kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 24 Ağustos 2007, Cuma
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Tekstilde 10 $'lık testten kaçış milyar dolarlık tehdide dönüştü

Türkiye'de toplam 6 milyar dolarlık tekstil ithalatının 1 milyar dolarını Çin oluşturuyor. Gümrüklerde yapılmayan testler nedeniyle tüketicilerin sağlığı tehdit altında..
Mattel'in kurşun içermesi ihtimali olan ve Çin'de üretilen oyuncaklarını geri çekmesinin ardından Çin malı battaniyelerde formaldehit oranının, limitlerin 900 kat üzerinde çıkması Çin'de üretilen tekstil ürünleriyle ilgili tartışmayı yeniden gündeme getirdi. Ekoteks Tekstil Laboratuarı Genel Müdürü Mehmet Tüysüz, test fiyatlarının 10 dolar ile 150 dolar arasında değiştiğini belirterek, "Bu testleri yaptırmamanın maliyeti, kanserojen madde ihtiva eden ürünlerin Türk tüketicileri tehdit etmesidir" dedi. Tüysüz, 12 yıl önce çıkarılan bir genelge ile Türkiye'ye kanserojen madde içeren kimyasalların girmesinin yasaklandığını ifade ederek, buna karşın mamul ve yarı mamulde bir yaptırımın olmadığını söyledi.

AB'DE İTHALATÇI SORUMLU
Uzakdoğu'dan gelen ucuz tekstil ürünlerinin genellikle pazarlarda, çok geniş bir kitleye satıldığını anlatan Tüysüz, AB ülkelerindeki uygulamayla ilgili şunları söyledi: "Avrupa ülkelerinde bu testlerin yapımında ithalatçı firma birinci derecede sorumlu. AB ülkelerine giren ürünlerin, uluslararası akreditasyonu olan laboratuarlardan alınmış belgesinin gösterilmesi gerekiyor. Gümrüklerde örneklem olarak seçilen bazı ürünler teste gönderiliyor ve denetimi gerçekleşiyor. Bu sayede de gümrüklerde kuyruklar oluşmuyor. Türkiye'nin de acilen bu tür bir sistem oluşturması gerekiyor." İTHİB Başkanı İsmail Gülle, Türkiye'nin 6 milyar dolarlık tekstil ithalatı olduğunu, bunun 1 milyar dolarının ise Çin'den gelen ürünlerin oluşturduğunu belirtti. İthal ürünlerin hiçbir teste tabi tutulmadığını ifade eden Gülle, "Bu durumun bir an önce sistematiğe bağlanması gerekir. Aksi takdirde bu olay, üç gün sonra unutulacak; ta ki yeni bir zehirli madde içeren ürünün ortaya çıkmasına kadar. Çin'in agresif ve kontrol edilemeyen ihracatının arkasında sağlık, çevre ve işçiye olan saygıyı hiçe sayan sistem var" dedi. Tekstil ithalatçılarının "yeşil etiket" uygulamasıyla sağlıklı ürünlerin sağlıksızlarından ayrılabileceğini belirten Gülle, sektörde böyle bir kampanyanın tüketici açısından faydalı olabileceğini de sözlerine ekledi. Yeşim Tekstil CEO'su ve Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Şenol Şankaya ise Çin'deki sağlıksız üretimle ilgili doğru bilgilendirme yapılırsa bunun Türk tekstil sektörü için rekabette bir fırsat yaratabileceğini belirtti.
Haberin fotoğrafları