kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 28 Nisan 2008, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
UFUK SANDIK

Oto devleri Doğu Avrupa'da hayal kırıklığına uğradı

Son dönemde otomotiv yatırımlarının aktığı Doğu Avrupa ülkeleri, otomotiv devlerini hayal kırıklığına uğrattı. Otomotiv firmaları ucuz işçilik gibi nedenlerle gittikleri Doğu Avrupa'da, beklemedikleri maliyet kalemleriyle karşılaştılar. Bunun en büyük nedeni bu ülkelerin yeterli kalifiye gücüne ve kaliteli yan sanayine sahip olmamalarıydı . Dünya standartlarında 50 saat olan işçilerin eğitim süresi, bu ülkelerde 2-3 katına kadar çıktı. Üretim kayıpları yaşanmaya başlandı. Buna üretimde ki kalite sorunları ve yan sanayinin tecrübesizliğiyle de eklenince, maliyetler yükseldi. Tedarikçilerin ürettiği parçalardaki hatalardan kaynaklanan yüzde 2'lik kayıp, otomotiv firmalarının genel üretim zararının yüzde 5'lere çıkmasını sağladı.
Bunları niye yazdım. Çünkü otomotivde Türkiye'nin en büyük rakipleri olan Doğu Avrupa ülkelerinin, otomotiv firmalarına sundukları avantajlar kağıt üzerinde kaldı . Otomotiv firmaları sadece fiyat avantajının yeterli olmadığını anladı. Üretim tecrübesinin sunulan maliyet avantajı kadar önemli olduğunu kavradı. Bu durum son dönemde otomotiv yatırımlarını bir bir Doğu Avrupa ülkelerine kaptıran Türkiye'nin otomotiv dünyasındaki yıldızını parlattı. Türkiye'nin yeniden keşfedilmesini sağladı.
Peugeot Citroen Grubu (PSA) CEO'su Christian Streiff, geçen hafta Paris'te grubun yeni yatırım planlarını anlattı. Streiff, düşük karbondioksit emisyonlu otomobil üretecek tesislerden biri için düşünülen ülkeler arasında, Polonya, Romanya, Ukrayna ve Türkiye bulunduğunu belirtti. Streiff son kararın yıl sonuna kadar alınacağını bildirdi.
Araştırdım, PSA grubu Türkiye'de yaptığı fizibilite çalışmasını tamamlamış . Yaklaşık 300 bin Euro'luk yatırım için en büyük aday Türkiyeymiş. Sanırım Volkswagen ve Opel gibi firmaların Doğu Avrupa ülkelerinde yaşadıkları kötü tecrübelerden ders almışlar. 120 bin kapasiteli tesislerde, Peugeot markasıyla küçük sınıf otomobil üretimi planlanıyormuş. Üretim yeri için henüz karar verilmemiş . Bursa, İzmit ve Adapazarı üçgenindeki lojistik problemler, PSA Grubu'nu limanlara yakın bölgelerde araştırma yapmasına neden olmuş. Türkiye'nin batıya en yakın bölgeleri araştırılıyormuş.
İbre Türkiye'yi gösteriyor. Ancak, henüz son karar verilmedi. Şimdi top hükümette. Umarım gol pasını iyi değerlendirirler.