kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 26 Kasım 2007, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Jaklin Güner

"Erzurum'da 'mini' satılmaz diyorlardı, ürün yetişmiyor"

ESEN EVRAN
YKM Genel Müdürü Güner, "Anadolu'nun her ilinde olmak istiyoruz. Çünkü misyonumuz, onlara talep etmedikleri ürünleri de göndererek ihtiyaçlarını dönüştürmek" diyor..
Son yılların moda mağaza konsepti departman store'lar (çok katlı mağaza) Türkiye'de hızla yayılıyor. 100 yılı aşkın süredir bu alanda faaliyet gösteren İngiliz Debenhams uzun yıllar incelediği Türkiye pazarına geçen yıl girdi. Boyner Holding'in mağazaları hızla yayılıyor. Dünyanın en lüks departman store zinciri Saks Fifth Avenue Türkiye pazarını inceliyor.

ANADOLU'DA BÜYÜME

Tüm bu gelişmelerin içinde, Türkiye'de 56 yıldır mağazacılık yapan, üstelik kimsenin gitmediği yerlere giderek, Türk insanını ilk kez taksitli alışverişle, ilk yürüyen merdivenle tanıştıran, babalarımızın mağazası YKM var. Açık adıyla Yeni Karamürsel Mağazaları'nın büyüme hedefinin tam ortasında, Anadolu'nun tüm illerinde yer almak var. YKM Genel Müdürü Jaklin Güner, büyük şehirdekilerle aynı metrekare cirosuna sahip olamasa da Anadolu'da mağaza açmanın bir sorumluluk olduğunu söylüyor. Güner, bu sorumluluğu şu örnekle açıklıyor: "70 yaşında ilk kez yürüyen merdivene binen müşterilerimiz var. Biz Anadolu'ya gitmeye biraz böyle bakıyoruz. Satılmaz diye Erzurum mağazasına mini etek istemediler. Israr ettim malı geri çekmedim. Sonra gördüğü ilgiye inanamadık."

* Bu kadar yaygın mağazacılık yaparak, çok önemli bir veri tabanı oluşturmuşsunuzdur. Müşteri davranışındaki bölgesel farklar neler? Onların istedikleri önemli ama bizim götürmek istediklerimiz de var. Örneğin Erzurum'da bir dönem mini etek çok fazla satılmıyor diye mağazadan talep gelmiyordu. Orada bir bayi mağazamız vardı, satılmasa da bulundurmak istediğimizi söyledik. Ürün kalmaya devam ettiğinde çok ciddi bir satışa ulaştık. Böyle durumlarda çok sihirli bir denge kurmak lazım. Bir taraftan bölgenin ihtiyaçlarını gözetirken, diğer yandan onları dönüştürmek de lazım. Kozmetik markalarıyla Anadolu'ya gitmek istemiyorlar. Hep şunu önermişimdir. Mutlaka ilk giden kazanacaktır.

FİYATLAR GERİLİYOR

* Bu dönemde en büyük sıkıntı ne? Terör, siyasi krizlerin etkisi?
56 yıldır bu pazardayız, kimsenin gitmediği illerdeyiz ve bu yüzden müşteriyi çok iyi tanıdığımızı iddia ediyoruz. Moralsiz dönemlerde kampanyaları devreye sokarak müşterilerimizin kendini iyi hissetmesini sağlıyoruz. Ancak şu andaki en büyük sıkıntı şu, fiyatlar sürekli geriliyor. Aynı adetlerle aynı ciroları tutturmamız mümkün olmuyor. Müşteri ürünü seçerken onun ederi kafasında belli. Onu bulduğunda alışveriş kararı verebiliyor. Bazı müşteriler sezonunda bazıları da indirim döneminde alıverişini yapıyor. Örneğin giyim reyonlarında müşterinin yüzde 20'si sezon başında ürünü alıp ilk giyinen olmak istiyor.