kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
1 Ekim 2008, Çarşamba
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar
 
24 Saat
24 Saat
SAİT GÜRSOY

Meslek liselerinde alan takibi fakülteler

Türkiye'nin en büyük avantajı olan genç nüfusun, nitelikli nüfus haline getirilmesinde mesleki eğitimin rolü çok önemli. Bu hedefe ulaşabilmek için ülkemizin korkularından kurtularak sorunları kendi alanlarında tartışması gerekiyor. Geçmişteki tecrübelerimizden biliyoruz ki, eğitim konusunda bir hatanın Türkiye'ye maliyeti asgari 25 yıl olmuştur. Artık böylesine kıymetli bir süreyi harcamaya ne zamanımız, ne de imkanımız var. Meslek liselerindeki katsayı sorunu çözülmediği için, insanlarımız çocuklarını bu okullara göndermiyor. İş dünyamızda ise meslek sahibi kişilere ihtiyaç duyuluyor. Aksi takdirde mesleği olmayanları sertifikalandırmamız ve onlara eğitim vermemiz gerekiyor. Bize mesleki eğitimde yetişmiş insan lazım. Artık bu katsayı işinin çözülmesi gerekiyor . Boş yere çocuklarımızın geleceğini, ülkemizin mali kaynaklarını israf ediyoruz.
Meslek lisesi mezunlarına üniversiteye girişte uygulanan katsayı, eğitim çevrelerince eleştiriliyor. Bu okul öğrencilerinin en azından eşit şartlarda sınava girmesi isteniyor. Sorun katsayı sorunu gibi yansıtılıyor, ancak bence asıl sorun sistem. Bu günlerde meslek lisesi yöneticileri "eşit şartlar" taleplerini dile getirirken, MEB ve YÖK cephesi de fırsat eşitliği ilkesini de sağlayacak bir yapılanmaya gidilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Üniversiteye girişte katsayı uygulamasından meslek lisesi öğrencileri zarar görüyor. Öğrenci bilgisayar bölümünü bitiriyor, ancak bilgisayar mühendisliğine gitmek istediğinde, genel lise öğrencisine göre daha dezavantajlı. Meslek lisesi öğrencilerinin kendi alanlarını takip eden fakülteleri tercih ettiklerinde en azından eşit şartlarda olması gerekiyor.

SABAH duyurmuştu
Meslek liselerinin önündeki sorun yalnızca katsayı sorunu değil ki. Birçok sorunları var. Bu okullar hem teknolojinin gerisinde, hem de müfredat açısından sıkıntılı. Ara (ana) eleman yetiştiren bu okullarda hala 1970'li, 1980'li yılların teknolojisi kullanılıyor. Zaten bu okulların mezunları iş bulabilse bile, bugünkü teknolojiye zor uyum sağlayabiliyor. Meslek liselerinden ülkemize yeterli nitelikte ara (ana) eleman yetiştiremiyoruz. Mezunları katsayı yüzünden kendi alanlarını takip eden fakültelere giremiyor. Günün teknolojisine göre eğitemediğimiz için kendi işini de kuramıyor. Bu gençlerin günahı nedir? Tamam katsayı sorunu var, ancak tek başına çözümü yeterli değil. Bu okullar teknolojik bakımdan desteklenmeli ve müfredatları yeniden ele alınarak, gençlere günümüzün şartları doğrultusunda mesleğe yönelik eğitim verilmeli.
Geçen hafta yazdım. Aldığım bilgilere göre, YÖK Genel Kurulu meslek liselerinin alan takibi fakülteler üzerinde çalışmalar başlatmış. Ekim ayının ortalarında katsayı sorununu iyileştirecek bir karar çıkabilecek. Bu konuyu SABAH'ta 12 Aralık 2002'de gündeme getirmiştim. Bugüne kadar da hep bu konuyu savundum. Meslek liselerinin üniversiteye girişte sorunu yok mu? Var tabii. Bu sorun alan takibi fakültelere girerken katsayı düzenlemesiyle giderilir. Bunun çözüm yeri olan YÖK, bunu küçük bir düzenlemeyle yapabilir.

Bence...
Meslek lisesi öğrencisi; " Kendi alanlarındaki, genel liselerin girdiği" 4-5-6 yıllık fakülteleri tercih ettiğinde, ( İletişim Liseleri: Halkla ilişkiler, gazetecilik, radyotelevizyon, reklamcılık. İmam Hatip Liseleri: İlahiyat, din kültürü öğretmenliği,dünya dinleri, Arap dili-ed., Fars dili-ed., psikoloji, sosyoloji, felsefe. Endüstri Meslek Liseleri: Alanı takip eden mühendislikler. Bankacılık alanı işletme, iktisat, ekonomi. Moda Tasarım alanı tekstil müh., moda tasarım.Güverte alanı deniz teknolojisi müh. Muhasebe alanı maliye gibi. Kısacası meslek liselerinin alanlarını takip eden, genel liselerin girdiği bölümler ) Ağırlıklı Ortaöğretim Puanları 0.8 katsayısıyla değerlendirilir.
Meslek lisesi öğrencisi; "Yine kendi alanıyla ilgili" 4 yıllık fakülteleri (mesleki ve teknik öğretmenlik veya Uygulamalı Bilimler Y.O bölümleri gibi...) tercih ettiğinde, Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları'na 1.04 katsayısı, "Kendi alanı dışındaki" seçimlerinde ise 0.3 katsayısı uygulanır. Bir de artık Açıköğretim Fakültesi'nin kontenjansız bölümlerini, ÖSS'ye girmeden, her lise mezunu tercih edebilmeli. Ramazan Bayramınızı kutlar, mutluluklar dilerim.