kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 12 Kasım 2007, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Akmerkez birkaç yıl öncesine kadar lüksün aynı çatı altında buluştuğu tek alışveriş mekânıydı. Ne olduysa son 4 yılda oldu ve Büyükdere Caddesi alışverişin yeni merkezi olma özelliğini kazandı.

1 milyar $'ı bir caddede harcıyoruz

ESEN EVRAN MELTEM ERSOY
Metrocity, Kanyon, son olarak da İstinyePark. Büyükdere Caddesi'nin üç çarşısında markalar yer kapma yarışı yaşıyor Kiralanabilir alanı 200 bin metrekareyi bulan, metrekaresi altın değerindeki 3 alışveriş merkezinde 1 milyar dolar harcanıyor..
Türkiye genelinde faaliyet gösteren 179 alışveriş merkezini kaç kişi biliyor? Peki ya İstanbul'dakileri bir çırpıda sayabilir misiniz? Ama gidin Diyarbakır'a, Denizli'ye, Tekirdağ'a, herkes Akmerkez'i, Kanyon'u, Metrocity'yi ve İstinye- Park'ı bilir. Bunlar bir şehrin değil, bir ülkenin markaları gibi algılanır, çünkü Türkiye'de satın alma gücünün en yüksek olduğu kesimi hedefleyen, ülkeye ilk kez gelecek markaların doğrudan kapısını çaldığı bu alışveriş merkezleri, alışverişin de yeni trendlerin de belirleyicisidir. Toplam kiralanabilir alanı 200 bin metrekareyi geçen bu dört alışveriş merkezinin yıllık cirosu da 1.3 milyar dolara yaklaşır.

ORADA OLMAK GEREK!
İşte bu yüzden 2000'li yılların alışveriş savaşlarında 'ulusal' olmak isteyen Anadolu markalarının da, Türkiye pazarına güçlü bir giriş yapmak isteyen dünya markaları nın da derdi aynıdır: Bu alışveriş merkezlerinde metrekare kirası ne olursa olsun bir yer bulabilmek. Yarışta dışarıda kalmamak, alışverişin vitrinine çıkarak tüketicinin gözünde de iyi algılanmak. Türkiye'de bir alışveriş merkezinde görünmenin 'bir sınıfa ait olmakla özdeşleştiği' Akmerkez yıllarının üzerinden henüz çok zaman geçmedi. Çok değil, iki yıl öncesine kadar en medyatik alışverişler hep Akmerkez'de yapılır, orada ünlülere rastlanırdı. 2005 yılı sonunda iddialı bir şekilde açılan Levent'teki Kanyon, Akmerkez'i 'piyasa' yapılacak yer olmaktan çıkardı. Artık görmek ya da görünmek isteyenlerin adresi, pek çok lüks markayı da ilk kez Türkiye'ye getiren, farklı mimarisiyle içinde gezenlere 'siz de farklısınız' hissini veren Kanyon'du. İstanbullu aylarca neredeyse şehrin tek derdi buymuş gibi Kanyon'un açık alanlarının kışın rüzgârdan nasıl etkileneceğini tartıştı. Kanyon 1.5 yaşına geldiğinde bu kez aynı hattın devamında, İstinye'de iddialı bir alışveriş merkezinin açılacağı konuşulmaya başlandı. Orjin Grup-Doğuş Holding ortaklığıyla ekim ayında kapılarını açan, dünyanın en ünlü markalarını açık havada bir araya getiren ve geleneksel Kapalıçarşı konseptini modern bir mimarinin içine taşıyan İstinye- Park, büyüklük sıralamasında da Şişli'deki Cevahir Alışveriş Merkezi'nden sonra ikinci sıradaydı. İstinyePark'a gelecek restoranlar, önüne otomobille park edilebilen lüks markalar, aylarca herkesin kendi arasında konuştuğu en popüler konu oldu. Alışveriş merkezleri sadece büyük şehirlerin tekelinde değil artık. Urfa'ya, Mardin', Erzurum'a kadar gidiyorlar. Ama trendleri hâlâ birkaç merkez belirliyor. İşte markalar da buralarda kapışıyor.
Haberin fotoğrafları