Real Türkiye Genel Müdürü Groth, Carrefour'un Gima'yı almasına anlam veremediğini belirterek "Türkiye doymuş bir pazar değil ki. Doğrusu biz bunu yapmayız, kendimiz büyürüz daha iyi" dedi.
Alman hipermarket zirciri Real'in Türkiye Genel Müdürü Ulf Groth, Carrefour'un Gima'yı almasına neden gerek duyduklarını anlamadığını, kendilerinin böyle bir şey yapmayacaklarını söyledi. Groth, "Potansiyel çok büyük, niçin bir yerel zincir alayım ki? Ayrıca yerel bir market satın alınmaya bu kadar hazırsa başarısından şüphe ederim" dedi Groth, sektördeki son gelişmelere ilişkin ilginç yorumlar yaptı.
* Carrefour Gima'yı, Migros Tansaş'ı aldı ve rekabet bir anda kızıştı. Siz bu ortamı nasıl değerlendiriyorsunuz? Carrefour niçin Gima'yı aldı, doğrusu anlamadım. Bana pek mantıklı bir operasyon gibi gelmedi. Niçin buna gerek duydular ki? Türkiye'de zaten potansiyel çok büyük. Doymuş, tamamen organize olmuş bir pazar yok ki. Öte yandan yabancı bir şirket ile yerel şirketin birleşimi kültürel sorunlar da yaratabilir. İki farklı şirket kültürünü birbirine uydurmak zordur, zaman ve enerji alır. Doğrusu biz böyle bir şey yapmayız. Kendimiz büyürüz daha iyi.
*
Ama bir pazar liderliği yarışı var. Bunu unutuyorsunuz... Bakın, yabancı bir perakende zinciri bir ülkeye girmeden önce tabii ki ev ödevini yapmak zorunda. Önce satın almayı planladığınız şirketin kültürünü, yapısını, ikinci olarak da - ki bu en önemlisi- o ülkedeki müşteriyi anlamanız gerekiyor. Yabancı şirket bir yerel zinciri aldığında bambaşka kültürle entegre olmak zorunda. Aldığınız şirket belki gördüğünüz gibi değil. Bunu çözmeye çalışırken müşteriyi unutuyorsunuz. Aslında müşteri ağırlıklı düşünmeli. Eminim Türkiye ile Alman müşteri birbirinden çok farklıdır. Yerel bir market bu kadar satın alınmaya açık bakıyorsa bunun sebebi olmalı. Yani sizin şirketiniz başarılıysa neden siz onu satıyorsunuz ki? Bakın Almanya'daki Wal-Mart'ları Metro Grup satın aldı. Wal-Mart Almanya'ya ilk geldiğinde yerli perakende şirketlerini satın alarak girdi. Ama Almanya'daki müşterinin beklentilerini hiçe sayarak ABD'deki gibi çalıştı. Başarılı olamadı ve tarihinde ilk kez Almanya'da zarar etti. Çünkü Alman müşteri memnuniyetsizliğini dile getirdi.
* Konsolidasyonlarla 4 zincir çok konuşuldu. Hiç kimse 'Real ne yapıyor' demedi. Bu sizin için kötü bir şey mi? Bugüne kadar ön sayfalarda görülmediğimiz doğru. Ama ev ödeVİmizi yapmamız uzun sürdü. 1998'de geldiğimizde bazı hatalarla Türkiye pazarına girdik. Bunu düzeltmek zaman aldı. Tam düzeltiyoruz derken 2001 krizi yaşandı. Bu kez Almanya biraz tereddütte kaldı. Türkiye'ye yatırım yapmaya devam edecek miyiz, yoksa askıya mı alacağız? Krizi de atlattıktan sonra Türkiye'nin gerçekten yatırım ülkesi olduğuna ikna oldu Almanya. Ama bu arada tabii belki sessiz ama çalışmaya devam ettik.
* Sizin Türkiye'deki rakibiniz kim? Carrefour tabii. Kipa'yla yollarımız çok çakışmıyor. Carrefour'la çakışıyoruz. Migros'a gelince, onların 5 M'leri bizim ölçeğimizde ancak onların sükse mağazaları değil. Onlar 2, 3 M'ler ile iddialılar.
* Daha küçük format? Real 7 bin 500-8 bin metrekare arasında market kuruyor ve minimum satılan ürün adedinin altına düşmüyor.