kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
16 Aralık 2008, Salı
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Otomobil fiyatına uçak- VİDEO

CİHAN
Giriş Saati : 16.12.2008 12:01
Güncelleme : 16.12.2008 22:18
Yeni Haber
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, üç yıl önce tarım alanlarını havadan ilaçlamayı yasaklayınca zirai uçaklar, sahiplerinin başına dert oldu. Kullanımı ilaçlama ile sınırlı olan uçaklar, atıl duruma düştü. Türkiye'de en büyük zirai uçak filosuna sahip Adana Ticaret Odası (ATO) Başkanı Şaban Baş'ın uçakları çürümeye başladı. Baş, uçakları hurdacıya gitmektense sıradan bir otomobilin değeri olan 10 bin YTL'den başlayan fiyatlardan satıyor. 23 uçaktan 8'i elinde kalan Baş, Türkiye'de bu uçakların bir tek aksesuar olarak değerlendirilebileceğini söylüyor. Meraklılarına seslenen ATO Başkanı, "Ev, araba yerine sevdiklerinize özel günlerinde uçak alın." çağrısında bulunuyor.

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, 2006 yılında tarımsal zararlılarla mücadelede uçakla ilaçlamayı 'çevresel nedenlerden' yasaklayınca, sektöre yatırım yapan 32 firma zor durumda kaldı. İlaçlamada kullanılan 90 uçak, işlevsiz hale geldi. Şaban Baş'ın verdiği bilgilere göre, yasakla birlikte, havacılığın bu iş kolunda istihdam edilen 400 pilot, makinist, teknisyen ve diğer yardımcı personel işsiz kaldı. Sadece Baş'ın şirketinde çalışan teknik eleman sayısı hiçbir zaman 50'nin altına düşmemiş. Her biri yurt dışında 100 -200 bin dolara alınan uçaklar, yasak sonrası bir dönem çekirge istilası sırasında Libya, Mali, Senegal gibi Afrika ülkelerine gönderildi.



Şaban Baş, bir taraftan yasağın kaldırılması için mücadele verirken, diğer yandan Adana Havalimanı'ndaki hangarlarda bağlanan uçakların boyaları dökülmeye, motorları yağ damlatmaya, tekerleri patlamaya başladı. İlaçlamanın dışında başka bir alanda değerlendirme şansı kalmayan uçakları bir an önce elinden çıkarmak isteyen Şaban Baş, inanılması güç ama otomobil fiyatına uçak satıyor. Bu fiyattan elden çıkarmazsa uçakların hurdaya gitmesinden endişe eden Baş, model uçak hobisi olanlar başta olmak üzere işadamlarına sesleniyor: "Şaka değil. Gelin bu uçakları 10 bin YTL gibi ucuz bir fiyata alın. Bağınızın, bahçenizin, çiftliğinizin önüne süs eşyası olarak koyun."

Her bir zirai uçağın yıllık vergisinin 10 bin YTL'yi bulduğunu, ancak son yapılan yasal düzenleme ile bu rakamın 2 bin 500 YTL'ye çekildiğini aktaran Baş, çalışıp çalışmadığına bakılmadan bu verginin tahsil edildiğine dikkat çekiyor. Zaman geçtikçe uçaklardaki demir aksamın çürümeye başladığını ifade eden Baş, "Üç dört yıl sonra bu milli servet, hurdacıların tezgâhına düşecek. Kilo hesabı 1,5 YTL'den zor bulacak. Yasaktan sonra 23 uçağın 8 adedini çekirge ile mücadele için gönderdiğim Libya'da 10 biner dolardan sattım. Şimdi burada elimde kalan 8 uçağı hurdacıya düşüp, bir servetin heba olup gitmesine gönlüm razı olmuyor. İşadamları uçakları süs olarak alıp, bahçelerine yerleştirsin."

Tek kişilik deposu burun kısmında olan uçakların yalnızca havadan ilaçlamada kullanılabileceğini anlatan Baş, uçakların bu amacın dışında bir işe yaramadığını vurguluyor. Baş, kalkış için mutlaka Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden izin alınması gerektiğini belirtiyor. En büyükleri 1.200 litrelik depoya sahip uçakların orman yangılarını söndürmede değerlendirme şansının bulunmadığını dile getiren Baş, yasaklı uçakların halen Amerika ve Avrupa'da üretildiğinin altını çiziyor. Baş, uçakların yenilerinin ithal edilmesi halinde, motor durumuna göre fiyatlarının 150-200 bin doları geçtiğini sözlerine ekliyor.