kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
26 Aralık 2008, Cuma
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Büyük resim için tıklayın

AVM'ler kampanya silahını çekecek

PINAR ÇELİK
25.12.2008
Alışveriş merkezi yatırımcıları ve yöneticileri yılın son çeyreğinde kiracılarıyla yaşadıkları polemiklere rağmen 2009'dan umutlu İndirim ve kampanyalara güvenen AVM'lerin en güçlü dayanağı ise koleksiyonlarını çok uygun fiyata vitrinlerine koyan markalar ..
2008 yılının en çok konuşulan perakende oyuncuları oldu alışveriş merkezleri. Kiralarda yüzde 50'ye, alan giderlerinde yüzde 40'a varan indirimler yapan alışveriş merkezi (AVM) yöneticileri, 'yeterli duyarlılığı göstermedikleri' gerekçesiyle günah keçisi olmaktan kurtulamadı. AVM yatırımcıları da yöneticileri de her şeye rağmen 2009'un beklendiği gibi olumsuz gitmeyeceğini düşünüyor. Bayram, yılbaşı derken indirim ve kampanyalarla son üç ayı beklediklerinin üzerinde geçiren AVM yöneticileri 'kuru kalabalık' lafına 'eli poşetli kalabalık' göndermesi yapıyor.

BÜYÜYENLER OLACAK
Akmerkez'in ortaklarından Koray Özgül AVM yatırımlarının perakende satışlarının hızlanmasıyla ancak kaldığı yerden devam edeceğini söylerken, İstinye Park'ın ortaklarından Zafer Kurşun, "Felaket tellallığı yapıldı da ne oldu, hiçbir şey. Biz 2009 yılından umutluyuz" diyor. Viaport Genel Koordinatörü Muzaffer Gülöz, ötelenen yatırımların, markaların büyümesini önleyeceğini ancak krizi iyi yönetilen, düzgün çalışan, doğru lokasyondaki AVM'lerin krizden güçlenerek çıkacağını söylüyor.

SATIŞ REKORLARI KIRILIYOR
Krizin şanslılarından Optimum'un yatırımcı firması Rönesans'ın Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Parlak, "Mağazalar satış rekorları kırıyor. Biz outlet olarak diğer rakiplerimize göre daha avantajlı olacağız" diyor. Capitol'ün Genel Müdürü Özkan Şenyüz ise artan indirimler ve markalara olan taleple alışverişlerin durmadan devam edeceğini söylüyor. Galleria'nın Genel Müdürü Hasan Ardıç, küresel ekonomik krizin Türk perakendeciliğini 2009 yılında etkileyeceğini ancak bunun dozunu belirleme gücünün sektörün elinde olduğunu belirtiyor. Henüz bir yılını doldurmayan Astoria Genel Müdürü Ümit Teoman ise krizle yaşamaya alışmış bir ülkede yurtdışından ithal edilen bir krizin derin yaralar açacağını düşünmediğini vurguluyor.

Duraklama devam edecek
Akmerkez- Koray Özgül:
2005 ve 2008 arası Türkiye çok hızlı bir AVM inşaat ve açılışı yaşadı. Perakendeciler de büyük bir hızla yayıldıklarından kiraları ve satışları arasındaki dengeleri bozuldu. 2009 yılına girmeden son aylarda global olarak beliren olaylar tüm AVM yatırımlarını bir duraklama dönemine soktu. 2009'da da AVM sektöründe bu duraklama dönemi devam edecek.

Daralma bekliyorum
ViaPort- Muzaffer Gülöz:
Şu an yeni AVM yatırımları rafa kalktı. Sürekli krizin konuşulduğu ortamda "Acaba daha fazla indirim gelir mi" diye beklenti içinde olan tüketici kitlesi de var. Alışveriş yapmıyor, bekliyor. Bu gibi sebepler doğrultusunda 2009'da AVM ve perakende sektöründe bir daralma olacağını söyleyebiliriz.

AVM sayımız 5'i bulacak
Optimum - Zafer Parlak:
İstanbul ve Ankara'da Optimum isimli iki AVM'miz var. Son 15 gündür günde 100 bin kişiyi ağırladık. 2009 yılında AVM sayımız 5'i bulacak. İnsanlara eğer kaliteli ürünü uygun fiyata sunarsanız kriz diye bir şey olmuyor. 2009 rakiplerimizin duracağı bizimse yürüyeceğimiz bir yıl olacak.

Satışlar iyi gidiyor

Astoria Genel Müdürü Ümit Teoman:
Krizle yaşamaya alışmış bir ülkede yurtdışından ithal edilen bir krizin derin yaralar açacağını düşünmüyorum. 2009, 2008 yılından daha kötü olacak demek çok yanlış olur. Kampanyalar ve indirimler sayesinde satışlar gayet iyi gidiyor. Daima satışı artırmaya yönelik çalışırsak sıkıntılı günleri de atlatırız.

2009'a olumlu bakıyoruz

Galleria - Hasan Ardıç:
2009 yılı en azından kolay bir yıl olmayacak. Ancak, henüz 2008 sona ermeden, 2009 yılında mutlaka krizin derinleşeceğini öngörmek de gerekmiyor. Ancak bu şekilde giderse kriz, umulanlan hızlı ve de ağır biçimde ekonominin ve dolayısıyla hepimizin üzerine bütün ağırlığıyla çökebilir. 2009'a ilişkin olumlu görüşümü ve umudumu canlı tutuyorum.

Son 3 ay iyi geçti
İstinye Park - Zafer Kurşun:
Bugüne kadar felaket tellallığı yapıldı ve bu sadece tüketicinin moralinin bozulmasına neden oldu. Kötü geçmesi beklenen ekim, kasım ve aralık ayları gayet güzel geçti. 2009'da da bu hareketin devam edeceğini düşünüyoruz. Tüketimin gerilemesi gibi bir beklentim yok.

Sıkıntı biraz yatıştı

Capitol AVM - Özkan Şenyüz:
Bir sıkıntı vardı piyasada ama bize göre yatıştı. Kötümser olmayı gerektirecek bir durum yok. İnsanlar hala alışveriş yapıyorlar. Alışveriş yapmıyorlar sadece bakıyorlar diyenler var ama insanlar merkezimizden ellerinde poşetleriyle çıkıyor. 2008'de yüzde 30-40 oranında indirimlerle AVM'ler cazip alanlar haline geldi. 2009 yılında bu yüzde 50 ve üstüne de çıkabilir. Bu da alışverişleri artırıcı bir etken. Suni bir kriz lafı çıkarıldı ve bir süre bunun sıkıntısı yaşandı. 2009 ile ilgili de umutluyuz.