağını söyleyen Demet Sabancı Çetindoğan, "Bu sektörün liderliği için Harvey Nichols'ı satın almak doğru karardı. İngiltere ile son birkaç küçük detayı çözmek üzereyiz" diyor..
Demet Sabancı Çetindoğan, merhum Hacı Sabancı'nın kızı, Ömer Sabancı'nın ise kız kardeşi. O da Sabancı Holding'den ayrılarak, kendi kanatlarıyla uçmayı seçenlerden olmuştu. Önce eşi Cengiz Çetindoğan çalıştığı Pilsa'dan ayrılarak perakendedeki ilk şirketi kurdu, ardından da Demet Sabancı grupla bağlarını kopartıp Demsa'nın temellerini attı. Bu söylediklerimin üzerinden 10 yıl geçti. Çetindoğan, her geçen gün marka sayısını artırarak perakendede hatırı sayılır bir büyüklüğe gelmeyi başardı. Bununla da yetinmedi ve yeni iş kolları olan inşaat, sağlık ve son olarak da denizcilik sektörüne önemli yatırım kararları alarak ciddi girişler yaptı. Şu sıralar önemli bir satın almayla meşgul. Henüz son imzaları atmadı ancak İngiltere'nin önemli markalarından Harvey Nichols mağazasının Türkiye operasyonunu satın almak için, tekstilin eski isimlerinden Burç Cemiloğlu'yla el sıkıştı. Kendi deyimiyle, 'birkaç küçük nokta' üzerinde İngiltere ile anlaşmaya varmak üzere olan Demet Sabancı Çetindoğan'la, krizde sektöre moral olan bu yatırımın perde arkasını ve ilginç projelerini konuştuk.

* Siz Sabancı Grubu'ndaki aktif görevinizden ayrıldıktan sonra, kendi işinizi kurdunuz ve dikkat ettim, özellikle perakendede agresif bir büyümenin içinde oldunuz. Niye perakendeyi seçtiniz? Bizim ilk başlangıç noktamız perakende. Holdingden ilk eşim ayrıldı ve perakende ilk işimiz oldu. Çocuklarımız daha küçüktü ve mesela çoçuk markası Mothercare'e yurtdışı seyahatlerinde çok uğruyorduk. O zaman Mothercare Türkiye'de vardı ama temsilcisinden memnun değildi. Onlar arayış içindeydi ama denk geldi. Düşündüğümüz bir şey değildi. Fakat şimdi 80 mağazanın içinde Mothercare en iyi ciroları yapan, en istikrarlı marka oldu.

* Marka düşkünü müsünüz? Çok marka düşkünlüğüm yoktur. İlle de marka diye alışveriş yapmam ama sevdiğim bir model çıktıysa onunla ilgilenirim.

HARVEY NİCHOLS DOĞRU ADRES

* Bünyenizde Gianfranco Ferre, Just Cavalli, Michael Kors, Iceberg, Dolce&Gabanna ve Missoni gibi önemli markalar var. Şimdi de Harvey Nichols'ı bünyenize katmak üzeresiniz. Bu krizde piyasaya moral olacak kadar önemli bir satın alma. 'Kriz fırsattır'dan mı çıktı bu karar?
Ben şahıs olarak tutucu bir yapıya sahibim. Ama kriz esnasında satın alacağınız ya da satacağınız bir varlığın değeri normal zamandaki gibi olmuyor. Bu önemli. İkincisi de kendi portföyümüz içinde riske ettiğimiz miktarın bizim için ne ifade ettiği de önemli. Dolayısıyla üst üste koyunca doğru karar verdiğimizi düşünüyorum. Bizim yukarıda söylediğiniz markaları sattığımız Brandroom isimli mağaza zincirimiz var ki bu mağazaların sayısı da bu yıl artacak. Yani yeni mağaza açmaktan çekinmiyoruz. Perakende bizim ana işimiz ve en çok büyüdüğümüz alan. Harvey Nichols, 300'e yakın önemli markayı sergiliyor. Bu çok ciddi bir güç. Perakendede büyüyeceksek, hem büyüklük olarak hem marka olarak Harvey Nichols, bizim için en doğru adres.

* Yani bu işin en yüksek noktası böyle bir isme sahip olmaktı, diyebilir miyiz? Biz bu sektörde lider olmak istiyoruz. Bunun için de Harvey Nichols'ı bünyemize katarsak doğru adım olacağını düşündük. Ama henüz çalışmalar devam ediyor. Satış tam olarak netleşmedi.

* Siz mi Harvey Nichols için Burç Cemiloğlu'na gittiniz? Burç Bey, bu konuyla ilgilenir miyiz diye bizi aradı. Burç Bey'le görüşmenin dışında, bir de bunun Londra kısmı var. Zaten Burç Bey ile anlaştık, Londra'yla birkaç detay üzerinde anlaşmaya çalışıyoruz.

LONDRA'DAKİ BÖYLE GÜZEL DEĞİL

* Söz konusu olan kriz yüzünden değişen şartlar mı?
Aramızda bazı görüş farklılıkları oluyor. Bunlar üzerinde konuşuyoruz. Biz ekonomik şartların değiştiğini göz önüne alarak şartları biraz değiştirmeye çalışıyoruz.

* Harvey Nichols mağazasını beğeniyor muydunuz? İnsan gurur duyuyor. Çok da güzel yapılmış. İnanın Londra'daki mağaza bu kadar güzel değil. Çantada başarılı olduğunu öğreniyorum. Kıyafette sorun varmış. Bünyemizdeki Fashiontv'de Harvey Nichols'a zaman zaman gerçekleşen defilelerle zaten yer veriyorduk. Şahsen beğendiğim bir mağaza.

* Harvey Nichols'ın ürün gamı seçimlerini etrafımda hep eleştirenler oldu. Sanırım seçim konusu en önemli konu. Siz bu konunun içine ne kadar gireceksiniz? Biz tabii kurumsallaşmaya çalışıyoruz. Ben tüm bu konularla ilgilenemem. Tabii bir iki mağazası olanlar ki aralarında arkadaşlarım da var, gidip bizzat ürün seçiyor. Ama bu bizim durumumuzda mümkün değil. Ürünlerin kime hitap edeceği çok önemli. Biz bu konuda görüşüne önem vereceğimiz biriyle tabii ki çalışacağız. Haklısınız, çünkü ürün gamı, renkler, bedenler çok zengin ve en doğru seçimi yapmak çok önemli.

* Harvey Nichols'da son nokta henüz konmadı ama koymak üzeresiniz. Peki çevreden aldığınız reaksiyon nasıl? Dediğimiz gibi bir iki noktada daha anlaşmaya çalışıyoruz ama şimdiden sektördeki arkadaşlarımızdan çok tebrik telefonları aldık. Bu bir moral oluyor, hepimize bir güç oluyor diye bize telefon açtılar.

* Kaç kişiyi istihdam etmeye başladınız? Demsa'da biz şu anda 600 kişi istihdam ediyoruz. Bir anlamda sosyal sorumluluk projemiz de olan eğitim kanalı ZTV ile Fashiontv'nin içinde olduğu medya şirketimizde de 100 kişi var. Krizden etkileniyoruz tabii ki. Fashiontv'nin reklam gelirleri düştü mesela.

* 2000 yılından bugüne kadar kaç milyon liralık yatırım yaptınız Demsa olarak? 100 milyon lirayı buldu yatırımlarımız. Önümüzdeki 3 yıl içinde de 40 milyon liralık yatırım planlıyoruz.