kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
24 Eylül 2008, Çarşamba
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Avrupa ile Asya denizden de birleşti

Ercan SARIKAYA SABAH
24.09.2008
Asya ile Avrupa'yı denizin altından bağlayacak Marmaray'da son tüp tünel Sarayburnu'nda yerleştirildi..
Halkalı ile Gebze'yi 76 kilometre kesintisiz, yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu sistemiyle bağlayacak Marmaray'da Boğaz kısmı tamamlandı. 2004'te temeli atılan Boğaz geçişinde 11'inci ve son tüp tünel dün denize batırıldı. Son tüple birlikte Asya ile Avrupa köprülerin dışında denizin altından da bağlanmış oldu. 100 metre uzunluğunda, 15.5 metre eninde, 9 metre yüksekliğinde ve 15 bin 500 ton ağırlığında tünelin yerleştirilmesinin ardından diğer tüneller ile birleştirme işlemi 8 saat sürdü. Tüp geçidin şimdi sızdırmazlığı sağlanacak, etrafı doldurulacak ve üstüne beton dökülecek. Daha sonra karadaki tüneller ile denizin 60 metre derinliğine batırılan tüneller birleştirilerek Üsküdar ile Sarayburnu bin 400 metrede aşılmış olacak. 2.5 milyar dolara mal olacak Marmaray'la günde 1.5 milyon kişi taşınacak. 2012'de bitirilmesi hedeflenen projenin 13 bin 558 metresi Söğütlüşçeşme ile Kazlıçeşme arasında delme ve batırma tünellerden oluşuyor. Proje sonunda şehirlerarası tren yolculuklarının ana istasyonları da Gebze ve Halkalı'da toplanacak.

RAYLAR BİRLEŞECEK
Her iki yakadaki demiryolu hatları, İstanbul Boğazı'nın altından geçen demiryolu tüneli ile birbirine bağlanacak. Hat, Söğütlüçeşme'de yeraltına giriyor ve Üsküdar'da Boğaz'ın altından geçen tünelle birleşiyor. Denizin altından geçip Sirkeci ve Yenikapı yeraltı istasyonları boyunca ilerliyor ve Yedikule'den yüzeye çıkıyor. Projeyle Bostancı-Bakırköy 37 dakika, Üsküdar-Sirkeci 4 dakika, Sögütlüçeşme-Yenikapı 12 dakika, Gebze-Halkalı arası ise 105 dakikaya düşecek.