kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 19 Temmuz 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Kamil Ustaoğlu (ortada) Çinli yetkililerle.

Çinli Fatih Sultan Mehmet!

FATİH ATALAY
Çinli Sun Wang adlı kadın mucidin bulduğu 'balonla kızaklama yöntemini' Türkiye'ye getiren Kamil Ustaoğlu, bu sistemde gemilerin normal süreden 1 ay önce denize indirildiğini söyledi..
İLİŞKİLİ HABERLER
Çinli Fatih Sultan Mehmet!
Tarih sayfaları 1453 yılında Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'in Haliç kıyısındaki demir zincirlerin üzerinden yağlı kütükler vasıtasıyla gemilerini kızak yöntemiyle kaydırmasından sonra, Çinli Sun Wang adlı kadın mucidin geliştirdiği 'balon yoluyla kızaklama' yöntemiyle ikinci kez karşılaşıyor. Ustaoğlu Yat ve Gemi Sanayi tarafından Türkiye'ye getirilen sistemde gemi beton bloklar üstüne inşa ediliyor. Geminin inşası bittikten sonra da geminin altına sistematik şekilde yerleştirilen balonlar şişirilip, geminin denize indirilmesi sağlanıyor. Kamil Ustaoğlu yöntemin gemi sahipleri için avantaj sağlayacağını, normal şartlarda geminin inşası bitmeden 1 ay önce kerestelerden yapılma iskelelerin kurulması gerektiğini, balon sisteminde ise gemi denize indirilmeden bir gün önce hazırlık yaptıklarını ifade etti. Ustaoğlu, "Balon yöntemini eski yöntemle karşılaştırırsak, gemiler bir ay önce denize indirilebiliniyor. Bu da gemi sahibine 1 ay erken kullanım olanağı sağlıyor. Ayrıca normal şartlarda 8-10 bin tonluk bir geminin denize indirilmesi için en azından 100 bin dolarlık ek bir iskeleye ihtiyaç duyulur. Bu sistemi satın alan tersaneler bu yükten de kurtulmuş olacak. 10 bin tonluk bir gemiyi denize indirmek için 25-30 adet balona ihtiyaç duyulur. Bu kadar balonun fiyatı da 150 bin dolar civarında. Yani tersane sahibi bir kez balonları satın aldıktan sonra denize bir gemi indirdiğinde sistemin parasını çıkarmış olacak" dedi. Sisteme 1 hafta içinde 5-6 tersane sahibi ilgi gösterdiğini belirten Ustaoğlu, "1 yıl içinde 20 tane balon sisteminden satıp, bu alanda 3-3.5 milyon dolar ciro hedefliyoruz. Satış sonrası desteği de biz vereceğiz" diye konuştu.

AYNI ZAMANDA ÇEVRE DOSTU
Balonla kızaklamanın ekonomik ve zamandan tasarruf sağlamasının yanı sıra diğer yönteme göre çevreye de duyarlı olduğunun altını çizen Ustaoğlu, "Normal şartlar altında 10 bin tonluk bir gemiyi denize indirmek için en azından 3 tır dolusu ağaç kullanılırdı ve bu ağaçlar denize indirilirken parçalandığından tek kullanımlık olurdu. Balon sistemiyle bir gram ağaç israf edilmiyor. Ayrıca ağaçların kaydırılması için en az 2 ton özel yağdan kullanılması gerekirdi. Bu yağın yüzde 25'i de denize karışırdı" dedi. Ustaoğlu, Ereğli'deki tersanelerin Tuzla'dakilere göre teknoloji açısından bir farkı bulunmadığını söylerken, Ereğli Demir-Çelik'e yakınlığın ise önemli bir avantaj olduğunu kaydetti.
Haberin fotoğrafları