kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 5 Mayıs 2007, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
atv
Kanal 1
ABC
Cumartesi SABAH 
METİN KALKAVAN
Motokeyf

Devirdik Motoru

Motosiklete ilk baktığınızda iki teker üzerinde giden ve yan sehpa veya orta sehpa yardımı olmadan duramayan bir araçtır. Genelde yeni motorcular, (bazen de eski motorcular) hiç ummadık zamanlarda, bir anlık dalgınlık ya da hata ile motorlarını devirirler. Benim diyen motorcunun bile, her an başına gelebilecek bu olay karşısında nasıl bir tutum ve davranış içinde olması gerektiğini bilmesi gerekir. Genelde motosikletini deviren motorcu, bunun yüz kızartıcı bir şey olduğunu düşünür. Öncelikle bu düşünceleri kafanızdan silip atmalısınız. Her motosikletçi motorunu yatırabilir, yani devirebilir. Motoru devirince, 'eyvah arkadaşlara madara olduk' gibi bir düşünce hemen insanın aklına yerleşir. Çok iyi motorcu diye bildiğimiz arkadaşlarımız bile en az bir kere motorunu devirmiştir. Genelde motor devirmeler, motoru durdurduğumuz yeri iyi analiz etmemekten kaynaklanıyor. Mıcır, kum, kaygan zemin ve çakıl olan yerde, durup bastığınız yeri daha hissedemeden motoru düşürüverirsiniz. Genelde, motor düşme eğilimine geçerse yapacak pek fazla bir şey yok. Burada amaç, altında kalmadan motordan ayrılmaktır. Genelde bu tür devrilmelerde bacak incinmeleri, kırılmaları olur ya da düşen motorun sıcak egzozu ayağınıza değerek sizi yakabilir. Şimdiye kadar hep tatsız şeyler yazdık. Ancak biraz da bu durumu nasıl engelleyebiliriz, bunu anlatmak istiyorum. Motor durma esnasında sağa ya da sola yatmaya başlarsa yapılacak çok fazla şey kalmamıştır. Hangi yöne doğru hareket varsa, o yöndeki elciği bırakın (eğer bırakmazsanız düşme daha hızlı olacaktır). Devrildiğiniz yönün ters tarafındaki ayağınızı basamağa koyun ve ağırlığınızı o yöne verin. Düşme yönündeki ayağınızı sanki sudan geçiyormuş ve ıslanmamak için açıyormuş gibi açın. Böylelikle düşme yönünde bulunan ayağınız yerde, ters yöndeki ayağınız ise motorun basamağında kalır ve motorunuz bacaklarınızın arasındayken güvenli bir düşüş sağlamış olursunuz. Buradaki en kritik nokta devrilme yönündeki elciği bırakmaktır. Eğer elciği bırakmazsanız, bunun anlamı motorun altında kalmışsınız demektir. Böyle durumlar trafikte ciddi tehlikeler yaratabilir.