kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
20 Eylül 2008, Cumartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Bursa şeftalisi, ihracatçıyı güldürdü üreticiyi üzdü

Giriş Saati : 20.09.2008 11:30
Güncelleme : 20.09.2008 15:13
Yeni Haber
''Don'' olayının etkili olduğu 2007'ye göre, bu yıl rekoltesi neredeyse iki kat artan ''Bursa şeftalisi'', ağustos ayı itibarıyla ihracatta yüzde 131'lik artış kaydederken, üreticinin ihracatçı ve meyve suyu fabrikalarından aldığı fiyat, geçen yıla oranla yarı yarıya düştü.

Bursa Ziraat Odası Başkanı Fuat Sarı, 2007 yılında yaşanan ''Don''un rekolteye büyük darbe vurduğunu ve yıllık rekoltenin 60 bin ton ile kapandığını anımsattı.

Sarı, bu yıl ise rekoltenin 100 bin tonu aştığına dikkati çekerek, buna rağmen yüksek rekoltenin olumlu etkilerinin, ihracatçı, tarıma dayalı sanayi işletmeleri ve üreticiye aynı oranda yansımadığını, hatta üreticinin durumundan hiç de memnun olmadığını dile getirdi.

''FİYAT GEÇEN YILIN YARISI''

Meyve suyu fabrikalarının bu yılki alım fiyatlarının, geçen yılın yarısı kadar olduğunu belirten Sarı, şunları kaydetti:

''Meyve suyu fabrikaları bu sene hemen hemen sezon sonuna kadar 25 YKr'tan şeftali aldı. Sezon bitince, piyasada alacak şeftali pek kalmayınca fiyatı 35 YKr'ye çıkardı. 2007'de fabrikaların alım fiyatı 80 YKr idi. Acaba meyve suyu fabrikaları mamul ürünlerinin fiyatını da yarı yarıya düşürecek mi diye merak ediyorum. Meyve suyu fabrikalarının uyguladığı alım fiyatlarının, aynı zamanda piyasayı düzenleyici bir etkisi de vardır. İkinci sınıf ürünün fiyatı bu kadar düşük olunca, sofralık ve ihracatlık ürünün fiyatı da büyük ölçüde düştü.''

''ÜRETİCİYE HAMALLIK KALDI''

Sarı, yüksek rekoltenin, meyve suyu fabrikaları ile birlikte en çok ihracatçılara yaradığına değinerek, ihracatçıların kaliteli şeftaliyi son derece uygun fiyatlarla satın aldıklarını söyledi.

Üreticinin, geçen yıl kilosunu 1,50-1,60 YTL'den sattığı kaliteli şeftalinin, bu yıl 0,80-1 YTL arasında alıcı bulabildiğini belirten Sarı, ''Yüksek rekolte, ihracatçılar ve meyve suyu fabrikalarını sevindirdi, üreticiye hamallık kaldı. Tarım sektöründe üretim maliyetleri artık malum. Bu işten yine üretici ve tüketici zararlı çıktı. Her zamanki gibi çiftçinin umudu yine bir sonraki seneye kaldı'' diye konuştu.

(AA)