kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 4 Mayıs 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Pazar SABAH 
GÜNTAY ŞİMŞEK

Uçuş rotaları kısalıyor

Petrolün varil fiyatının 120 dolara dayanması, havayolu şirketlerini arayışa itti. Uçakların uçuş rotalarının kısalması gerekiyor.
Havayolu şirketleri, rekor seviyelere ulaşan yakıt fiyatlarıyla başa çıkabilmek için her çareye başvuruyor. Yakıt tüketimini azaltabilmek için şirketler kadar hükümetlere de görev düşüyor. Gökyüzü otobanında uçakların çok daha kısa zamanda kat edebilecekleri mesafeler, hükümetler arası problemler ve hava sahalarının kapatılması nedeniyle uzuyor. Bu da uçakların daha çok yakıt tüketmesine ve çevreye daha çok karbondioksit salınımına neden oluyor. Uçuş rotasının bir dakika bile kısalması, bir uçağın 62 litre daha az yakıt tüketmesi ve 160 kg daha az karbondioksit gazı salınımına sebep oluyor. Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği'nin (IATA) havadaki uçuş rotalarının kısaltılması konusunda yaptığı çalışmalarda önemli mesafeler kat edildi. Örneğin; bugüne kadar hükümetler ile ikili görüşmeler sayesinde 390 uçuş rotası kısaltıldı. Böylelikle uçakların neden olacağı 15 milyon ton karbondioksit salınımı engellendi. IATA'nın bu konudaki çalışmaları sayesinde Avrupa ile Çin arasında gidiş-dönüş uçuş süresi 30 dakika azaldı. Bu sayede Avrupa-Çin arasında operasyon yapan havayolu şirketlerinin uçakları, yılda 2.860 saat daha az uçtu, 27 bin ton yakıttan tasarruf edildi.

AMAÇ SIFIR EMİSYON
IATA rakamlarına göre 2008'de bin 200 yeni uçak havayolu şirketlerinin filosuna katılacak. Havayoluyla seyahat eden yolcu sayısı geçen yıla oranla 77 milyon artarak, 2 milyar 328 milyona çıkacak. Büyüyen uçak filosu daha çok uçuş, daha çok yakıt tüketimi anlamına geliyor. Gökyüzündeki uçuş rotalarının daha da kısalması ve yeni rotaların belirlenmesi sayesinde hem çevreye daha az zarar verilecek hem de şirketlerin yakıt tüketimi azalacak. Yeni nesil uçak ve motorlar sayesinde, havayolu şirketlerinin 2020'ye kadar yakıt tüketimlerinin yüzde 25 azaltılması hedefleniyor. 2020'de, 2005 yılına oranla gökyüzüne 325 milyon ton daha az karbondioksit salınmış olacak. Son 40 yılda uçakların çevreye verdiği kirlilikte yüzde 70 azalma sağlandı. Amaç 50 yıl sonra sıfır emisyon. Havayolu şirketleri ve havacılık endüstrisi, yakıt ve çevre konusunu çok ciddiye alıyor. 22 Nisan'da Cenevre'de bir araya gelen Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer gibi uçak üreticileri ile CFM, General Electric, Pratt&Whitney, Rolls Royce gibi motor üreticileri ve sektörde faaliyet gösteren dernekler, ortak bir deklarasyona imza atarak daha yeşil bir dünya için birlikte çalışmayı taahhüt etti.