kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
5 Mart 2009, Perşembe
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Bir KLM pilotu tarafından çekilen fotoğraf...
Büyük resim için tıklayın

'Pilotlar geç fark etti'

Yalçın ÇAKIR LAHEY
05.03.2009
Hollanda, düşen THY uçağıyla ilgili ilk bulguları açıkladı: "Uçak otomatik pilotta iken bozuk irtifa göstergesi yanlış yükseklik sinyali verdi. Pilotlar, durumu görüp son bir hamleyle gaz verip düzeltmek istedi ancak yeterli olmadı"..
THY'nin Tekirdağ uçağının İstanbul- Amsterdam seferini yaparken geçen hafta düşmesine, uçağın sol tarafındaki irtifa gösterge aletinin yanlış çalışmasının neden olduğu açıklandı. Kazayla ilgili araştırma çalışmalarını yürüten Hollanda Güvenlik Araştırma Konseyi Başkanı Pieter van Vollenhoven, Lahey'deki basın toplantısında, kaza nedenine ilişkin ilk bulgular hakkında bilgi verdi. Van Vollenhoven, kara kutu çözümlemelerine göre uçağın otomatik pilota bağlı olarak iniş yaptığını, havaalanına yaklaşırken sol tarafındaki irtifa göstergesinin hatalı çalışması sonucu yanlış yükseklik sinyali verdiğini söyledi, yüksekliği yanlış gösteren bu sinyalin, otomatik pilot tarafından kabine uyarı olarak geldiğini, ancak bu uyarıya pilotlardan ilk aşamada tepki gelmediğinin anlaşıldığını belirtti.

ÖNCE KUYRUĞU VURDU
Van Vollenhoven, pilotların uyarıyı ciddiye alarak son bir hamle ile gaz vererek durumu düzeltmek istediklerinde ise uçağın çok alçaldığını ve hız kaybettiğini, dolayısıyla tekrar yükselemediğini ifade etti. Hollandalı yetkili, belirlenen kayıtlara göre, sol irtifa yükseklik göstergesinin, uçağın yere çok yakın olduğu bir durumda hala 700 metre yükseklik gösterdiğini kaydetti. Hollandalı yetkili, "Uçak önce kuyruktan yere vurmuştur. İki motor enkazdan 250 metre ilerisine fırlamıştır. Uçağın burun dikmesi toprağa çarptığından dolayı kırılmıştır. Bulutların alçak olmasından dolayı pist çok fazla görünemiyordu. Uçak düştüğünde pilotlar yaşamını yitirmişti" dedi.

TÜRBÜLANS DEĞİL
Uçağın kara kutu kayıtlarında, Tekirdağ uçağının son 25 saatte 8 ayrı uçuş yaptığını ve bu uçuşlar sırasında aynı hatanın iki kez daha görüldüğünün belirlendiğini söyleyen van Vollenhoven, bu gibi durumlarda hata sinyali verildiği zaman, uçaklarda motorların hız kestiğini, uçak zaten olması gerekenden daha alçakta uçtuğu için, motorların da hız kesmesiyle hızın iyice düştüğünü anlattı. Van Vollehnoven, uçağın kaza anında kuyruk tarafından 175 kilometre hızla yer çarptığını, oysa iniş pistine 260 kilometre hızla yanaşması gerektiğini ifade etti. Uçağın düşüşüne daha önce inen bir uçağın yol açtığı kanat türbülansı ya da yakıt eksikliği gibi nedenlerin yol açmadığının kesin olarak saptandığını belirten van Vollenhoven, kazadan sonra kanatlarda yeterli yakıtın bulunduğunun görüldüğünü söyledi. Pieter van Vollenhoven, Boeing 737-800 tipi uçaklarda irtifa göstergelerinde görülen bu hataya ilişkin olarak üretici uçak firmasının uyarıldığını da belirtti. Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Pieter van Vollenhoven, daha önce benzer hata ortaya çıktığı için pilotların otomatik pilotla inmemesinin daha iyi olacağı yolundaki görüşünü dile getirdi. Pieter van Vollenhoven, bir soru üzerine, kazadan sonra uçaktaki pilotlara geç müdahale edildiği iddiasının doğru olmadığını, ilk yardım ekiplerinin pilotların ölü olduğunu gördüklerini belirtti.