kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 24 Ağustos 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Esen EVRAN
HABERİNİZ OLSUN

Mağazaya giren müşterinin yüzde kaçı poşetle çıkıyor?

Büyük resim için tıklayın
Soysal, mağazalara bu soruyu sordu. Sonuca göre ev tekstili gibi mağazalar ürün satmada başarılı, ancak gençleri hedefleyen mağazalar müşterinin üçte ikisini bir şey satmadan uğurluyor.
Soysal'ın Mağazalar Marketler Kataloğu'nun sonuncusu, ser verip sır vermeyen perakendecilerin bazılarını şeffaflaştırmış. Perakendecilerden sayısal verileri almak öyle kolay değildir. Zaten, Türkiye'deki 357 mağaza ve 92 market olmak üzere toplam 449 markanın bilgilerini barındıran katalogda, birkaç kritik soruyu cevaplamaya mağazaların çok azı yanaşmış. Yine de ilk kez personel gideri/satışlar oranı, kira gideri/satışlar oranı, satın alan müşteri/mağazaya giren müşteri oranı gibi bilgileri az sayıda mağazadan da olsa almak ilginç oldu.
Altta bir tablo var, merak eden tek tek inceleyebilir. Ama bu tablodan ne sonuç çıkacak, ona bakmak lazım. Bir kere havlu, ev tekstili gibi mağazalara eğer satın alma niyeti yoksa insanların çok girmediği gibi bir yorum yapılabilir. Chakra ve Maisonette'nin "Satın Alan Müşteri/Mağazaya Giren Müşteri" oranı bunu söylüyor en azından. Chakra'da mağazaya girenin yüzde 60'ı, Maisonette'de yüzde 75'i bir şey almadan çıkmıyor.
En yüksek oran yüzde 80 ile DagiEros'da. Demek ki iç çamaşırında da gerçekten ihtiyaç olmadıkça, "Şöyle bir girip de bakayım, yeni sezon atletler nasılmış?" diyen bir müşteri kitlesi yok.
Ama Collezione ve Mavi Jeans gibi daha çok gençleri hedef alan hazır giyim markaları bol bol ziyaretçi kabul ediyor, öte yandan ama aynı oranda poşetli müşteri uğurlamıyor. Collezione, rekabetçi fiyatlarına rağmen mağazaya giren müşterilerin sadece yüzde 19'una satış yaparken Mavi Jeans'ta bu oran yüzde 25'e çıkıyor.
Toyzshop da başka bir vak'a. Oyuncak mağazası, biliyorsunuz. Bu mağazada satın alma oranı yüzde 40. Çocukların yüzde 60'ı, annebabaları oyuncak almaya ikna edememiş gözüküyor.
Bu oranları değerlendirmek için mağazaya giren müşteri sayısını da bilsek iyi olurdu elbette. Mavi'ye günde 1000 kişi girip yüzde 25'i alışveriş yapıyorsa, bu Maisonette'ye 100 kişinin girip yüzde 75'inin alışveriş yapmasından daha iyidir tabii.
Belki Soysal bir dahaki sefere bu soruyu da sorar

Cironun yüzde 10'u kiraya
Yine aynı raporda mağazalar, kira ve personel giderlerinin satışlara oranını vermiş. Burada neredeyse tüm mağazalarda bu oranın birbirine çok yakın olduğu dikkat çekiyor. Bu oran, mağazalarda yüzde 9'dan başlıyor, yüzde 16'ya kadar çıkıyor. Personele verilen maaşın ciroya oranı ise yüzde 10'larda yoğunlaşıyor.