kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
2 Mart 2009, Pazartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

İhracatta korkutan düşüş

AA
Giriş Saati : 02.03.2009 10:48
Güncelleme : 02.03.2009 15:23
Yeni Haber
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Türkiye'nin 2009 yılı şubat ayı ihracatı, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 35'lik düşüşle 6 milyar 866 milyon dolar oldu.

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, şubat ayı ihracat rakamlarını, Bursa'da düzenlediği basın toplantısıyla açıkladı.

Büyükekşi'nin verdiği bilgiye göre, Türkiye'nin şubat ayındaki ihracatı, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 35'lik'lik düşüşle 6 milyar 866 milyon dolar oldu.

İlk iki aydaki ihracat 13 milyar 908 milyon dolar, şubat ayı itibarıyla geriye dönük bir yıllık ihracat ise yüzde 8,01'lik artışla 121 milyar 68 milyon doları geride bıraktı.

OTOMOTİV HALA LİDER


Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, şubat ayı ihracat rakamlarını açıklamak için Uludağ İhracatçı Birlikleri'nde düzenlediği basın toplantısında, otomotiv sektörünün geçen ay 1 milyar 98 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirerek, dış satımda sektörler arasında liderliğini sürdürdüğünü ve 1 milyar dolar ihracat yapan tek sektör olduğunu belirtti.

Otomotivi 984 milyon dolar ile demir - çelik ve 967 milyon dolar ile hazır giyim ve konfeksiyon sektörlerinin takip ettiğini anlatan Büyükekşi, tarım ve hayvancılık grubu sektörlerinin ihracatının ise şubat ayında yüzde 3,31 gerilerken, toplam ihracat içinde yüzde 14,39'luk pay aldığını bildirdi.
Büyükekşi, şubat ayında toplam ihracatın yüzde 83,88'ini gerçekleştiren sanayi grubunda ise ihracatın yüzde 38,26 oranında gerileyerek 5 milyar 759 milyon dolarda kaldığını ifade ederek, sanayi sektöründe ilk 2 aylık ihracatın 11 milyar 520 milyon doları, geriye dönük 1 yıllık ihracatın ise 104 milyar 544 milyon doları geride bıraktığını vurguladı.

Madencilik ürünleri sektörünün ihracatının ise şubat ayında yüzde 51,29 kayıpla 118,6 milyon dolar seviyesinde gerçekleştiğini dile getiren Büyükekşi, sektörün 2009 yılının ilk iki ayında 274,5 milyon, geriye dönük 1 yılda ise 3 milyar 66 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini kaydetti.

Büyükekşi, şubat ayı ihracat rakamlarını ise şöyle açıkladı:
''Şubat ayı ihracatımız, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 35 gerileyerek, 6 milyar 866 milyon dolar olarak gerçekleşmiştir. İlk 2 aydaki ihracatımız 13 milyar 908 milyon doları, geriye dönük 1 yıllık ihracatımız ise yüzde 8,01 artışla 121 milyar 68 milyon doları geride bırakmıştır.''

"EN ÇOK BURSA'YI VURDU"

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, ''küresel kriz en çok Bursa'yı vurdu. Bunun nedeni açıktır. Küresel krizden en dramatik bir şekilde etkilenen endüstri, finanstan sonra otomotiv olmuştur'' dedi.

Büyükekşi, ihracat açısından çok önemli bir il olan Bursa'nın, 2008 yılında gerçekleştirdiği 11,5 milyar dolarlık ihracatla Türkiye'nin en fazla ihracat yapan ikinci ili konumunda bulunduğunu belirtti.

Otomotiv endüstrisinin Bursa'yı bir dünya kenti yaptığını anlatan Büyükekşi, bunun yanı sıra tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon, makine, demir - çelik gibi sektörlerde de kentin çok ciddi bir oranla ihracat gerçekleştirdiğini bildirdi.

Büyükekşi, Bursa'nın küresel rekabette dünya standartlarında bir sanayi merkezi olduğunu dile getirerek, şöyle konuştu:
''Küresel kriz en çok Bursa'yı vurdu. Bunun nedeni açıktır. Küresel krizden en dramatik bir şekilde etkilenen endüstri, finanstan sonra otomotiv olmuştur. Otomotiv endüstrimizin ihracat hacmi ve dış pazarlara olan yüksek bağımlılığı nedeniyle en büyük zararı otomotiv ve yan sanayi ihracatçısı arkadaşlarımız gördüler. Ama biz burada otomotiv endüstrimize de kısa vadeli bakmıyoruz.

Elbette ihracatımızda belirli dalgalanmalar yaşanacaktır. Ancak, bu krizde bir gün sona erecektir. Kriz sona erdikten sonra Bursa ilimiz de başta otomotiv sektörü olmak üzere tekstiliyle, konfeksiyonuyla, gıda ürünleriyle ve birçok sektörüyle ihracat potansiyelini arttıracaktır.''
Bursa'nın bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da 2023 yılı için koydukları 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmada en önemli ve stratejik iller arasında yer alacağını vurgulayan Büyükekşi, buna dair kuşkularının bulunmadığını belirtti.

''G8'LER İÇİN DENİZ BİTMİŞTİR''

Büyükekşi, dünyanın global anlamda büyük bir krizle savaştığına dikkati çekerek, krizden ne zaman çıkılacağı konusunda henüz hiçbir fikir birliğine dahi varılamadığını, en iyimser tahminlerin bile krizden çıkış sürecinin başlangıcı olarak 2010 yılının başlarını gösterdiğini söyledi.

Buna rağmen hiçbir krizin insanları ümitsizliğe sevk etmemesi gerektiğine işaret eden Büyükekşi, TİM olarak kendilerinin de bu çerçevede ihracatçıları dinleyerek ne tip önlemler alınması gerektiği hususunda gerekli çalışmaları yaptıklarını anlattı.

Büyükekşi, finansal krizin tüm dünya ölçeğinde bir tüketici güveni krizine dönüştüğünü belirterek, şöyle devam etti:

''Bugün temel sorun, daralan tüketim - üretim döngüsünü tekrar canlandırmak ve genişletmekten geçmektedir. Burada ilginç bir ikilemle karşı karşıyayız. Bu kriz öncesine kadar dünyanın gelişmekte olan ülkelerini, gelişmiş ülkelerin tüketim gücü ayakta tutuyordu. Başta Amerika olmak üzere gelişmiş ülkelerin halkları ürettiklerinden çok fazlasını tüketmek için borçlandılar. Bu borçlanmayı başta Çin olmak üzere Ortadoğu'nun ve dünyanın petrol dolarları finanse etti. G8'ler için deniz bitmiştir. Dünya ne yapacak, biz ne yapacağız?''

''BİR ÇAĞ KAPANMIŞ, BAŞKA BİR ÇAĞ AÇILMIŞTIR''

ABD ve AB ülkelerinin krizin etkilerini hafifletmek için peş peşe paketler açıkladıklarını, bundan sonraki görevin gerileyen tüketici güvenini yeniden inşaa etmek olduğunu dile getiren Büyükekşi, şunları kaydetti:

''Ancak görünen o ki bu güven uzun süre yerine gelmeyecek ve güven yerine gelse de tüketim için eskisi gibi ucuz ve bol kaynak yaratılamayacak. Bu nedenle şunu anlamak zorundayız ki bir çağ kapanmış, başka bir çağ açılmıştır.

Bu durumda gelişmekte olan ülkeler ve biz bu denli dışa bağımlıyken nasıl büyüyeceğiz? Cevap açıktır, iç pazarımızı büyüterek ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki ticareti artırarak. Gelişmekte olan ülkelerin iç pazarlarının hacimleri orta vadede büyümeye çok yaktındır. Bizim pilavımızın kaldıracağı su çoktur.''

Mehmet Büyükekşi, Türkiye'de kişi başına borçluluk oranlarından kamu borcunun gayri safi milli hasılaya oranına kadar birçok göstergenin şu anda G8'lerden çok daha iyi olduğunu ifade ederek, şöyle konuştu:
''Hele son açıklanan paketlerden sonra oluşacak rakamlar, Maastricht kriterlerine en uygun AB ülkesini Türkiye haline getirebilir. Evet, küresel krizin anahtarı G8'lerin tüketim gücünün yerine gelmesini beklemek değil, gelişmekte olan ülkeler arasındaki ticaret hacmini bir an önce artırmaktır.
Bu sefer dünyayı kurtaracak potansiyel, gelişmekte olan ülkelerin ekonomilerini büyütebilmek becerisinde saklıdır. Dünya gözünü bu noktaya dikmek zorundadır. Krizin taşıdığı fırsat burada saklıdır. Bu fırsatı kullanabilirsek eğer, dünya çok daha uygar, güzel ve adil bir yurt haline gelir. İç pazarı büyütelim.''