kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 2 Şubat 2008, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Her yaşta 'orijinal' olunabileceğini söyleyen kozmetik markası MAC'in yeni reklam kampanyasının yüzlerinden biri 90'larındaki aktris Mimi Weddell.

İkinci bahar yaşıyor ömrüm!

Yaprak Aras ŞAHİNBAŞ
'İhtiyarlar' artık köşelerine çekilip sayılı günlerini beklemiyor; yaşlılara özel süpermarketler, 'ihtiyar parkları' ve sensörlü saatler gibi yenilikler sayesinde günlük hayata daha çok dahil oluyorlar.....
Geçtiğimiz hafta Milliyet gazetesinde yayımlanan bir haber dikkatimi çekti. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü Rengim Gökmen, 45 yaş üzeri opera ve bale sanatçılarını sahneye çıkaracak bir proje peşinde olduklarını söylüyor, 60 yaşındaki balerinlere "Hazırlanın," diyordu. Gökmen'in 'devrim' olarak nitelediği girişim, tüm dünyada hızla yaygınlaşan bir trendin ülkemize de yansıması aslında. Bu trendi, sektörlerin kendilerini yeni demografik yapılara, daha doğrusu 'sayıları artan yaşlılara' göre ayarlaması olarak özetleyebiliriz. Amaç; bir yandan 65 yaş üzeri kişilerin hayatını kolaylaştırmak, diğer yandan da ekonomiye katılımlarını sağlamak.

GEÇ EMEKLİLİK ARTIYOR
35 yaş, yolun yarısı etmiyor artık. Teknoloji ve tıp, Cahit Sıtkı'nın zamanlarından beri çok gelişti. İnsan ömrü sadece uzamakla kalmadı, yeni ilaçlar, yeni teknikler ve cihazlarla yaşam kalitesi de artırıldı. 'İnsan hissettiği yaştadır' önermesini daha sık tekrar eder olduk. 65'e merdiven dayamak, emekliliğin sinyallerini vermiyor artık. 80'ini geçtiği halde her gün işine gidip gelenlerin sayısı artıyor (Haliyle bizim politikacılar da 'trendsetter' sıfatını hak ediyor!) Geç emekli olan 'işkolikler'in ekonomiye etkisi bugünlerde hem ABD hem de Avrupa'da gündemi sıklıkla işgal ediyor. Bunun bir nedeni sağlık ve sosyal güvenlik sistemlerine çok fazla güven duyulmaması. Bir diğer nedeni ise, ilerleyen yaşa rağmen hayata bağlı kalma isteği. Sudoku ve beyin egzersizi oyunlarının bu denli popüler olmasının sebebi ne sanıyorsunuz? Nintendo'nun Wii oyun konsolu çocuklardan sonra kimlerin favori oyunu sizce? 'Sağlam kafa, sağlam vücutta bulunur' sözünden yola çıkan Finliler, ihtiyarlara özel oyun parkları inşa etmeye bile başladılar. Salıncak, tırmanma gibi oyunların denge, hız ve kendine güveni olumlu etkilediğinin anlaşılması üzerine 'yaşlı parkları'na Almanya da sıcak bakmaya başladı. Bu yıl piyasaya çıkacak olan Hybrid Assistive Limb- 3 benzeri 'güç kıyafetleri' oturma, kalkma, yürüme ve merdiven çıkmada zorlanan kişilerin hayatını kolaylaştıracağa benziyor. GPS'li kıyafet ve ayakkabılar ise en azından diğer aile fertlerinin merakını gideriyor. Sadece kıyafetler değil, teknolojik cihazlar da nüfusun yaşlı kesimine hitap etmeye başladı. Görme sıkıntısı yaşayanlara yönelik büyük tuşlu cep telefonları ve klavyeler yaygınlaştı. Exmocare'in biosensörlü saati ise kişinin nabzını, hareketlerini ve kızgınlık, heyecan gibi 10 farklı ruh halini ister doktora, ister yakınlarına bildiriyor. www.firststreetonline.com, bunlar gibi binlerce ürünün satıldığı mağazalardan sadece biri... 50 yaş üzerine hitap eden sosyal ağların en ünlüsü ise www.eons.com.

MİSS DAISY'LERİN ŞOFÖRLERİ
Aynı adlı filmden esinlenen Driving Miss Daisy şirketi (www.drivingmissdaisy.com), yaşlıları özel arabalarıyla alışverişe, doktora, kuaföre götürüp getiriyor. Smooth Mooove ise (www.wemoveseniors.com) ilerlemiş yaşı nedeniyle ev taşımaktan çekinenlere hizmet veriyor. Yeni evler temizleniyor, eşyalar paketlenip naklediliyor, yerleştiriliyor. Gerekirse evin eksikleri için alışveriş bile yapılıyor. Avusturyalı süpermarket zinciri Adeg, kaymayan zeminleri, geniş koridorları, dinlenme yerleri ve küçük etiketleri okuyamayanlar için özel gözlükleriyle, 50 yaş üzerine hitap ediyor. Yaşlıların bakımı konusunda hizmet veren şirketler de artıyor. 2050 yılında dünyadaki her beş kişiden birinin 60 yaş üzeri olacağı düşünülürse, doğru adımlar atılıyor...
Haberin fotoğrafları