kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 24 Mayıs 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Migros'u alan, gelecek 10 yılın tek lideri olur

ESEN EVRAN
Migros'u alan, yüzde 35'lik payla organize perakendenin üçte birine sahip olacak, en az 4 milyar dolar cirolu bir dev doğacak..
Türkiye perakende tarihine 'çalkantılı konsolidasyonlar yılı' olarak geçecek 2005'ten tam iki yıl sonra sektör bu kez Migros'un satışına odaklandı. Bu konuda pek çok senaryo yazıldı, Wal-Mart önce en ciddi talipti. Ancak zamanla bu yarışta İngiliz Tesco ve Fransız Carrefour öne çıktı, son olarak da Türkiye perakende sektöründe sessiz bir hızla iddiasını artıran BİM'in adı talipler arasında geçmeye başladı. Koç Grubu'nun Migros'u satma niyeti artık herkesçe biliniyor. Ancak bu konuda grubu temsilen ilk kez bir isim sürece netlik kazandıran açıklamalar yaptı. Dünyanın önde gelen ekonomi gazetelerinden Financial Times'ın (FT), hafta sonunda Koç Holding'in Migros'taki çoğunluk hisselerini elden çıkarabileceği yazmasıyla konu yeniden ısındı. FT'nin haberinde, Koç Holding'in Migros'un satışı konusunda nihai kararını gelecek ay vereceği iddia edilerek, Koç Holding'in CEO'su Bülent Bulgurlu ile yapılan mülakattan bu izlenimin edinildiği belirtilmişti. Habere göre, söyleşi sırasında "Migros'un Koç Holding'in esas faaliyet alanları listesinde yer almadığını" söyleyen Bulgurlu, bunun Türkiye'nin en büyük süpermarket zincirinin satışa çıkarılacağı anlamına gelip gelmediği sorusuna da "Bekleyip görmeniz lazım" cevabını vermişti. FT'ye göre, Koç Holding'in Migros'taki yüzde 50.8 çoğunluk hissesi için, Fransa'dan Carrefour, İngiltere'den Tesco, Almanya'dan Metro ve Türkiye'den BİM başta olmak üzere çok sayıda talip vardı. Haberde yapılan değerlendirmeye göre, özellikle Türkiye'deki konumunu güçlendirmek isteyen Carrefour'un Migros'la ilgilenme ihtimalinin yüksek olduğu belirtildi. Tesco'nun da 2003 yılında Kipa'yı satın aldığına dikkat çekilen haberde, bu şirketlerin Koç'taki Migros hisseleri için 1.3 milyar doların üzerinde teklifte bulunabileceği vurgulandı. Soru, dün TÜSİAD'ın düzenlediği toplantıya katılan Koç Holding CEO'suna bu kez Türk gazeteciler tarafından iletilince Bülent Bulgurlu, pek de yoruma yer bırakmayan bir karşılık verdi: "Stratejik öncelikleri tespit ederken, perakende önceliklerin ilk başında değil. Ama neresinde sorarsanız söyleyemem. Perakende sektöründen çıkıp çıkmayacağımız yapılacak değerlendirme sonucunda belirlenecek. Sözkonusu çalışmalar 3 hafta içinde belirlenecek."

PİYASA NASIL DEĞİŞİR?
Türkiye perakende pazarının büyüklüğü yaklaşık 70 milyar dolar. Bunun yüzde 61.6'sı henüz organize değil. Ancak organizenin payı yüzde 1-2 oranında artıyor. Sektörün en büyük sıkıntısı, geçmişte yüksek olan faaliyet dışı karların düşmesi, operasyonel karlılığın artık şirketin gücü için vazgeçilmez olması. Fiyat rekabetinin kar marjlarını sıkıştırdığı ortam, ölçeğin önemini artırınca, pazar lideri olma yarışı da hızlandı. Nitekim 2005 yılında Gima'nın önce Migros'la flört edip sonra Carrefour'la anlaşmasında Carrefour yöneticilerinin yaptığı ilk açıklama, "artık tartışmasız pazar lideriyiz" olmuştu. Ancak Carrefour'un sevinci uzun sürmedi, Migros Ağustos ayında Tansaş'ı bünyesine katınca en yakın rakibiyle arayı açtı ve yüzde 8.6 ile organize perakendenin lideri oldu. Bugün merak edilen, Migros'u satın alacak oyuncunun, piyasadaki dengeleri nasıl değiştireceği. Öncelikle sektör, yarışın Wal-mart ve BİM'den çok Carrefour ve Tesco arasında yaşanacağı görüşünde hemfikir. Bu yorum şu veriye dayandırılıyor: İkisinin de bilançosunda şirket satın alabilmek için ciddi bir kaynak var. Analistler ve hissedarlar bu iki şirketten de satın alma bekliyor, çünkü bilançoda bu koku var.