kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 30 Aralık 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
787 Dreamliner

Yeni yıla yeni uçaklar

GÜNTAY ŞİMŞEK
GÜNTAY ŞİMŞEK
2008'de yeni nesil uçaklardan bölgesel jetlere 10'a yakın model hizmete girecek..
Havayolları, uçak ve motor üreticileri için 2007, oldukça başarılı bir yıl olarak anılacak. Havacılık endüstrisinin yüzü güldü ve seneyi 5 milyar dolar kârla kapattı. Rekor sayıda yolcu uçağı siparişi verildi, dünyanın en büyük iki uçak üreticisi Boeing ve Airbus'ın 2007'de aldığı sipariş sayısı 2 bin 400'ü buldu. 2005 yılındaki 2 bin 57 uçaklık rekor da kırılmış oldu. Her iki şirketin 2012 yılına kadar teslim etmesi gereken uçak sayısı 6 bine yaklaştı. Havacılık sektörü 2008'de ise bölgesel uçak pazarında iki global oyuncuyla tanışacak; Çin ve Rusya. Her iki ülkenin geliştirdiği bölgesel uçaklar 2008 yılında ilk uçuşunu yapacak. 2008'de üzerinde en çok konuşulan uçak ise Boeing 787 Dreamliner olacak. Bunun yanı sıra 'upgrade', yani geliştirilmiş modeller ile çeşitli tip ve sınıfta iş jetlerinden bazıları ilk uçuşunu yapacak, bazıları da müşterileriyle buluşacak. İşte 2008'i bekleyen yeni uçaklar:

787 DREAMLİNER
Boeing'in satış rekorları kıran 787 Dreamliner'ı, 2008'de yolculu test uçuşlarına başlayacak. 800'e yakın sipariş alarak firmanın orta ve uzun menzilli uçak pazarında liderliğini pekiştirmesini sağlayan 787 Dreamliner'ın gövdesinin yaklaşık yüzde 50'si, karbon kompozitten yapıldı. Üç farklı modelde üretilen uçağın ilk teslimatı, mayıs ayında Japon All Nippon Airways'e yapılacak.

RUSYA'NIN SÜPERJET'İ
Yıllardır sivil uçak pazarında yeni bir model geliştiremeyen Rusya ise bölgesel uçak pazarına Superjet 100 uçağıyla giriyor. 5 bin km. menzile sahip Superjet 100, kendi sınıfındaki Bombardier, Embraer ve Fairchild Dornier uçaklarına rakip olacak. Uçağın Superjet 100-75 ve Superjet 100-95 olmak üzere koltuk kapasitesi 78-98 arasında değişen iki farklı modeli üretilecek. Uçağın üretiminde Sukhoi, Rusya Havacılık ve Uzay Ajansı, Alenia Aeronautica, Boeing ve Ilyushin gibi şirketler de görev alıyor. 95 koltuklu ilk Superjet 100, eylül ayında fabrikadan çıkmıştı. Superjet 100, bugüne kadar 148 adet sipariş aldı.

BOMBARDİER CRJ1000
Bir diğer bölgesel uçak üreticisi Bombardier, şu ana kadar 15 müşteriden 60 adet sipariş aldığı CRJ 900 modelinden geliştirdiği CRJ1000 uçağını görücüye çıkaracak. 100 koltuklu CRJ1000 ilk uçuşunu 2008'de yapacak, hizmete ise 2009 yılında girecek.

LÜKS İŞ JETLERİ
2008 iş jeti pazarı için de oldukça hareketli geçecek. En son modeli G550'yi üretmesinin ardından tam yedi yıl geçen Amerikan iş jeti üreticisi Gulfstream, adını henüz açıklamadığı yeni bir jetin üretim programına başlayacak. Embraer ise orta sınıfta yeni bir iş jetinin üretim programına başlamayı planlıyor. Oldukça yoğun bir yıl geçiren Cessna da tek motorlu turboprob modeli Caravan 208'i piyasaya sunacak. Hawker Beechcraft ise en yeni modelleri olan Hawker 4000 ve Hawker 750'nin teslimatına başlayacak. 2008'de ayrıca çok hafif jet (Very Light Jet) olarak adlandırılan kişisel jetlerin yaygınlaştığı bir yıl olacak. İlk teslimatı 2007 yılı sonlarında yapılan Eclipse 500'ü Avusturyalı Diamond Aircraft'ın D-Jet, Embraer'in Phenom 100, Adam Aircraft'ın A700VLJ, İsviçreli Grob şirketinin SPN modelleri izleyecek. Yine aynı pazara yönelik üretim yapan Sino Swearingen şirketi ise SJ30 modelinin seri üretimine başlayacak.

ÇİN YAPIMI ARJ21-700
Yolcu uçağı pazarına hâkim olan Boeing ve Airbus'ın karşısına çıkabilecek güçte ulusal bir uçak sanayi kurmak isteyen Çin'in, uzun yıllardır üzerinde çalıştığı ilk yolcu uçağı ARJ21-700 fabrikadan çıktı. Şangay'daki törenle dünyaya tanıtılan 90 yolcu kapasiteli uçak, ilk uçuşunu 2008 mart ayında yapacak. Ardından ARJ21-900 modelinin üretimine başlanacak. ARJ21-700 sertifikalandırılmadan önce 170 test uçuşu yapacak. Uçağın kabini Bombardier'in aynı sınıftaki uçağı CRJ700 ve 900 ile Embraer'in ERJ170 ve 190 modellerinden daha geniş olacak. Uçaktan şu ana kadar 171 adet sipariş verildi. ARJ21'in üretim programına 2002 yılında 667 milyon dolarlık yatırımla başlanmıştı. Bin 100 yolcu uçağına sahip olan Çin'in önümüzdeki 14 yıl içinde uçak üretiminde toplam maliyeti yaklaşık 180 milyar dolar olacak.
Haberin fotoğrafları