kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
5 Ekim 2008, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak
 
24 Saat
24 Saat

Türk yatçılığı artık dünyanın gündeminde

TURGAY NOYAN
TURGAY NOYAN
03.10.2008
Birbirinden ünlü ziyaretçilerin ve firmaların katıldığı dünyanın en büyük yat fuar› Monaco Yacht Show'da, Türk yatlar› ziyaretçilerin gözdesi oldu.....
Artık klasik olmuş, bu nedenle de kullanmaktan hoşlanmadığım bir başlık var. İnanın bu yazıyı sırf bu nedenle "Monaco'ya Türk damgası" sözleri ile veremedim. Ama gerçekten de öyleydi... Birbirinden ünlü, birbirinden büyük mega yatların katıldığı bir fuarda hemen herkesin konuştuğu, hemen herkesin görmek için randevu aldığı ön sıradaki teknelerin Türk olması insanın göğsünü kabartıyor. Fuarda ilginç bir durum daha vardı. Türk işçisinin emeğiyle yaratılan teknelerden bazıları Türk, bazıları ise yabancı markalarla tanıtıldı. Ancak arada Antalya Serbest Bölge'de Türk işçiliğiyle yapıldığı halde nedense bunu pek ön plana çıkartmayan bir tekne de fuarda yer aldı... Abromoviç dahil dünyanın pek çok para babasının gezdiği fuarda en büyük sükseyi, tasarımı da Türk dizayner Selçuk Koçak'a ait olan Peri Yacht'ın 29 ve 37 metre boyundaki iki teknesi yaptı. Fuara katılan, yat yapımının duayenlerinden Ege Yat'ın sahibi Sinan Özer bu büyük sükseyi, "Peri Yacht'ın teknelerini iki kez gezdim. Ülkemizin en iyi tasarımcılarından Yavuz Mete'ye de mutlaka gidip görmesini söyledim. Döndüğünde o da aynı şekilde ifade etti: Muhteşem... Tekneler o kadar mükemmeldi ki, bir Türk olarak ilk kez en büyük firmalara böyle bir gol atmanın mutluluğunu yaşadım," diye anlatıyordu. Bir ay önce Cannes'da düzenlenen fuarda da büyük ödülü kazanmış olan Peri'yi ziyaret etmek isteyenler arasında çok sayıda yabancı tasarımcı da vardı. Ama bırakın bunları, tekneleri fotoğraf makinesi ile ziyaret etmek isteyenlere bile müsaade edilmedi. Fuarda ilgi gören diğer Türk firmaları arasında Proteksan ve Vicem'in yatları da vardı. Bir diğer ilginç görüntü ise fuara gelen Türk yatlarının hepsinin birbirinden farklı özellikler taşımasıydı. Bugüne kadar ABD pazarına pek çok yat satan Vicem'in, 28 metrelik yatı Vicem 92, dünyanın en iddialı yatlarından Wally ile aynı pontonda sergilenirken, Proteksan Turquoise'ın Vinydrea adlı 53 metrelik yatı da diğer dev yatların arasında kendini hemen fark ettiriyordu.

EKONOMİK KRİZ ETKİLER Mİ?
Antalya Serbest Bölge'deki tersanesinde ürettiği 34 metrelik Cyrus One adlı teknesi ile ilgi çeken Hollanda firması Cyrus Yatçılık ise bu yatın Türk işçiliğiyle üretildiğini açıklayarak kalitesine vurgu yapıyordu... Ege Yat, fuara bir stand açarak katılmıştı ve burada 50 metrelik guletinin maketini teşhir ediyordu. Görünen o ki, seneye devlerin arasında Ege Yat'ın guletlerinden biri de yerini alacak... Okurlarımızın merak ettiği bir sorunun cevabını fuarı gezerken ben de öğrenmeye çalıştım. Ekonomik kriz bu sektörü ne kadar etkiledi. Ya da etkileyecek mi? Tüm dünyayı saran bir krizin herhangi bir sektörü etkilememesi mümkün değil. Ama konuştuğum firma yetkilileri etkinin boyutları konusunda iyimser konuşuyorlar. Bunun nedeni olarak da, bu boyutlarda tekne siparişi veren kimselerin ekonomik güçleri içinde teknelere ayırdıkları payların çok ama çok küçük bir payı olması. Ve bir diğer ilginç konu da her krizin kendi varlıklı ve güçlü kesimini de birlikte yarattığı... Dilerim kriz ne ülkemize ne de denizciliğimize etki yapmaz. Yoksa bu kadar güzel ivme kazanmış bir sektörün duraksaması bile sevimsiz olur...
Haberin fotoğrafları