kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 1 Eylül 2008, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
UFUK SANDIK

Rusya, Türk TIR'larını engelleyerek kendi otomotivini vurur

Rusya-Gürcistan gerginliği Türkiye'nin Rusya ile ticari ilişkilerine darbe vurdu. Rusya'nın Türk ihraç ürünlerini taşıyan TIR'ları herhangi bir neden olmadan gümrük kapılarında bekletmesi başta tekstil, konfeksiyon ihracatçılarını olumsuz etkiledi. Şimdilik otomotiv sektöründe bir sıkıntı yaşanmıyor. Ancak, Türkiye'nin Rusya'ya ihracatında bir numarada yer alan otomotiv sektörü gelişmeleri yakında takip ediyor.
Avrupa'da yaşanan daralma nedeniyle Türk otomotivi rotasını hızla büyüyen Rusya'ya çevirdi. 2008'in ilk yarısında 1 milyon 645 bin adetlik otomobil satışıyla Almanya'yı sollayıp Avrupa'nın en büyük otomotiv pazarı olan Rusya, Türk otomobillerinin de iyi müşterisi... 2008'in ilk 6 ayında otomotiv sektörünün ihracatı geçen yıla göre yüzde 107 arttı. 2007'nin ilk 6 ayında Rusya'ya 407.7 milyon dolarlık ihracat yapan Türkiye, bu yılın aynı döneminde ihracat rakamını ikiye katlayarak 845.3 milyon dolarlık otomobil, kamyon, otobüs ve yan sanayi ürünü yolladı. Rusya, Türkiye'nin 5'inci büyük otomotiv ihraç pazarı haline geldi. Rusya Türk otomotivi için öyle önemli bir pazar ki, Bursa'da üretilen yeni Symbol'ün dünya tanıtımı bile geçen hafta Moskova Otomobil Fuarı'nda yapıldı.
Şimdi Türkiye, Rus TIR'larına yönelik bir önlem almaya karar verdi. Rusya ile Türkiye arasında yaşanan bu gerginlik tırmanırsa, sorun kaçınılmaz olarak otomotiv sektörüne de yansır. İhracat olumsuz etkilenir. Fakat, Rusya Türk TIR'larını önleyerek Türkiye'nin ihracatını vurduğu gibi kendi ülkesindeki fabrikalarının da üretimini aksatır. Çünkü, Türkiye Rusya'ya sadece otomobil değil, otomobil fabrikaları için parça ihraç ediyor. Rusya'daki fabrikalara parça sağlayan en önemli ülkelerin başında Türkiye geliyor. Üretimde yaşanacak en ufak bir aksama, Rusya'daki fabrikaların üretimini durdurur. Ama en önemlisi bu durum Rusya'da üretim yapmak için sıraya giren üreticilerin ülkeye bakışını olumsuz etkiler. Mercedes, BMW, Toyota, Ford, GM, Fiat, Renault, Hyundai gibi Rusya'da yatırım yapmış dev otomotiv firmaları da bu soruna iyi bakmaz.
Rusya Türk TIR'larını engelleyerek kendi otomotiv sektörünü vurur. Uzun vadede kendine zarar verir.