kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 17 Nisan 2007, Salı
Son Dakika
arama
atv
Kanal 1
ABC
Eczacıbaşı Topluluğu'nun CEO'su Erdal Karamercan, 'Yapı, tüketim ürünleri ve kaynak teknolojisinde satın alacak markalar peşindeyiz' derken, finans ve gayrimenkulde de yeni projelerin sinyalini veriyor..
Eczacıbaşı Topluluğu, 2005 yılının sonunda Alman seramik şirketi Engers'i, Mart 2007'de de Avrupa'nın en eski karo şirketlerinden Villeroy& Boch'un Karo Bölümü'nün yüzde 51'ini satın alarak yapı grubuna yapacağı yatırımların işaretini verdi. Bu satın almalara, yine Mart 2007'de Eczacıbaşı İlaç'a ait 2 iştirakin yüzde 75'inin Avrupalı eşdeğer ilaç devi Zentiva'ya satış kararı eklendi. Böylece, Eczacıbaşı Topluluğu içinde ilaç ve yapı grubu arasındaki dengenin yapı grubu lehine değişeceği ortaya çıkmış oldu. Ancak, Eczacıbaşı Topluluğu'nda yaşanacak atılımlar bununla sınırlı değil. Eczacıbaşı Topluluğu CEO'su Erdal Karamercan, yapı grubunda olduğu kadar faaliyet gösterdikleri diğer alanlarda da bu yılın satın alma haberlerine gebe olduğunu söylüyor. "Satın almalarla yapı grubunun Topluluk'un toplam cirosu içindeki payı ilaç grubunun cirosunu geçecek, ama Eczacıbaşı'nda gelecek stratejileri sadece bu 2 alan üzerine kurulu değil" diyen Karamercan, tüketim ürünleri ve kaynak teknolojisinde de satın alma stratejileri olduğunu, finansta da ürün çeşitlendirmesine ağırlık vererek büyümek istediklerini ekliyor. Karamercan ayrıca, Kanyon projesiyle gayrimenkul sektörüne adım attıklarını hatırlatarak, "Gayrimenkulde bizim kalmak ve kendimizi geliştirmek istediğimiz bir alan. Aklımızda yeni gayrimenkul projeleri var" diyor. Karamercan, sorularımızı şöyle yanıtlıyor:

* Eczacıbaşı Topluluğu ilaç işinden çıkacak mı? İlaç sektöründe son 4-5 yıldır önemli değişiklikler yaşandı. Rekabet çok önemli oranda arttı, fiyatlar düştü. Hükümetin sosyal güvenliğe ayırdığı fonların azalması ve bunların ilaç fiyatlarına yansıması üreticiler açısından olumsuz oldu. Bütün bunlara rağmen, geçen sene ilaç grubumuz Topluluk ortalamasının üzerinde büyüdü. Dışsatımda yüzde 50 büyüdük. Türkiye içinde liderdik, ama bu yeterli olmuyor. Global oyuncu olmak gerek. Bunu yapamayanlar, uluslararası kuruluşlar karşısında güç duruma düşmeye mahkum. Onun için stratejik ortak arayaşını başlattık. Organik büyümeyle de o noktaya gelebilirdik belki, ama son derece sıkıntılı ve uzun bir süreç olurdu. Mart 2007'de Zentiva ile işbirliğini gerçekleştirdik. Hisse devrettik, ama işin içinde kaldık, yönetim kurulunda 2 kişiyle devam ediyoruz.

* Jenerik ilaç dışındaki segmentlerde stratejiniz ne olacak? Sağlık hizmetleri, diyaliz hizmetleri gibi diğer alanlardaki işlerimizi de hızla büyütmek istiyoruz. Ayrıca bizim yurt içinde çok geniş bir ağımız var. Bundan da yararlanarak özellikle gelişmekte olan teknolojilere doğru yöneleceğiz. Yani, biyoteknoloji, gen teknolojisi, nanoteknoloji, nöroteknoloji gibi alanlarda önümüzdeki dönemin dalgasını yakalamak istiyoruz. Jenerik ilaçlar genelde geçmişi temsil eder. Biz ise, geleek yaşam eğrisine yatırım yapmak istiyoruz.

İLAÇ GRUBU: Jenerikte stratejik ortaklıkla uluslararası oyuncu olmak. Nanoteknoloji, biyoteknoloji gibi geleceğin yatırımlarına ağırlık vermek.
YAPI GRUBU: Uluslararası satın almalara devam ederek, Türkiye ve yakın coğrafyasında en büyük 3 markadan biri haline gelmek.
TÜKETİM ÜRÜNLERİ: İç pazara yönelik satın almalar yapmak, güçlü dağıtım ağından da yararlanarak ürün çeşitlendirmesini ve yaygınlığı artırmak.

FİNANS: Yabancı ortaklarla ya da mevcut yapıyla ürün çeşitlendirmesi yapmak. Özellikle kişisel bankacılıkta büyümek.
GAYRİMENKUL: Kanyon'da elde edilen birikimle yeni projelere imza atmak. Kartal'daki mevcut arazide proje gerçekleştirmek.
KAYNAK TEKNOLOJİSİ: Yurt içi ve yurt dışında firma satın almak. Yakın coğrafyada varlığı artırmak.