|
|
|
|
|
|
Yönetmenliği kendi kendime öğrendim!
Almanya doğumlu Türk yönetmen Mennan Yapıcıoğlu GÜNAYDIN'a konuştu: Film çekmenin benim için bir tutku olduğuna 24 yaşında karar verdim. Okula gitmedim ama tam 9 yıl boyunca her gün beş film izleyip, analiz ettim!.
Hollywood starı Sandra Bullock'un başrol oynadığı 'Sıradışı' (Premonition) filmini çekerek gündeme gelen Almanya doğumlu Türk yönetmen Mennan Yapıcıoğlu (Yapo), "Kendi kendime yönetmen oldum; bu işin okuluna gitmedim" dedi. Geçtiğimiz yıllarda 'Good Bye Lenin' ve 'The Pillow Book' filmlerinde oyunculuk yapan, 'After Hours' ile 'Lautlos' adlı projelerin de senaryosunu yazan 41 yaşındaki Yapo, Alman Sinema'sının 'yeni Fatih Akın'ı olarak tanınıyor.
ÇALIŞTIM VE AMACIMA ULAŞTIM 6 Nisan'da gösterime girecek 'Sıradışı' filminin galası için Sandra Bullock'la birlikte İstanbul'a gelmesi beklenen Mennan Yapo, Hollywood'a uzanan yönetmenlik öyküsünü GÜNAYDIN'a anlattı.
* Yönetmen olmaya 1990 yılında karar verdim. Bu delice bir düşünce değil, benim gerçek bir arzum ve tutkumdu. Bunu kendi kendime öğrenmem gerektiğine inandım ve disiplinli ama zor bir çalışma sürecinden sonra amacıma ulaştım. Eğer kendi kendimin hocası olacaksam, hem öğrenci, hem hoca olacaktım.
* Film okuluna gitmedim. Her gün kendime 'Bugün hayalim için ne yaptım?' diye sordum. Araştırmak ve filmcilikle ilgili her şeyi kendim öğrenmek istedim. Bir rehbere ihtiyacım yoktu; kendi kendimin rehberi oldum. Her gün bir sinema kitabı aldım, günde beş film izleyip, onları analiz ettim; senaryolar okudum ve yazdım.
HAYALİMDEKİ PROJEYİ ÇEKTİM * Dokuz yıl boyunca bir filmin neredeyse her aşamasında çalıştım. 99'da 'Framed' isimli ilk kısa filmime imza attım. 'Framed', dünya çapında 30'dan fazla film festivaline gitti ve Almanya'da 'En İyi Kısa Film' ödülüne aday gösterildi.
* Yönetmenlik, yapımcılık, yazarlık yaptım. 'Sıradışı' hayalim olan bir projeydi. Senaryoyu ilk okuduğumda 'Bunu ben yazmış olabilirdim!' diye düşündüm. Ana karakterleri, onların neler hissettiğini, senaryodaki modları biliyordum.
KLİŞELERDEN KAÇTIM * 'Sıradaşı' gibi, başrol oyuncusunun neredeyse her karede göründüğü bir filmde; o karakteri çok iyi anlamak ve o oyuncuyu bu yolculukta doğru yönlendirmek çok önemlidir. Senaryoyu okurken bunun benim filmim olduğunu hissediyordum.
* 'Sıradışı' için 35 yönetmenle görüşen Hollywoodlu yapımcıların beni seçmesi; onların klişelerden kaçtığını, yeni ve taze şeyler istediğini düşündürüyor. Çünkü filmin konusu; tipik Amerikalı bir aile ve tipik Amerikan şehri üzerine kurulu. Onlar benim konuya Amerikalı yönetmenler gibi bakmayacağımı biliyordu.
* Filmin yapımcıları bir önceki filmim 'Soundless'te benim klişelerden kaçtığımı, hikaye anlatmayı seçtiğimi gördü. Ben filmlerimde her sahneyi, her anı, yeni bir olay gibi kuruyorum. Şu sıralar üzerinde çalıştığım ve önümüzdeki yıllarda yapımcılığını üstlenmeyi umduğum birkaç film var.
ASLI ÖRNEK - GÜNAYDIN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|