kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
28 Ocak 2009, Çarşamba
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Buzz
 
24 Saat
24 Saat
SAİT GÜRSOY

Üniversiteye girişle ilgili kuralları netleştirin

Yükseköğretim Kurulu (YÖK), yüz binlerce gencin merakla beklediği üniversiteye giriş sistemini masaya yatırdı.
2009'da bazı uyarlamalar, 2010'da ise yeni bir sınav sistemi düşünülüyor. Yapılan ilk toplantıda ne yazık ki üyeler arasında uzlaşma sağlanamadı. Bu da önlerini net göremeyen gençleri isyan ettirdi. Bence de haklılar. Bu tür sıralama sınavlarına hazırlık uzun ve planlı bir süre ister. Biliyorum bugünkü YÖK en iyisini düzenlemek için elinden geleni yapıyor. Ancak 2009 ve önümüzdeki yıllarda sınava gireceklerin de kararsızlığa dayanma güçleri kalmadı. Kısacası, YÖK yetkililerine sesleniyorum. En kısa sürede bir araya gelerek, üniversiteye giriş sistemiyle ilgili kuralarınızı netleştirin. Böylece gençlerde hangi yıl sınava girecekse, ona göre gerekli hazırlık programlarını yapabilsin. Açıklamayı geç yapıp onları ve ailelerini üzmeyelim.

2009'da düşünülen uyarlamalar
1-) Fakülte tercihlerinde, alan içi ve alan dışı ortaöğretim başarı puanının etkisinin farkı kapatılacak (0.3-0.8 yerine 0.6-0.8 olabilir). Bu konuda YÖK üyeleri bildiğim kadarıyla bir uzlaşmaya vardı. Bence de bu kural muhakkak çıkmalı.
2-) Meslek lisesi mezunlarının alanlarıyla ilgili 2 yıllık meslek yüksekokullarına (MYO) sınavsız geçiş kaldırılıyor. Buralara öğrenci alımı ÖSS (1 numaralı) puanlarıyla olacak. Bence MYO'lardaki kaliteli eğitim için bu karar doğru. Ancak şu andaki son sınıf öğrencileri için zamanlama yanlış. Ayrıca bu uygulama için bazı YÖK üyeleri yasa düzenlemesi gerekiyor derken, bazıları YÖK kanunu değişikliği yeterli diyor.
3-) Bünyesinde teknik eğitim fakültesi veya mesleki ve teknik eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültelerinin kapatılıp yerine Teknoloji Fakültesi, mesleki eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültesinin yerine Sanat ve Tasarım Fakültesi, ticaret ve turizm eğitimi fakültesi bulunanda da yerine Turizm Fakültesi kurulacak. Öğretmen ihtiyacı, 1 yıl pedagoji eğitimi görerek pedagoji sertifikası alanlar tarafından karşılanacak. Buralara da ÖSS (1 numaralı) puanlarıyla öğrenci alınacak. Bu düzenlemede de YÖK üyeleri arasında öğretmen yetiştirme konusu tartışılıyor.
4-) Meslek liselilerin kendi alanlarındaki, genel liselerin girdiği fakülteleri tercih ettiğinde ortaöğretim başarı puanları eşit katsayıyla değerlendirilmesi düşünülüyor. Aldığım duyumlar doğrultusunda İmam Hatip Liseleri'nin dışında bir sorun yok. YÖK üyeleri bu okullardan, hangi fakültelere gidileceği konusunda uzlaşamamışlar. Bence bu düzenleme önümüzdeki yıla kalır.

2010'da düşünülen sistem
1-) Düşünülen iki basamaklı sınav sisteminde, üniversiteye giriş sürecinin ön koşulu, öğrencilerin Temel Düzey Seçme Sınavı' na (TDSS) girmesine bağlanıyor. Bu sıralama sınavının içeriği ilköğretim ve tüm lise türlerinin 1'inci sınıf ortak müfredat konularından oluşacak. Çıkacak sorular öğrencilerin, o konularla ilgili temel kavram ve ilkelerini ölçecek. Sayısal ve sözel bölümlerden elde edilen netler ise sayısal ve sözel puan katsayısıyla değerlendirilebilecek. Sınavın nisanda uygulanması planlanıyor. Adaylar aldığı puan doğrultusunda, 2 ya da 4 yıllık meslek yüksekokulunu seçebilecek. Ayrıca bu sınav sonuçlarıyla Açıköğretim ve özel yetenek sınavıyla öğrenci alan fakültelere de başvurulabilecek. Bunların dışında bazı lisans programları için de bu sınavın puanları öngörülüyor. Bu sınavın en önemli rolü ise, adaylar belirtilen barajı aşabilirlerse haziranda uygulanacak "Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na" (DDSS) girebilecek.
2-) Üniversitelerin iyi derecede temel donanımı öngören bölümlerinde eğitim almak isteyen adaylar ise Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na (DDSS) girmek zorunda. Sıralama niteliğinde, ileri düzeyde bir sınav olarak tanımlanan DDSS, haziranın ikinci yarısında (2 buçuk hafta sonu), beş aşamada gerçekleştirilebilecek. Aşamalar matematik, Türkçe, fen, sosyal ve yabancı dil ile ilgili ders düzeylerindeki sınavlar olacak. Yerleştirmede, puan türü başarısı yerine ilgili programın matematik, Türkçe, fen, sosyal ya da yabancı dil ağırlıklı olmasına bakılarak belirlenecek. Bence doğru bir karar. Böylece gerekli derslerde, akademik alt yapısı daha iyi olan öğrenciler üniversiteli olabilecek.
Yasal Uyarı : Tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi izin alınmadan kullanılamaz.

http://sabah.com.tr/gizlilik_bildirimi.html