kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 2 Ağustos 2008, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC

Oruç tutmayanların da iştahı açılıyor, harcama % 20 artıyor

ESEN EVRAN
Ramazan ayında aylık gıda harcaması yüzde 22 artıyor. Ama bu artışa sadece oruç tuttuğu için akşamları daha mükellef sofra kuranlar değil, oruç tutmayanlar da aynı oranda katkıda bulunuyor..
Ramazan ayında gıda ve içecek harcamaları aylık ortalamanın yüzde 22 üzerine çıkarken, oruç tutulan ve tutulmayan hanelerin harcama davranışlarında belirgin bir farklılaşma yaşanmıyor. Ipsos KMG, üç yıldır hazırladığı Ramazan Raporu'nun 2007 yılına ait olan sonuncusunda, hanelerin Ramazan ayındaki harcama artışının, oruç tutup tutmama durumlarıyla ilişkisini de ortaya koydu. Buna göre, ramazan ayındaki yüksek gıda harcaması oruç tutup tutmama durumlarından bağımsız gerçekleşti. Ancak sadece belli ürün gruplarında oruç tutan hanelerin harcaması diğerlerine göre daha fazla artış gösterdi. Örneğin ramazanda oruç tutan haneler et ve et ürünlerine diğer hanelere kıyasla yaklaşık yüzde 20 daha fazla para harcadılar. Ramazan Raporu'na göre, oruç tutanlar normal bir aya kıyasla gıda harcamalarını yüzde 26 artırırken, tutmayanlar bunun sadece 1 puan altında, yani yüzde 25 artırıyor. Ipsos KMG, bu sonucu, "Ramazan pideleri, ramazanla ilgili reklamlar ve hemen her marketteki aktiviteler, oruç tutmayanların da iştahını açıyor ve sonuçta her hanede tüketim artıyor" şeklinde yorumladı.

HAZIRLIK HAFTASI
Ramazan ayında görülen harcama artışı tüm sosyo-ekonomik statü gruplarında geçerli, ancak AB grubu hanelerde daha düşük, DE grubunda ise daha yüksek gerçekleşiyor. Bölgesel ayrıma bakıldığında ise en yüksek artış İç Anadolu ve Doğu- Güneydoğu Anadolu Bölgeleri'nde yaşanıyor. Hanelerin harcamaları genellikle tüm kategorilerde ramazan başlamadan önceki hafta ve ramazanın son haftasında yoğunlaşıyor. Alışveriş sepetindeki en büyük artış yüzde 75 ile et ürünlerinde oluyor. Onu yüzde 35 artışla atıştırmalıklar izliyor. Ramazanda gıda harcamalarını ortalamanın üzerinde artıran haneler, ramazan sonrasında birden bire kısıntıya gidiyor. Bayram harcamalarının da etkisiyle bütçenin daralmasından olsa gerek, gıda harcamaları normal ortalamanın da altına iniyor ve yaklaşık yüzde 5 düşüyor. Ramazan döneminde gıda ve içeceklerin payı artarken, tüketici bu artışı kişisel bakım ve tem i z l i k ürünlerinden kısarak karşılıyor.