kapat
E-gazete
|
Hava Durumu
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
English
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
31 Ağustos 2008, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak
 
24 Saat
24 Saat

Gökyüzünde kriz var

DERLEYEN: TAYYAR YÜKSEL
Güncelleme : 30.08.2008 21:35
Dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden Austrian, petrol fiyatlarındaki artış yüzünden krizde. Avusturya'nın havayolu şirketi Austrian'ın talipleri arasında THY de bulunuyor..
Avrupa'nın önde gelen havayolu şirketlerinden biri, Austrian Airlines (www.austrian.com) tarihinin en hareketli günlerini yaşıyor. Aralarında Aeroflot, Emirates ve Singapore Airlines'ın da bulunduğu şirketler açık açık, adı açıklanmayan bazıları ise, gizlice Avusturya hükümetine haber gönderiyor. Mesaj ise açık: Austrian Airlines'ın stratejik ortağı olmak. Austrian, Avrupa'daki pek çok ufak ve orta boy havayolu şirketiyle aynı kaderi paylaşıyor. Artan petrol fiyatları ve çok ucuza bilet satan havayollarından gelen rekabet sonucunda ortam iyice kızışmış durumda. Yılın ilk yarısında şirketin kayıpları 73 milyon dolara ulaştı. Yönetici Alfred Ötsch, bu yıl 90 milyon dolarlık bir bütçe açığı beklediklerini söyledi. Artan petrol fiyatları, Austrian havayolunu fena vurdu ve şirketin yolcu trafiği yüzde 3.8'lik bir düşüş yaşadı. Bu gelişmeler üzerine daha önce Siemens'te çalışan Ötsch, daha önce Austrian'ın bağımsızlığına vurgu yapan stratejisinden vazgeçti. Şirket de bağımsızlık söylemini bıraktı. Geçen ay Avusturya hükümeti, büyük şirketlere danışmanlık yapan Boston Consulting Grup'a Austrian'ın önündeki seçenekleri sordu. Lufthansa şimdilik en olası alıcı olarak görülüyor. 12 Ağustos'ta da Avusturalı milletvekilleri satışa arka çıktı. Ancak havacılık dünya çapında bir kriz yaşarken kimse açık açık ilgilenmiyor. Financial Times'da şimdiye dek şirkete en büyük ilgiyi Türk Hava Yolları'nın (www.thy.com) gösterdiği belirtildi.

SATIŞTA SORUN VAR
Lufthansa'nın ise (www.lufthansa.com) Austrian'ın en muhtemel alıcısı olduğu söyleniyor. Akla ilk gelen kültürel ve dilsel benzerlikler dışında, Alman grubu, İsviçre'nin uluslararası havayolunu satın aldığında, daha küçük şirketleri bünyesine katmakta başarılı olduğunu kanıtlamıştı. 2006 yılında Swiss'i bünyesine kattı ve Swiss bugün Lufthansa'dan daha kârlı bir kuruluş. Ama Austrian'ın satışı daha zorlu olacak. Swissair'in küllerinden doğan ve Lufthansa işe girmeden üç kere 'yeniden yapılandırma' sürecinden geçen Swiss'e yaptığının aksine, Lufthansa, Austrian'a talip olup olmayacağını açıklamadı. Air France-KLM de (www.airfranceklm-finance.com) öyle. Pek çok Avusturyalı gözlemci, bu satışın daha baştan problemli olduğu görüşünde. Sosyal Demokratlar başından bu yana satışa karşı. Özelleştirme yanlısı muhafazakârların çıkarları ise farklı. Varılan anlaşmaya göre her durumda şirketin yüzde 25.01'i Avusturyalı bir şirkete ait olacak. Ama bu rolü hangi şirketin oynayacağı tam bir muamma. Üstelik 28 Eylül'de Avusturya'da seçimler var. Yine büyük bir koalisyon hükümeti olacağı düşünülüyor. Ve bu yeni hükümet, Austrian'ın özelleştirilmesi planlarını mahvedebilir...
Haberin fotoğrafları