kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 30 Aralık 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Esen EVRAN
HABERİNİZ OLSUN

Çalışanların yüzde 38.5'i işyerinde 10 saatten fazla kalıyor

Büyük resim için tıklayın
Tüm işletmelerin derdi, verimliliği artırmak. Yani aynı insan gücü ve hammadde ile daha fazla değer elde etmek. Bu yüzden daha çok çalışıyoruz son yıllarda. Bu yüzden işten daha geç çıkıyoruz. TNS Piar'ın 2005 Türkiye Profili araştırması, iş yerinde 10 saatten fazla kalanların oranının yüzde 38.5'e çıktığını gösteriyor. Dört yılda bir yapılan bu araştırmanın önceki verilerine bakıldığında, artış çok net bir şekilde ortaya çıkıyor. 1993'te bu oran yüzde 24.9 iken 1997'de 28.3'e, 2001'de ise yüzde 36.8'e çıkmış. Aynı dönemde işe gidip gelirken bir günde harcanan zaman da artmış. 1997'de çalışanların yüzde 1.3'ü işe gidip gelirken 2.53 saat harcarken 2005'te bu oran 14.7'ye çıkmış. Araştırma, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Edirne, Kocaeli, Manisa, Denizli, Afyon, Samsun, Trabzon, Zonguldak, Adana, Antalya, Kahramanmaraş, Yozgat, Konya, Kayseri, Erzurum, Malatya, Van, Diyarbakır, Gaziantep, Adıyaman olmak üzere toplam 24 ilde, 850 kişi arasında gerçekleştirilmiş.
İşyerinde geçirilen sürenin artması, tüketim ürünlerindeki arzı da etkiliyor. Dikkat edin, son dönemde pek çok firma bisküvi, atıştırmalık gibi ürünlerin pazarlamasını, ofisler üzerinden yapıyor. En son Frito Lay'den bir duyuru geldi. Slogan, "Ofisinizin lezzetli atıştırmalığı" idi. Şirket, Ofis 35 adını verdiği ürünü, çalışanların saat 15.00-17.00 arasında hissettikleri açlığı bastırmak için özel olarak ürettiğini duyurdu. Neymiş bu özellik? Cips kadar lezzetli, kraker kadar masum. Yani kızartılmıyor, fırınlanıyor, diğer ürünlere göre yüzde 25 daha az yağlı. Üstelik de masada dik duracak bir paketle satışa sunuluyor.
Hane Tüketim Paneli ile tüketim alışkanlıklarını ölçen İpsos KMG'nin sorumlusu Kıvanç Bilgeman ile konuştuk bu eğilimi. Bilgeman, kadınların iş hayatındaki yerinin artmasıyla ve de işlerinde geçirilen sürenin uzamasıyla pek çok şirketin bu tür ürünler için hazırlık yaptığını söylüyor. Bilgeman, üç yıldır hazırladıkları Atıştırmalık Raporu'nda bu tür ürünlerdeki harcama artışına dikkat çekerek, 2006'da abur cubur harcamalarında önceki yıla göre yüzde 16.8'lik artış olduğunu ve pazarın 2 milyar 950 milyon YTL'ye çıktığını hatırlatıyor. Ve de atıştırmalıkların masum hale getirilmesinin, yani kilo yapmadan açlığı bastırmasının, şirketlerin son dönemdeki en önemli kaygısı olduğunun altını çiziyor. Ülker'in Kellogs'u, Eti'nin Form serisi işte bu yüzden çok tutan ürünler. Bilgeman, trafikte ve işte geçirilen süre arttıkça, bir dönem lansmanı yapılan, ancak tutmayan hazır çorbaların yeniden parlayacağına inanıyor.
2008, ofiste açlık bastıracak, üstelik de kilo aldırmayacak ürünlerin yılı olacak. Ülker, Unilever, Nestle, Eti, hepsi buna hazırlanıyor.