kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
24 Aralık 2008, Çarşamba
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Buzz
 
24 Saat
24 Saat
SAİT GÜRSOY

Meslek lisesi türleri birleştirildi

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) okul türlerinin azaltılması kapsamında aynı amaca hizmet eden okulların birleştirilmesini planladı. Özellikle mesleki eğitimde okul türleri yerine modüler program esasına dayalı sertifika veren program türlerinin yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Ortaöğretimde; genel lise, fen lisesi, Anadolu lisesi, sosyal bilimler lisesi, spor lisesi, kız meslek lisesi, erkek teknik lisesi, endüstri meslek lisesi, ticaret lisesi gibi birçok okul türü bulunuyor. Ancak birçoğu aynı amaca hizmet ediyor. Bir okulda 34 isim levhası var. Okul türlerinin azaltılmasıyla birlikte levha kirliği de ortadan kalkacak.
MEB, 30 yıldır kalkınma planları, hükümet programları ve parti hedeflerinde yazan, okul türü yerine, program türünün esas alınması hedefini hayata geçiriyor . Bu konuda geniş çaplı bir çalışma yapan bakanlık, yasa değişikliği gerekmeden okul türlerini azalttı. Özellikle mesleki ve teknik eğitimdeki 'adalet, motor, kimya, tarım, iletişim, bilişim, tapu kadastro, denizcilik, seramik, tekstil ve kuaförlük' gibi 80 türü bulan liselerin isimleri ortadan kaldırılacak. Bunun yerine tabelaya sadece 'meslek lisesi' yazılacak. Meslek lisesinde okutulan bilgisayar, iletişim, motor, matbaa, hazır giyim, terzilik ve süs bitkileri gibi bölümler ise ayrı bir levhayla okulun girişine asılacak. Birleştirme kademeli olarak önümüzdeki öğretim yılından itibaren uygulanacak ve öğrencilerin herhangi bir mağduriyetine sebep olmayacak.
Ortaöğretimde okul türlerinin azaltılmasını öngören genelgeye göre Ortaöğretim Genel Müdürlüğü'ne bağlı güzel sanatlar lisesi ile spor lisesi birleştirilecek. Bu liselerin yeni adı ise 'Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi' olacak. Mesleki eğitimdeki lise türleri şöyle olacak: 'Teknik ve endüstri meslek lisesi', 'ticaret meslek lisesi', 'otelcilik ve turizm meslek lisesi', 'kız teknik ve meslek lisesi', 'imam hatip lisesi' ve 'sağlık meslek lisesi'. Özürlülerin mesleki eğitim aldığı ortopedik ve görme engelli meslek liseleri de 'özel eğitim meslek lisesi' olarak birleştirilecek. Genel, fen, sosyal bilimler, Anadolu ve öğretmen liseleri mevcut durumlarıyla eğitimlerini sürdürecek.

İmam hatip liseleri
Aldığım duyumlara göre, MEB'in yaptığı bu düzenlemeden dolayı, i mam hatipliler oldukça rahatsız. Bakanlık ortaöğretimde yeni bir yapılanmaya gitti. Bu çerçevede de meslek lisesi türlerini azaltmış, program çeşitliliğini ise artırmış oldu. Diğer meslek lisesi türlerinde olduğu gibi, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü'ne bağlı olan imam hatip liseleri ile Anadolu imam hatip liselerinde de aynı sistem uygulandı.
Bu amaçla; imam hatip lisesi ve Anadolu imam hatip lisesi tabelaları "İmam Hatip Lisesi" altında birleştirildi. İmam hatip liseleri olarak birleştirilen okullarda; imam hatip lisesi ve Anadolu imam hatip lisesi alt programları uygulanacak. Anadolu imam hatip lisesi programlarına önceden olduğu gibi Anadolu liseleri öğrenci alım sistemi çerçevesinde öğrenci alınmasına devam edilecek. Bu düzenleme sadece imam hatip liseleri için yapılmadı. Meslek liselerinin tümü bu kapsamda ele alındı. Bence, yetkililerin yanlış anlamaları ortadan kaldırmak için genelgeyi yeniden gözden geçirerek, ilgili kişi ve kuruluşlara bilgi vermesinde yarar var.

Katsayı sorunu
Üniversiteye giriş sisteminde meslek lisesi öğrencilerine yapılan uygulamaya katılmıyorum. Büyük haksızlık olarak görüyorum. İnsanların eğitim özgürlüğünün olması gerekiyor. Bugün üniversiteye girişte kullanılan katsayılar neredeyse onlara "Siz fakülteleri kazanmayın" mesajını veriyor. Artı şu noktayı kesinlikle atlamayalım. Üniversiteye giriş bir sıralama sınavı. Kim kimden daha çok net yaparsa, onun kazanacağı bir sınav. Ancak meslek lisesi öğrencileri müfredatlarından dolayı soruların çıktığı ana dersleri de yeterli göremiyor. Kısacası bu mağdur gençler bir taraftan katsayı, bir taraftan bilgi kaybıyla iki cendere arasında sıkışıyor. Eğitim sistemimizin içerisinde bu gençlere yapılan haksızlık değil de nedir? Demokratik şekilde öğrenciyi mutlu edecek bir sistem kurmak istiyorsak, öğrencileri eşit koşullarda sınava sokmalıyız.