kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 1 Aralık 2007, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Kabindeki tecrübe eşleştirmesi sorunlu

GÜNTAY ŞİMŞEK
GÜNTAY ŞİMŞEK
AÇIKLIĞA kavuşturulması gereken birden fazla konu var. Düşüş sonrası niçin uçakta yakıt kaynaklı bir yangın çıkmadı? Gövdesi bu derece sağlam bir uçaktan niçin sağ kurtulan olmadı? Uçağı yöneten pilotların kabin tecrübesi yeterli miydi? Yine bir pilot sorunu mu söz konusu?.. Yolcu uçaklarının kabin ekibi planlaması yani eşleştirme yapılırken tecrübe öncelikli bir çalışma yapılır. Mesela, uçuş tecrübesi, kullanılan uçak deneyimi gibi faktörlere göre kabin ekibi görevlendirilir. Uçağın Kaptan Pilotu Serhat Özdemir, hem havayolunda, hem Türkiye'de hem de bu uçak tipinde yeni. Yıllarca orduda görev yapan ikinci pilot M. Tahir Aksoy'un tecrübesi ise 'yolcu uçağını da iyi kullanır' anlamına gelmiyor. Riskli bir anda veya acil bir durumda uçağı yönlendirecek tecrübede sorun var. Uçak kuleyle irtibat kurduğunda bulunması gereken güzergâhın yaklaşık 4 mil uzağına düşmüş. Pilot arkadaşların deyimiyle güzergâhının dışında seyir halindeyken kaza olmuş. Pilotun, kuleye 'in-bound olduk' şeklinde bilgi verdiği nokta yani bulunması gereken yer ile düştüğü yerin ilgisi yok. Pilotlar etrafı kontrol ederek uçuş yapmak istemiş ve bulundukları uçuşa manialı bölgeyi fark etmemiş olabilirler. Yani uçağın bir tepeye çarpmış olma ihtimali yüksek. Sivil havacılık yetkilileriyle konuştuğumda, uçağın bulunması gereken irtifasının çok altında uçtuğunu ve asıl problemin bu olduğunu söylediler. Özetle, pilotların meydana yaklaşma ve iniş talimatlarına uymadıkları gibi bir tablo ortaya çıkıyor.