|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferrari yanar mı? Bakımsızsa yanar
Gürbüz Çapan'ın oğlunun Ferrari F 355 ile kaza yapması ve ardından otomobilin alev alması "Ferrari de yanar mı?" sorusunu gündeme getirdi. Otomotiv camiasından isimlerin ortak birleştiği nokta, dünya üzerinde üretilen bütün otomobillerin, kazaların şekline bağlı olmak kaydı ile kaza sonrası alev alabilecekleri yönünde. Ancak gelişen teknoloji bu riski en aza indirmek için bir dizi ek önlemler getiriyor.
YAKIT KESİLİYOR Bunlardan en önemlisi kaza anında otomobilin ateşlemeyi kesmesiyle birlikte yakıt akışının da otomatik olarak kesilmesi. Bu sistem artık neredeyse her sınıf otomobilde standart. Söz konusu 1996 model F 355'te de bu sistem mevcut. Bir diğer önemli önlem ise metal yakıt depolarının, yine 2000'li yıllardan itibaren olası kazalarda kıvılcım çıkarma riskini en aza indirgeyen plastik yakıt depoları ile değiştirilmesi. Kazayı yapan Ferrari'nin yakıt tankı çelikten, ancak bu otomobillerde uçakların yakıt tanklarında kullanılan sarma çelik sistemi kullanılıyor. Ki bu da hayli güvenli ve pahalı bir yöntem olarak o dönemin süper spor ve lüks otomobillerinde yer alıyor. Ancak yine de kazanın şiddeti, çarpma açısı, kaza anındaki süratin yarattığı ivme gibi sebepler de otomobilin kasasında meydana gelen hasarın boyutları konusunda farklar yaratabiliyor.
USTALIK GEREKTİRİYOR Tabii bir de durur halden saatte 100 kilometre hıza sadece 4.6 saniyede ulaşan, 380 beygir güce ve saatte 298 kilometre azami hıza sahip, arkadan itişli bir otomobili kullanmanın, yolda tutmanın ve onunla sürat yapmanın ustalık gerektiğini düşünürsek iş daha da ciddileşiyor. Fer-Mas Genel Müdürü Orhan Ülgür'ün söylediklerine göre bu otomobil, Türkiye'de bulunup da asla resmi Ferrari servisine götürülmemiş 8 Ferrari'den biri. Dolayısıla otomobilin kaza anındaki durumunun sağlıklı olup olmadığı konusunda firmanın bir fikri yok. Üstelik daha önce piyasada çeşitli ustalara götürülüp otomatik şanzıman taktırılan, bozulan parçaları orijinal olmayan veya ilkel imkânlarla üretilmiş parçalar ile değiştirilen otomobiller gördükleri için otomobilin durumu hakkında bir yorum yapamıyor. Zaten kaza sonrasında da araç resmi Ferrari servisine getirilmemiş.
Rahşan GÜLŞAN / SABAH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|