kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 2 Mart 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Türkiye'de ağırlıklı Bell olmak üzere tek motorlu helikopterler çoğunlukta.

Helikopterle uçuşa mevzuat engeli

GÜNTAY ŞİMŞEK
GÜNTAY ŞİMŞEK
Yeterli iniş alanı bulunmadığı ve hava sahası yönetimi sadece uçaklara göre planlandığı için, helikopter işleten firmalar zorda..
DÜNYADA iş jeti pazarı gibi, helikopter pazarı da 2007 yılında tahminlerin üstünde büyüdü. 24-26 Şubat tarihleri arasında Amerika'nın Texas kentinde yapılan ve 500'den fazla şirketin katıldığı Heli-Expo'ya (Helikopter Fuarı) gösterilen ilgi üreticilerin yüzünü güldürdü. Honeywell şirketinin yaptığı pazar araştırmasına göre, 2012 yılına kadar 4 bin 500 yeni helikopter satışı gerçekleşecek. Türbin motorlu sivil helikopter pazarı 2007 yılında yüzde 25 büyürken, pazarın 2012'ye kadar yüzde 50 büyüme göstermesi bekleniyor. 2018 yılına kadar 10 bin helikopter satışı gerçekleşecek. 2008'de bu sayının 800 civarında olması bekleniyor. Türkiye'de ise geçen yıl ciddi siparişlerin alındığı pazarın daha da büyüyeceği tahmin ediliyor. En büyük talep tek motorlu light helikopterlere gelecek. İş jetlerine kıyasla fiyatları daha cazip olan helikopterler işadamlarının ilgisi çekiyor.

YENİ DÜZENLEME ŞART
Türkiye'de helikopter işleten firmaların iki önemli problemi bulunuyor. Birincisi; helikopterlerin iniş ve kalkış yapacağı heliport sıkıntısı. İkincisi ise hava sahası yönetimi. Hava sahası yönetiminin uçaklar düşünülerek sadece aletli uçuşlara göre planlanmış olması, helikopterler için ciddi problem teşkil ediyor. Şu ana kadar bu alanda ciddi düzenleme olmaması Türkiye'de helikopterle uçuşları sınırlı hale getiriyor. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün büyümekte olan Türkiye'nin helikopter filo yapısını dikkate alarak, daha kontrollü bir uçuş için yeni düzenlemeler yapması şart. Ülkemizde helikopter sayısı 30'a yaklaşırken helikopterle hava taksi işletmeciliği yapan şirketlerin sayısı da hızla artıyor. Çift motorlu helikopterin bir saatlik ücreti 2 bin 600 ile 2 bin 800 avro, tek motorlu helikopterlerin saatlik ücreti ise 1000 -1200 avro arasında değişiyor.

Firmalarda helikopter sayısı
Güneydoğu Havacılık: 5
RedStar: 5
Sancak Air: 3
Esas Hava Taşıma (Med Air): 2
Zorlu Air: 2
Nergis Havacılık: 2