kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 15 Haziran 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
ETIRC'in CEO'su Prof. Roel Pieper özel uçuşta sorularımızı yanıtladı.

Jet hızıyla bi taksiye atlayıp, geliyorum!

Evrim ALTUĞ
Alanındaki en sessiz ve hafif kişisel jet modeli Eclipse 500'ün temsilcisi ETIRC'in CEO'su Prof. Roel Pieper'e göre petrol fiyatının artışı, ekonomikliğiyle tanınan jet taksilerin havada kalması demek..
İLİŞKİLİ HABERLER
Jet hızıyla bi taksiye atlayıp, geliyorum!
Alanındaki en hafif jet uçağı (Very Light Jet-VLJ) tabiriyle tanıtılan iş-gezi uçuşu ve acil yardım amaçlı Eclipse 500, ABD'nin New Mexico eyaleti Alberquerque bölgesinde bulunan Eclipse Havacılık Şirketi'nce üretilen, beş kişilik bir uçak. Airex 2008 Uluslararası Sivil Havacılık Fuarı'nın yapıldığı Atatürk Havalimanı'nın Genel Havacılık Terminali'ne bağlı pistlerinden birinde, şu ana kadar 220'nin üzerinde üretilmiş bu uçağın dağıtım ve pazarlamasını üstlenen Lüksemburg merkezli ETIRC Havacılık'ın CEO'su Prof. Roel Rieper ile 'taksi' (uçakların pist hareketi) için bekleşiyoruz. Yedi yolcu uçağının kalkışını sabırla bekleyen, meslekte 40 yılı deviren pilot Kent Ewing, bizim eski sarı siyah damalı Taksim dolmuşları misali alıştığı sevimli uçakta, patrondan talimatı alır almaz bir jest yapıyor: 3 milyon dolarlık uçağın kontağını, telsiz kulaklığı başına geçirmiş foto muhabiri Erkan'a açtırıyor...

- Şu anda havacılık sektörünün en büyük sıkıntısı, müşterinin de cebini jet hızında yakan yakıt fiyatları. Yorumunuz nedir?
- Bir şeye dikkatinizi çekmek istiyorum. Böylesi bir uçakta, birbirimizi rahatça duyarak ses kaydı dahi yapabiliyoruz. İkinci olarak, sıradan jet yakıtıyla çalışan Eclipse 500, mil-saat başına, normalden iki kat daha düşük yakıt tüketiyor. Ama haklısınız, insanlar seyahate çıkmadan önce, artık daha ucuz seyahat seçeneklerine yöneliyor. Bizim yaptığımız da tam olarak buna tekabül ediyor. Biz onlara uçabilmenin en ucuz yolunu teklif ediyoruz. Onlar bu şekilde dört, beş ya da altı kişiyle, mil başına olası en ucuz maliyetle gitmek istedikleri yerde olacaklar. İnsanlar bir noktadan diğerine eskisinden daha hızla ve emniyetle erişmek isteyecekler. Bu anlamda yakıt fiyatlarının fırlaması, önce bize yarıyor!

- MyJet'in Jet Taksi uygulamasıyla hedeflediğiniz müşteri kitlesini nasıl sınıflandırdınız peki?
- Şirketlere bağlı kurumsal yöneticiler, proje mühendisleri, zamanın değerini bilen herkes bizim müşteri kitlemize dahil. Buna kurumsal kurye ve bireysel acil nakliye işlerini de katabiliriz. Örneğin Eclipse 500'ün bir ambulans uçak versiyonu da bulunuyor. Böylece yaralılar, hastalar, doktorlar ve acil nakledilecek organlar da bu uçakla taşınabiliyor. Bu söylediklerim, gerek resmi, gerekse özel sektöre uyarlanabilir pekala.

-Ya Türkiye'nin hava haritasındaki olası yeni rotaların durumu?
- Türkiye'deki turizm için bu uçağın vaat ettiği inanılmaz fırsatlar var bence. Yeni sahil bölgeleri, kaplıca merkezleri ve öteki bölgelerin kalkınması, oralara varabilecek bu uçakla pekala mümkün. Öte yandan İstanbul, İzmir ve Ankara üzerinden bu bölgelere yönelik bireysel iç turizm de söz konusu. Ve tabii, Türkiyeli işadamlarının Bulgaristan, Kazakistan, Romanya ve Avrupa'daki birçok ülke gibi noktalara yapacakları seyahatler burada önemli.

- Günümüz Business Class uçuşlarının mevcut iş, kalite ve zaman kısıtlarına bir alternatif de getiriyor olabilir misiniz?
- Biz bu taşıta uçuşun BMW 7 ya da Mercedes S sınıfı gözüyle bakıyoruz. Evet bu bir Maybach değil; yani çok pahalı değil ve hizmeti edinilebilir değerde. Herkesin bu uçağı kullanırken çok para harcamadığı fikrine sahip olabilmesinden yanayız. Hava taksilerin fiyatlandırılması, bir deyişle pilot saati başına ve yakıt fiyatı temel alınarak belirleniyor. Eclipse'in bu anlamda da öteki hava taşıtlarına göre yüzde 50'lik bir ekonomi sağladığını bilmekte fayda var.

- Uçağın ve hava taksi hizmetinin Türkiye'deki istihdama katkısı ne?
- Birçok pilota ihtiyacımız var. Bu konuda kimi hükümet yetkilileriyle masaya oturup konuştuk ve Türkiye'de açılabilecek özel bir Türk Pilot Eğitim Akademisi'nin zeminini yokladık. Bunu sadece Türkiye değil, Avrupa'daki talep için de düşündüğümüzü yetkililere aktardık. Dolayısıyla yeni hizmet endüstrisi de buna katılacak olursa, sosyo ekonomik büyüme için de bu iş kolunun yarattığı fırsatlar malum.

- Hava Taksi gibi bir hizmete kalkışırken niçin pervaneli uçak segmenti seçilmedi?
-
Motorları pek yakıt dostu değil ve hız yapmıyorlar. Ayrıca yeterince de yükselmiyorlar. Eclipse 500 bu konularda üç kat daha yukarıda. Bildiğiniz Jet hızı ve kapasitesinde. Onlar kadar yukarı çıkabiliyor. Avrupa'ya gidebilmeniz için, yükselmeniz ve hızlı gitmeniz şart. Bu sadece zaman ve para için değil, atmosferik koşullar için de zorunlu. Bu nedenle Jet Taksi'lerin motorları Pratt & Whitney ikili jet motoru oldu.

- Jet Taksi pazarı vizyonunuz nedir?
- 100'ün üzerinde bir sayıya erişmeyi ve Türkiye pazarında tek marka olmayı MyJet- Atasay'la yaptığımız görüşmelerde beyan ettik ve onlar da bize MyJet projesini sundular. Bu hizmetin başlangıcında onları servis, eğitim ve bakım ile zaman içinde gelişen bir tavırla da destekleyeceğiz. Ama sırf Türkiye içi değil, Türkiye'den yapılacak uçuşlarla da kolayca 100 Jet Taksi'ye çıkacağımıza inanıyorum...Kaldı ki burada VIP'lerden söz etmiyoruz. Lüksten söz etmiyoruz. Burada yeni bir havayolu servisi yaratmak ve verimliliği artırmaktan söz ediyoruz. İnsanların zamanla 'kişisel jet taksi' fikrine alışabileceğine inanıyorum.

- Size göre bir Jet Taksi kiralamanın en popüler beş sebebi neler olabilir?
- Bence bunun normal bir taksi tutmaktan pek farkı yok. Gereksiz aktarma veya beklemelerle değil, ama belli noktadan başka bir belli noktaya doğrudan erişim, Jet Taksi müşterisinin gereksinim nedenleri arasında başı çekiyor. Bu yüzden de özel uçuş zorunluluğu doğuyor. Bir diğer unsur, elbette emniyet. Ayrıca daha önce dediğim gibi, ekonomik ve hızlı. Tek ihtiyacımız olan, bin metrelik bir pist. Atatürk Havalimanı'ndaki ise bunun dört katı uzunluğunda.
Eclipse 500 için bilgi: www.etirc.com MyJet Tel: (0216) 444 6538
Haberin fotoğrafları